Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från mov till swf?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 22:05

jag har försökt i flera dagar, utan resultat, att hitta ett bra sätt och komprimera från quicktime (.mov) till flash (.swf) för att lägga ut på en hemsida.
finns det nått bra sätt som någon här vet?
mvh dag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-12 22:49

ffmpeg konverterar filmerna till .flv (flash).

Ursprungligen av sl0k:

ffmpeg konverterar filmerna till .flv (flash).

Sidan du refererar till har ingen länk att ladda ned ffmpeg. Väldigt tafflig sida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-15 11:35
Ursprungligen av gorancarlsen:

Sidan du refererar till har ingen länk att ladda ned ffmpeg. Väldigt tafflig sida.

Ok, där ser man. Studerade aldrig sidan direkt, det var första träffen på google och eftersom jag visste man kunde konvertera med ffmpeg så postade jag länken. Sen att den inte skulle ha någon länk att ladda ner ifrån håller jag inte med eftersom det finns ett menyalternativ som heter Download and SVN.

Ett annat alternativ VisualHub. Kostar 20 dollar om du vill koda längre än två minuter långa snuttar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 00:27

eller flash ... eller sorenson squeeze

googla på ffmpegx så hittar du följande länk:
http://homepage.mac.com/major4/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 21:18

En liten fråga vad är det för skillnad på .flv och .swf? Är inte båda flash?

.flv är videoformatet - flash video.
.swf är Flash format för sina egna filer - shockwave flash.

Du kan alltså baka in en .flv i en .swf, men inte tvärtom. Ungefär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 03:59
Ursprungligen av thevil:

.flv är videoformatet - flash video.
.swf är Flash format för sina egna filer - shockwave flash.

Du kan alltså baka in en .flv i en .swf, men inte tvärtom. Ungefär.

Ursäkta en novis som måste fixa till en mov till flash för att lägga ut på en sida.
Ska den vara i .swf eller .flv?

Jag har ladda ner visual hub och testat och den verkar funka bra (tips till masay - gratisversionen klarar upp till 2 minuter långa klipp) men där får man swf-filer om man väljer deras förenklade standardinställning" och .flv om man väljer råformat

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-03 08:35

Jag är i samma sits som Dag, ska göra om en filmsnutt (.mov) till en swf. Jag importerade den i Flash och exporterade som en swf. Funkade förutom att kvaliteten blev mycket sämre. Lite pixlig trots att det är en väldigt liten fil (4 sek ungefär). Någon som har något tips på en lösning här?

  • Medlem
  • 2008-06-13 01:45

Ladda upp på blip.tv de gör om till flv och ger dig en länk för nedladdning. Går att göra på youtube också men sämre kvalitét och krångligt.

Jag batchar RapportPlays .flv filer med MPEG Streamclip - suveränt enkelt, snabbt och med bra resultat. Har man som i mitt fall RealVideo 11.0.0 ( senaste ) så startar automatiskt ett inbakat bakgrundsprogram med hämtningen av alla .flv filerna. Enda som man behöver göra är att klicka på "download". När dom väl är hämtade så hamnar dom i en mapp som automatiskt fick namnet "RealPlayer Downloads". Sedan får jag dra dom en i taget in i MPEG Streamclips batchlista. ( I SVT Play finns även de regionala sändningarna samt Sporten ). Deras program har under många år varit ett måste bland annat smått och gott.

Squared 5 - MPEG Streamclip video converter for Mac OS X

Kan inte se att dom omnämner flv som ett format som dom stöder... men det gör dom och fler därtill -

"..Supported input formats: MPEG, VOB, PS, M2P, MOD, VRO, DAT, MOV, DV, AVI, MP4, TS, M2T, MMV, REC, VID, AVR, M2V, M1V, MPV, AIFF, M1A, MP2, MPA, AC3, ... You can use MPEG Streamclip to open and play most movie formats including MPEG files or transport streams; edit them with Cut, Copy, Paste, and Trim; set In/Out points and convert them into muxed or demuxed files, or export them to QuickTime, AVI, DV and MPEG-4 files with more than professional quality, so you can easily import them in a DVD authoring tool, and use them with many other applications or devices..."

Olle

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-16 11:03

QTpro och Perian. Gör flera per dag. Adobe Flash Video Encoder har man ju också - om man har CS2/CS3.

(jag pratar alltså om .flv (Flash VIDEO) - som är videoformatet - det som regerar internet youtube etc - sfw är något annat...en hållare för flashproducerad multimedia kan man väl säga)

1
Bevaka tråden