Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic Studio FTW!

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ser väldigt lovande ut. Äntligen så har jag ett bra skäl att köpa ny studio-dator också!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-12 19:57

Tycker det är skönt att se en prisutveckling som är rimlig också. Rent generellt är det skrattretande priser som tas för daws och det är väldigt trevligt att en aktör som Apple sätter ner foten och pressar priserna till en mer rimlig nivå.

Ursprungligen av Skilling:

Tycker det är skönt att se en prisutveckling som är rimlig också. Rent generellt är det skrattretande priser som tas för daws och det är väldigt trevligt att en aktör som Apple sätter ner foten och pressar priserna till en mer rimlig nivå.

Sett till utvecklingskostnaderna och till att Pro DAWs riktar sig mest till de som gör musik professionellt så är DAW-priserna mycket rimliga. De flesta DAW's kostar ju inte mer än en hårdvarusynt men innehåller så mycket mer. Att Apple dumpar priset på Logic Studio har 3 anledningar 1. De vill stärka Logics dominans 2. De vill sälja mer macar 3. De vill nå fler semiproffs

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-12 20:23
Ursprungligen av Simon Templar:

Sett till utvecklingskostnaderna och till att Pro DAWs riktar sig mest till de som gör musik professionellt så är DAW-priserna mycket rimliga. De flesta DAW's kostar ju inte mer än en hårdvarusynt men innehåller så mycket mer. Att Apple dumpar priset på Logic Studio har 3 anledningar 1. De vill stärka Logics dominans 2. De vill sälja mer macar 3. De vill nå fler semiproffs

Och där har vi en ideologisk fråga. Marknad och efterfrågan och allt det där. Billigare priser renderar i betydligt fler lagligt införskaffade dawsisar(!), är helt säker på det. Man kan också se att nyare aktörer (t ex Ableton) redan ligger ungefär där Apple lägger sig nu.

Får se hur länge de gamla dinoussarierna kan leva kvar i dreamland.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-09-12 20:03

Är det en 64-bitars applikation?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-12 22:31

Jag är pepp °°

Jag försökte leta mig fram till om express har samma begränsning av fysiska in/utgångar som gamla (12in/ut) ... kan de ha tagit bort det?

Då är jag aspepp
!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 22:56

Alltså på Apple Store …

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 23:03

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?mco=6C04E0B8&nplm=MA800LL/A

dom har nog bara glömt att skriva in 7 i beställningsrutan antar jag 1993:- för en fet uppgradering, inte så illa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 10:58
Ursprungligen av djablo:

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?mco=6C04E0B8&nplm=MA800LL/A

dom har nog bara glömt att skriva in 7 i beställningsrutan antar jag 1993:- för en fet uppgradering, inte så illa

Nja, jag vet inte ändå.. Det är ju bra med låga priser, men när man som jag köpt Logic Pro för 10.000:- nu kan köpa det senaste för 5.000:-, då tycker jag att uppraderingen för oss med det allra senate LP7 inte borde behöva pynta 2.000:- för det.

Nej, gör som oss på 99 och ta $99 för det, känns mycket mer rimligt!

Citat:

Ja stackars, stackars steinberg, dom lär ju inte ha X antal miljoner i bagaget efter alla år av dominans.

Dominans? Dom har ju inte haft monopol direkt...

Och hade dom haft så mycket pengar tillhands tror jag knappast att dom valsat runt hos Pinnacle och Yamaha. Tror inte dom göra några större pengar numer, och det är synd om den enda crossplatform-DAW'en slås ut...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-13 13:07
Ursprungligen av PeterH:

Dominans? Dom har ju inte haft monopol direkt...

Och hade dom haft så mycket pengar tillhands tror jag knappast att dom valsat runt hos Pinnacle och Yamaha. Tror inte dom göra några större pengar numer, och det är synd om den enda crossplatform-DAW'en slås ut...

Problemet är (och jag hävdar fortafarande att det är ett problem) att de har tagit betalt på en nivå som väldigt många användare ser som oskäligt mycket och det gynnar bara piraterna. Jag tror att betydligt fler tycker det är värt att betala 5000:- än 10 000:- och frågan är faktiskt om jag inte tror att det till och med lönar sig i längden.

Sen kan man tycka att proffessionella studios skulle kunna betala mer, även om det är en fabel att det skulle vara huvudmålgruppen för "pro-daws". Tillverkarna riktar givetvis in sig på alla som använder dylika program. I vilket fall som helst funkar det alldeles utmärkt att ta olika betalt av privatpersoner och företag. Har gjorts förr och fungerar vad jag förstår problemfritt.

Mao tycker jag det är vansinnigt att tro att de stora massorna av användare tycker det är värt att betala 10 000 kr för ett daws, även om jag själv gjort det mången gånger om, tyvärr mestadels för ofärdiga Cubasevarianter. Minns speciellt SX1 som närmast var kriminellt att ta så mycket betalt för som de gjorde. Skitprogram.

Jag skulle kunna utveckla det mer och påstå att jag tycker det är vansinnigt att det ska vara obligatoriskt att betala för effekter när man köper daw. Jag kommer lovsjunga det företag som är först med att sälja SAMMA daw i två varianter: dels ett med effekter och instrument och så ett utan dessa till ett pris där man bara betalar för daw:et också. Betydligt mer rimligt och logiskt än att sälja lightvarianter där man lagt pengar på att begränsa det för att det inte ska vara lika bra som det dyra.

Tycker jag.

Prissättning kan man diskutera i all evighet. Såsom varandes mjukvaruutvecklare har jag en viss inblick i vad det kostar att ta fram komplexa system. Om nu en tillverkare väljer att dumpa priset för att kränga hårdvara innebär inte det att dom andra automatiskt är för dyra. Visst, Steinberg ligger något högre än övriga, men inte gigantiskt. (värsta Sonar vs Cubase 4 skiljer bara någon tusenlapp eller två tex, Ableton ligger en del under, men har ett lite annat focus osv).

Jag tycker BMW är för dyr, alltså köper jag en annan bil. Jag hävdar inte att dom måste sänka priset för att jag inte tycker det är skäligt.

Inte för att jag på något sätt vill påstå att Steinberg gör fulländade produkter...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 13:39

4700 är i allafall ett väldigt bra pris hur man än ser på saken, sedan kan man ju alltid köra express. Nu ingår ett extra program som tidigare såldes separat och ett superstort ljud bibliotek dessutom.

Har ni sett det nya apogee interfacet föresten?

http://www.apogeedigital.com/products/duet.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 13:44

Det sköna med logic nu är att det är skalbart, från express för den som inte vill lägga ut så mycket pengar men med stora möjligheter, till 96 i/o med 64 samples latency in och ut med symphony.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-13 19:47
Ursprungligen av Fred!:

Har ni sett det nya apogee interfacet föresten?
http://www.apogeedigital.com/products/duet.php

Yes, kommer med största sannolikhet byta in min mbox2 mini (som drivit mig till vansinne) imorgon till förmån för just en "apogee duet". Apogees ad/da omvandlare i ett litet lyxigt paket med integrerad kontrollpanel i logic, allt skräddarsytt för mac = GLÄDJE

/max

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-13 20:07

Såg föresten att man kan få den enda stora sköna ratten att kontrollera valfri midicontroler eller sångposition = Sweeeeet!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-13 21:58
Ursprungligen av Maxwell:

Yes, kommer med största sannolikhet byta in min mbox2 mini (som drivit mig till vansinne) imorgon till förmån för just en "apogee duet". Apogees ad/da omvandlare i ett litet lyxigt paket med integrerad kontrollpanel i logic, allt skräddarsytt för mac = GLÄDJE

/max

såg ju sjuukt slickt ut.

byta in, menar du att det finns någon sån deal nånstans?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-14 17:02
Ursprungligen av blouis:

såg ju sjuukt slickt ut.

byta in, menar du att det finns någon sån deal nånstans?

Nä inte mer än med min lokala musikhandlare och den är inofficiell

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-13 13:56
Ursprungligen av PeterH:

Prissättning kan man diskutera i all evighet. Såsom varandes mjukvaruutvecklare har jag en viss inblick i vad det kostar att ta fram komplexa system. Om nu en tillverkare väljer att dumpa priset för att kränga hårdvara innebär inte det att dom andra automatiskt är för dyra.

Om det nu bara handlar om att kränga hårdvara. Tror kanske inte att det är hela sanningen. Dels för att jag inte ens vet om det matematiskt går ihop sig och är så smart på just det viset som vissa menar. Tror helt solklart att de kommer att tjäna mer på att fler köper än tar hem en pirat.

Att daws har varit för dyra har jag tyckt länge. Jag är helt övertygad om att prisutvecklingen kommer gå neråt för de andra också och hamna på rätt nivå.

Citat:

Jag tycker BMW är för dyr, alltså köper jag en annan bil. Jag hävdar inte att dom måste sänka priset för att jag inte tycker det är skäligt.

Jag tycker personligen att sådana argument är rätt klena och lite (utan att vara dryg och stöta mig nu) larviga. Dels för att det inte är jämförbart och dels för att jag pratar om en rimlig nivå, inte om några krav på att tillverkarna ska sänka priset. Vad det gäller just Cubase så skulle jag inte använda det längre ens om jag fick det.

Jag har mina egna teorier om varför man störs av att Apple nu sänker priserna, men de är mest amatörpsykologiska så de kan jag ju hålla inne med. Summan kommer såklart bli att de säljer betydligt fler exemplar. Det skulle gälla Steinberg med om de tog det beslutet. Programmet i sig kommer säkert att gå runt ekonomiskt för dom även om man inte räknar med eventuellt fler sålda Mac-datorer.

Ja, min teori är alltså att för höga priser innebär mer omfattande piratkopiering och nödvändigtvis inte alls betyder högre intäkter. Det handlar om balans i vad tillverkaren vill ha för varan och vad kunden är beredd att betala.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 23:04

och bort med den dära äckliga dongeln yeessss happinesss ! har oxå haft mardrömmar om borttappade donglar uscha !

Intressant drag. I någon mån känns det rätt typiskt för Apples nuvarande strategi: fixa en snygg design, sänk priset och använd mjukvara för att sälja in hårdvara.

Men sett till funktioner verkar det inte ha hänt särskilt mycket, och det är knappast den Protools-dödare vissa hade våta drömmar om. Ska bli intressant att se hur Steinberg och de andra konkurrenterna reagerar. Logic var ju bland de dyrare DAW:arna, och nu är de plötsligt den billigaste av de stora.

Chris Randall från Audio Damage har ett kort inlägg om sina första intryck på sin blogg, för övrigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 00:09

"I personally have two problems with Logic, and these haven't changed at all:

1) Motherfucking cocksucking useless AudioUnit bullshit fuck shit cocksucker.

2) The workflow doesn't fit my brainwaves. It used to, c. Logic 5, but then I came over to the Dark Side.

But, as I said, if you're a Logic 7 user, almost none of what you've been asking for has been addressed, but it's still a very nice upgrade from what was a complete clusterfuck.

-CR"

Ursprungligen av djablo:

"I personally have two problems with Logic, and these haven't changed at all:

1) Motherfucking cocksucking useless AudioUnit bullshit fuck shit cocksucker.

2) The workflow doesn't fit my brainwaves. It used to, c. Logic 5, but then I came over to the Dark Side.

But, as I said, if you're a Logic 7 user, almost none of what you've been asking for has been addressed, but it's still a very nice upgrade from what was a complete clusterfuck.

-CR"

Vad menar han är så dåligt med AudioUnit's?

Citat:

Jag tycker personligen att sådana argument är rätt klena och lite (utan att vara dryg och stöta mig nu) larviga. Dels för att det inte är jämförbart

Känns som om vi är på väg in i piratdebatten igen, vilket jag inte orkar. Faktum är i alla fall att det kostar stora pengar att utveckla mjukvara, och man måste ta ut ett pris som gör att man går runt. Jag kan inte audiomarknaden, så jag kan inte bolla några konkreta siffror.

I Apples fall innebär det hursomhelst att dom räknar med att sälja mer än dubbelt så många Logic som tidigare (nu när det ingår andra produkter i paketet också) och det tycker jag ärligt talat låter väl optimistiskt. Alltså drar jag slutsatsen att dom förväntar sej att ta in mellanskillnaden på hårdvara.

Citat:

Jag har mina egna teorier om varför man störs av att Apple nu sänker priserna

Stör mej inte ett jota, det är väl bara bra. Men jag är lite orolig för att andra får svårt att konkurrera på Mac, jag ser det som en stor styrka att den produkt jag använder finns på båda plattformarna... Och jag har en känsla av att dom skjuter sej i foten om dom slår ut 3-parts-utvecklare.

Sen kan jag tycka att dom pris-satt uppdateringarna lite lustigt. Nya kunder får i princip halva priset, befintliga samma smådyra uppgraderingskostnad som tidigare...

Citat:

Det där med prissättning kan ni väl ta i loungen istället? Intressant diskussion.. men passar inte så jättebra här om det ska babblas vidare.

Kanske det... Men jag tyckte faktiskt att det var det enda att höja på ögonbrynen åt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 14:37

Jag tycker att det är många nödvändiga och använbara uppdateringar som dessutom har efterfrågats som nu ingår.

Bra jobbat Apple!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-13 16:55

Ska bara svara på det här o sen inte fortsätta vad som mycket riktigt är på väg lite åt piratdebatt...

Ursprungligen av PeterH:

Känns som om vi är på väg in i piratdebatten igen, vilket jag inte orkar. Faktum är i alla fall att det kostar stora pengar att utveckla mjukvara, och man måste ta ut ett pris som gör att man går runt. Jag kan inte audiomarknaden, så jag kan inte bolla några konkreta siffror.

Mnjae, jag kan inte heller påstå att jag har hårda kalla siffror att ta till...

Citat:

I Apples fall innebär det hursomhelst att dom räknar med att sälja mer än dubbelt så många Logic som tidigare (nu när det ingår andra produkter i paketet också) och det tycker jag ärligt talat låter väl optimistiskt. Alltså drar jag slutsatsen att dom förväntar sej att ta in mellanskillnaden på hårdvara.

Där tycker jag dock att ta in mellanskillnaden på hårdvara också låter lite optimistiskt... det är rätt bra många som får köpa macdatorer för att det ska gå ihop med... Kanske en kombo av det, för jag kan nog lite hålla med om att fördubbla försäljningen låter ganska mycket. Dock tror jag att det är en rejäl och markant försäljningsökning vi kommer att få se.

Citat:

Sen kan jag tycka att dom pris-satt uppdateringarna lite lustigt. Nya kunder får i princip halva priset, befintliga samma smådyra uppgraderingskostnad som tidigare...

Kan jag också tycka, fast jag vet inte riktigt hur de skulle ha löst det annars...

Ursprungligen av Skilling:

Där tycker jag dock att ta in mellanskillnaden på hårdvara också låter lite optimistiskt... det är rätt bra många som får köpa macdatorer för att det ska gå ihop med... Kanske en kombo av det, för jag kan nog lite hålla med om att fördubbla försäljningen låter ganska mycket. Dock tror jag att det är en rejäl och markant försäljningsökning vi kommer att få se.

Det hjälper ju att de två största nyheterna i Logic 8 är ett nytt gränssnitt och lägre pris, inget som kostar några fantasisummor att utveckla. (Hittills har ju ingen köpt Logic för gränssnittet, snarare tvärtom.) De köttiga bitarna (pluggarna + ljud/midiredigeringen) har ju sett likadana ut sedan v6 minst.

Samma sak gäller väl i någon mån konkurrenterna, men jag tycker ändå att det är rätt blygsamma uppgraderingar sett till att Apple ändå ägt Emagic sedan 2002. Fast det pekar kanske ändå på var Apple har sina styrkor och intressen: gränssnitt och video, när det gäller kommersiell programvara.

Ska jag gissa skulle jag tro att Logic inte sålt så bra: lite för hög prislapp för att nå hemmaanvändare/semipros, och Express var lite för bantat. (Kanske inte egentligen, men lite för mycket artificiella begränsningar i mitt tycke.) Tex Steinberg har ju haft produkter i alla prisklasser från under tusenlappen till en bra bit över tiotusen, vilket jag tror bidragit till deras ställning på marknaden.

Sen var priset bör ligga har jag inte aning om, men de lär ju sälja betydligt mycket mer nu iallafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 13:20
Ursprungligen av false messiah:

Det hjälper ju att de två största nyheterna i Logic 8 är ett nytt gränssnitt och lägre pris, inget som kostar några fantasisummor att utveckla. (Hittills har ju ingen köpt Logic för gränssnittet, snarare tvärtom.) De köttiga bitarna (pluggarna + ljud/midiredigeringen) har ju sett likadana ut sedan v6 minst.

Ljud redigeringen har ju ändrats kraftigt, vad pratar du om?

Har du sett nya comp funktionen?

snap to transient?

Grafisk timestrech?

Ny grafisk auto punch.

Editering ner till samplings nivå, i arrange. Vad jag hört har man skrivit om hela kärnan i programet för att uppnå detta. Kanske en anledning till att det varit tyst i 3 år.

Det är väldigt många som har gnällt över gränssnittet och det faktum att man ofta har massa fönster över allt på skärmen. Och många funktioner krävde onödigt många musklick och rullgardins menyer. Nu är ju allt koncentrerat i ett fönster (visserligen med option för att koppla loss fönsterna för tex flera skärmar.)

Bättre med ett stabilt program som är buggfritt och snabbjobbat än massa pluggar. De flesta plugin paketen kostar ju faktiskt mer än hela logic studio.

Man har lyssnat på pro användarna, apple har ju haft intervjuer med flera proffs användare för att se vad som verkligen efterfrågas i en pro app.

Min gissning är också att man släppte det nu för att hinna etablera sig lite innan aes i new york där apple har 2 bås. Kanske kommer 8.1 snart

Ursprungligen av Fred!:

Ljud redigeringen har ju ändrats kraftigt, vad pratar du om?

De funktioner du nämner är sånt som jag räknar till ändringar av gränssnittet. Förutom ett par saker (som tab to transient) så är det mesta sånt som gick att göra förut, men som nu är smidigare att göra.

Det verkar vara vettiga förbättringar, men hade inte Apple sänkt priset till hälften hade folk förmodligen sågat Logic 8 med fotknölarna, snarare än hyllat det som nu är fallet.

(Fast jag borde ha lärt mig vid det här laget att det inte är lönt att komma med kritik mot Appleprodukter när 99mac-folk befinner sig i samma tråd. )

Citat:

Man har lyssnat på pro användarna, apple har ju haft intervjuer med flera proffs användare för att se vad som verkligen efterfrågas i en pro app.

Det gör ju alla större mjukvarutillverkare, så Apple är inte särskilt unika i detta.

Bevaka tråden