Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic Studio FTW!

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-17 07:33

Så, Pro blev det.

Kom på att det faktiskt är en av effekterna jag verkligen vill ha, nämligen Space Designer.

Har ingen IR-plugg nämligen som kan köras på Mac.

Done deal tjohej!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-17 09:16
Ursprungligen av Skilling:

Så, Pro blev det.

Kom på att det faktiskt är en av effekterna jag verkligen vill ha, nämligen Space Designer.

Jag, såsom varande en hundraprocentig reasonanvändare och med noll erfarenhet av Logics pluggar, måste säga att jag blev extremt imponerad av Space Designer. Fan, det blir ju liksom en hel låt bara med ett C och den pluggen. Är litet orolig att jag nu ska bli helt paralyserad av alla möjligheter med Logic Studio 8:an...

Nån som har fått sitt Logic 8 och har testat de nya funktionerna? Tänker då mest på timestretchen och ny compen? Och är det buggigt? Logic 7 var ju lite si och så i början...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-17 17:52

Klart att det skulle komma 2 veckor efter att man skaffade ett beggat Pro 7.2

Uppgraderingen är beställd..

Har som hastigast kikat på åttan idag och jag gillar det jag såg (nu ska väl tilläggas att jag är ett blåbär på programmet om man jämför med de flesta här). En klart smidig funktion är att man har lätt åtkomst till alla presets i mjukvarusyntharna direkt i huvudfönstret, utan att behöva gå omvägen via pluggen. Det går alltså betydligt snabbare att hitta något ljud som påminner om det man tänkt sig och sedan jobba vidare med.

Gränssnittet känns också mindre plottrigt än tidigare och överblicken är bättre. Det verkar som de haft Garageband i tankarna när de skapat det nya, även om du fortfarande kan plocka fram alla fönster som tidigare för att fylla hela skärmen med mixerreglage.

Det var väl så mycket jag hann konstatera de få minuter som fanns över efter installationen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-18 18:37

Efter att bara kikat på det någon timma är jag lyrisk. Arbetsflödet och interfacet är ju den stora revolutionen (och i mitt fall också det jag tycker var viktigast) och i det hänseendet är det här överlägset det bästa DAW:et jag har sett. Man har tagit det bästa från gamla Logic, Ableton, Tracktion och Garageband (jo, jag kikade på det lite för att jag var nyfiken på Ashas parallell innan i tråden) och gjort det ännu bättre.

Hatten av! Betyg 10/10

Vad det gäller funktionerna så känns det generellt sett inte som några halsbrytande nyheter, men de grejer jag hunnit störa mig på i Express 7 funkar problemfritt här. Jag ska sätta mig in i editeringen så fort jag hinner och se om de närmat sig Steinberg i tyskarnas paradgren, men det vore väl lite för bra.

Effekter och instrument... ja för mig är det väl mest Space Designer och Delay Designer bland effekterna och elpianopluggen som känns som tillskott, resten är inte så spännande i mina ögon och ersätts omgående av mina favvisar från förr. Dock, som grunduppsättning är det väl alldeles perfa och med tanke på vad det kostar med IR-pluggar som funkar på Mac är bara Space Designer värt rätt mycket. Fast den var väl med i Pro innan också va?

Mina Ohmforcepluggar funkar inte förutom Ohmicide och inte heller GForce Minimonsta. Antar att det kommer uppdateringar till dom och annars funkar alla pluggar jag har, även om Krishnasynthen beter sig aningen märkligt visuellt (det går inte att dra o flytta runt den). Vet inte om det beror på att jag måste köra den som konverterad AU-plugg från VST. Rent funktionellt är det inga problem med den heller.

De gigantiska samplingsbiblioteken och vad nu i hela friden allt är tänker jag inte installera, så de kan jag inte uttala mig om heller.

Så, det första DAW:et någonsin som jag tyckt har ett riktigt bra interface har landat! Jag är lycklig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 19:32
Ursprungligen av Skilling:

Efter att bara kikat på det någon timma är jag lyrisk. Arbetsflödet och interfacet är ju den stora revolutionen (och i mitt fall också det jag tycker var viktigast) och i det hänseendet är det här överlägset det bästa DAW:et jag har sett. Man har tagit det bästa från gamla Logic, Ableton, Tracktion och Garageband (jo, jag kikade på det lite för att jag var nyfiken på Ashas parallell innan i tråden) och gjort det ännu bättre.

Hatten av! Betyg 10/10

Vad det gäller funktionerna så känns det generellt sett inte som några halsbrytande nyheter, men de grejer jag hunnit störa mig på i Express 7 funkar problemfritt här. Jag ska sätta mig in i editeringen så fort jag hinner och se om de närmat sig Steinberg i tyskarnas paradgren, men det vore väl lite för bra.

Effekter och instrument... ja för mig är det väl mest Space Designer och Delay Designer bland effekterna och elpianopluggen som känns som tillskott, resten är inte så spännande i mina ögon och ersätts omgående av mina favvisar från förr. Dock, som grunduppsättning är det väl alldeles perfa och med tanke på vad det kostar med IR-pluggar som funkar på Mac är bara Space Designer värt rätt mycket. Fast den var väl med i Pro innan också va?

Mina Ohmforcepluggar funkar inte förutom Ohmicide och inte heller GForce Minimonsta. Antar att det kommer uppdateringar till dom och annars funkar alla pluggar jag har, även om Krishnasynthen beter sig aningen märkligt visuellt (det går inte att dra o flytta runt den). Vet inte om det beror på att jag måste köra den som konverterad AU-plugg från VST. Rent funktionellt är det inga problem med den heller.

De gigantiska samplingsbiblioteken och vad nu i hela friden allt är tänker jag inte installera, så de kan jag inte uttala mig om heller.

Så, det första DAW:et någonsin som jag tyckt har ett riktigt bra interface har landat! Jag är lycklig!

Amen to that broder

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-18 19:43

Nej förresten! Rätt ska vara rätt! En grej skulle de sno rätt av från Ableton för att det skulle vara riktigt snorperfekt.

Nämligen någon drag'n drop funktion för effekter till spåren och möjlighet att flytta runt dem i ordningen som man vill efteråt.

Det är väl ungefär det jag saknar so far. Men det är fortfarande 10/10.

Ursprungligen av Skilling:

Nej förresten! Rätt ska vara rätt! En grej skulle de sno rätt av från Ableton för att det skulle vara riktigt snorperfekt.

Nämligen någon drag'n drop funktion för effekter till spåren och möjlighet att flytta runt dem i ordningen som man vill efteråt.

Det är väl ungefär det jag saknar so far. Men det är fortfarande 10/10.

Det finns redan, i pro 7 fanns det om du trycker på 9 så kommer det fönstret upp, bara flytta och kopiera som du vill...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-19 08:03
Ursprungligen av Jonas W:

Det finns redan, i pro 7 fanns det om du trycker på 9 så kommer det fönstret upp, bara flytta och kopiera som du vill...

WTF?

Ska man markera något innan man trycker på nian för jag får det inte att funka...?

Det är nog screensets som avses. Men testa att hålla nere control, shift, appleknappen eller liknande när du tar tag i pluggarna, möjligheten att flytta på pluggar utan att behöva gå via vad-det-nu-heter-som-ser-nästan-precis-ut-som-mixern-men-som-inte-är-det-fönstret lades till i Logic 7 har jag för mig.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-19 08:50

Ja, där ser man att jag är några månader färsk på Logic.

Man trycker ner äppelknappen så funkar det. Tack så mycket FM! Då var det bara drag'n drop kvar då. (Vilket skulle vara plättlätt att fixa eftersom de redan har en browser numera).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 09:01

Men, alltså, läste jag rätt? Är UltraBeat inkluderad även i express? Känns ju som om den pluggen är värd inköpspriset alldeles själv. Är plugarna låsta till logic, elelr går de att använda i en annan host förutsatt att logic är installerat och registrerat?

Jag antar att pluggarna är låsta till Logic, precis som i tidigare versioner.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-19 10:20

De funkar inte i Ableton i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 18:38

Attans...

Nu har 8.0.1 kommit

Några problem lösta så som fjärrkontrollen.

Bevaka tråden