Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har en gammal Mac SE som krånglar...

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en gammal Mac SE (4/40) som krånglar. Den startar och vips kommer det upp det griniga felmeddelandet:

0000000P
0000000C

Kommer faktiskt inte ihåg vilket system som jag har installerat i burken, då det måste vara åratals sedan jag använde burken.

Har även testat att starta upp med en extern CD-ROM (300e) med system System 7.5, men kommer inte ihåg vilka tangetkombinationer som man ska använda för att få CD-ROMen att gå före i SCSI-kedjan. Någon som kommer ihåg?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-03 21:09

dessvärre tror jag det är minnesfel om det kommer upp direkt innan burken börjar läsa från hårddisken.

Kringla-c brukar funka vid direktstart från CD

Thomas

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 21:09

Hej,
För att räkna baklänges i SCSI-kedjan så skall det vara 'backspace'-knappen
Men eftersom den 'ballar ur' redan i 'boot ckeck:en' så hjälper det nog inte - det är något vid kontrollen av hårdvaran / RAM-minnet som lajjar...
Prova att plocka dän och sätta dit ram-kretsarna... Även om dendär 'HEX'-koden skall vara begriplig på något sätt (om du vill söka och hitta vad felet är...)
[Om jag skulle gissa på koden så känner den sig nollad som tusan och tror är en PC... Värre än kan det inte bli :p]

mvh /Pär

Senast redigerat 2003-05-03 22:34

Prova att helt enkelt plocka ut och sätta tillbaka minnena, det har löst många liknande problem med SE30..

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 22:40

Förresten - 'nnnnnnnP'???
P finns väl inte med i hexkod

För att starta från CD (eller annan SCSI-enhet) är det Shift-Kommando-Backspace som gäller. Då scannar den SCSI-kedjan bakifrån.

Vet man vilket ID man vill starta på kan man trycka på den siffran istället för Backspace.

Håller med tidigare inlägg om att testa att ta ut minnet och sätta tillbaka dem.
Sen har ju SE:n fyra platser, så du borde kunna testa att plocka bort det ena eller det andra paret minneskaplar för att se vilka som är trasiga, om felet inte avhjälpts.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Förresten - 'nnnnnnnP'???
P finns väl inte med i hexkod

Hehe, det ska vara F, inte P. Skrivfel av mig.:D

Hej jag har en likadan som hänger sig vid uppstart, detta efter jag försök att lägga in ett systemtillägg som den troligvis inte gillade, jag har bara diskettstation, har provat med en massa diskar och tangenbordskomb. men det fungerar inte,

Är det någon som vet vilken komb. det är för att tvångsstarta den från diskettenheten?

F

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-04 11:20

Jag hade en SE/30 som fick Sad Mac och som spelade truddelutten "The Chime of Death" när man försökte starta den. Sedan lade den av helt och det visades bara en serie breda vågräta vita streck på skärmen. Jag opererade datorn, ryckte ut minneskretsar osv och slet frenetiskt med den, men den var stendöd och sitter numera uppe i Mac-himlen tillsammans med Gud, Jesus, Buddha, Shiva, Brahma, Tor, Oden, Frej, Jupiter, L. Ron Hubbard och den store maxarn i det blå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan

Är det någon som vet vilken komb. det är för att tvångsstarta den från diskettenheten?

F

Det ska den göra automatiskt när det sitter en diskett i.
Har man en diskett i som man INTE vill starta från kan man hålla nere musknappen.
Du kanske kan testat att nollställa PRAM:et. (kommando-alt-p-r under uppstarten)

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag hade en SE/30 som fick Sad Mac och som spelade truddelutten "The Chime of Death" när man försökte starta den. Sedan lade den av helt och det visades bara en serie breda vågräta vita streck på skärmen. Jag opererade datorn, ryckte ut minneskretsar osv och slet frenetiskt med den, men den var stendöd och sitter numera uppe i Mac-himlen tillsammans med Gud, Jesus, Buddha, Shiva, Brahma, Tor, Oden, Frej, Jupiter, L. Ron Hubbard och den store maxarn i det blå.

Syndromet kallas simasimac; simasi betyder zebra på japanska.

Här kan du hitta reparationsanvisning!

Jag har haft en del problem med simasimac men hos mig har det alltid varit något minne som strulat: sitter inte alla minnen i helt exakt eller om du har olika minnen i (du måste sätta i 4 x samma modul i de två minnesbankerna) kommer detta också. Testa att flytta runt som en galning, sätt de största minnena i de flyra första platserna (de vita) och de mindre i de svarta platserna. Och glöm inte att du inte kan köra med annat än 4 likadana minnen ggr 2!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Det ska den göra automatiskt när det sitter en diskett i.
Har man en diskett i som man INTE vill starta från kan man hålla nere musknappen.
Du kanske kan testat att nollställa PRAM:et. (kommando-alt-p-r under uppstarten)

Provat att nollställa utan resultat, den startar upp och läser in ca 4 tillägg sedan låser den sig och meddelar: systemfel ID:12

Har provat med olika startdisketter med dom bara hoppar ut och den försöker att starta med det gamla systemet, kanske fel startdiskett?

F

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-04 13:25
Citat:

Syndromet kallas simasimac; simasi betyder zebra på japanska.

Jodå, jag läste den artikeln och testade allt det där, dock inte lödningen, men inget funkade. Och som sagt, den datorn är i Mac-himlen nu.

Visst är det ledsamt med en SE/30 som lägger av och säger "blä-bli-blä-BLÖÖ!", men... hur mycket jobb är det värt att lägga ner på den? Det är inte så dyrt att hitta en annan.

Fast jag lagade faktiskt min gamla SE när kragget dog förra sommaren. Bytte kragg, inte så jobbigt. Jag kan nog tänka mej att byta minneskapslar, men där nånstans tar det stopp.
Den dag vMac får stöd för ljud (vilket det inte verkar ha nu) så går det ytterligare utför med andrahandsvärdet. Det är lite elegantare med en bunt disk images på en CD än en maskin med hundra disketter och högstrålande 9"-skärm.

• Oregistrerad
  • 2003-05-05 09:42
Citat:

Provat att nollställa utan resultat, den startar upp och läser in ca 4 tillägg sedan låser den sig och meddelar: systemfel ID:12

Har provat med olika startdisketter med dom bara hoppar ut och den försöker att starta med det gamla systemet, kanske fel startdiskett?

F

Starta med tillägg avsängda (är det musknapp nere eller tab nertryckt? Minns inte... )

Startdisketten skall du pluppa in så fort datorn gjort sitt "startbing"... (Bing-Smack-VrrrVrr)
(Den börjar ofta med att skicka ut disketter...)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-05 09:53
Citat:

Starta med tillägg avsängda (är det musknapp nere eller tab nertryckt? Minns inte... )

Startdisketten skall du pluppa in så fort datorn gjort sitt "startbing"... (Bing-Smack-VrrrVrr)

Man ska hålla Shift tangenten nere under uppstart. Alltså håll nere Shift och slå på datorn.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-05 09:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Edwardsson
Har en gammal Mac SE (4/40) som krånglar. Den startar och vips kommer det upp det griniga felmeddelandet:

0000000P
0000000C

Kommer faktiskt inte ihåg vilket system som jag har installerat i burken, då det måste vara åratals sedan jag använde burken.

Har även testat att starta upp med en extern CD-ROM (300e) med system System 7.5, men kommer inte ihåg vilka tangetkombinationer som man ska använda för att få CD-ROMen att gå före i SCSI-kedjan. Någon som kommer ihåg?

Dessa gamla minnena har inte guld-kontakter, därför uppstår oxidering på tenn-kontakterna. Ta ut minnena och ta fram suddgummi ! o sudda på tennkontakterna. Blir som nya. Testa igen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Dessa gamla minnena har inte guld-kontakter, därför uppstår oxidering på tenn-kontakterna. Ta ut minnena och ta fram suddgummi ! o sudda på tennkontakterna. Blir som nya. Testa igen.

Suddgummi?! Det var ju också en idé. Tja, kanske det. Vilken sort? Jag kan tänka mej att Magic Rub skulle funka, men de där gröna eller rosa lite kladdiga suddgummina, blir det inte kvar gummirester efter dem?

Jag har jobbat med telefonväxlar för länge sedan, och där gnuggade man oxiderade kontakter med papper.

• Oregistrerad
  • 2003-05-05 10:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Man ska hålla Shift tangenten nere under uppstart. Alltså håll nere Shift och slå på datorn.

Kanske det är - Det var i vart fall olika fram till och med sys 6.0.8 och från och med 7.0

Citat:

Provar med musknapp, shift, tab, stoppat in diskett efter startping, inget fungerar, möjligt att disketten inte är OK?

F

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 09:05

System 6 och 7 kan du hämta här:

Dock endast amerikanska system.Länk

Senast redigerat 2003-05-14 11:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
System 6 och 7 kan du hämta här:
http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/English-North_American/Macintosh/System/Older_System/
Dock endast amerikanska system.

Har hämtat hem 6.0.8 boot diskett, gjort skivavbildning av den, men Mac.n bara spottar ut den och börjar att starta upp i det gamla systemet som hänger sig havlvägs?

Jag stoppar in den efter plinget vid uppstart, är det någon som vet om det finns något gammalt komando som TEX c-nedtryckt för att tvångsstarta den med disketten?

F

• Oregistrerad
  • 2003-05-14 11:05

Gamla ROM startar alltid med att försöka läsa från diskett och om det inte går så letar de på scsi-kedjan...

Kollade du på disketten om det blev en systemdiskett med en mapp som heter 'systemmapp' (elelr liknande utrikiska) och med en liten dator på mappen
Okey - då är det en systemdiskett

Så länge den spottar ut den så har den snälla lilla burken kollat på disketten och tyckt att dethär är ju inte en startdiskett värdig mig...
Så antingen är det ingen startdiskett eller också har din lilla gulliga dator blivit gullad med så mycket att den fått hybris och vill ha guldfärgade disketter beströdda med diamanter...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 11:09

Klarar SE:n HD disketter?
Det kan vara så att disketten är formaterad som HD inte DD? Tejpar man över "extrahålet" på en HD diskett tror datorn att det är en DD.

• Oregistrerad
  • 2003-05-14 11:23

"Sad Macintosh" Error Code Meaning:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=7748

Citat:

Gamla ROM startar alltid med att försöka läsa från diskett och om det inte går så letar de på scsi-kedjan...

Kollade du på disketten om det blev en systemdiskett med en mapp som heter 'systemmapp' (elelr liknande utrikiska) och med en liten dator på mappen
Okey - då är det en systemdiskett

Så länge den spottar ut den så har den snälla lilla burken kollat på disketten och tyckt att dethär är ju inte en startdiskett värdig mig...
Så antingen är det ingen startdiskett eller också har din lilla gulliga dator blivit gullad med så mycket att den fått hybris och vill ha guldfärgade disketter beströdda med diamanter...

Jodå, det finns system, skivverktyg osv.

F

Ps
Diamanter får bli den sista utvägen
DS

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Klarar SE:n HD disketter?
Det kan vara så att disketten är formaterad som HD inte DD? Tejpar man över "extrahålet" på en HD diskett tror datorn att det är en DD.

Fungerande inte:(

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ronny Isaksson
"Sad Macintosh" Error Code Meaning:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=7748

Kollade in på sidan, min felkod är:

Ett systemfel har uppstått ID=12

plus att "bomben" syns

Hittade inte några ID nummer på sidan, vilken av nr 12 kan det vara?

F

• Oregistrerad
  • 2003-05-14 13:53
Citat:

Kollade in på sidan, min felkod är:

Ett systemfel har uppstått ID=12

plus att "bomben" syns

Hittade inte några ID nummer på sidan, vilken av nr 12 kan det vara?

F

ID=12 Unimplemented Core Routine
A programmer might set breakpoints in parts of a program to inspect for errors. This requires using a debugger. If a debugger isn't installed when a breakpoint occurs, you see this error code.

Kan det vara något
Om du kunde starta utan tillägg och slänga det fjärde och femte i bokstavsordning åt helsike (skrivbordet ex.v.) så borde det gå bra (eller ett annat felmedelande dyka upp).
Alternativt prova att installera 'macbugs' och hålla tummarna för att det är den debuggerns som saknas och att macbugs inte orsakar femtioelva andra fel (vilket inte lär vara ovanligt)

Citat:

ID=12 Unimplemented Core Routine
A programmer might set breakpoints in parts of a program to inspect for errors. This requires using a debugger. If a debugger isn't installed when a breakpoint occurs, you see this error code.

Kan det vara något
Om du kunde starta utan tillägg och slänga det fjärde och femte i bokstavsordning åt helsike (skrivbordet ex.v.) så borde det gå bra (eller ett annat felmedelande dyka upp).
Alternativt prova att installera 'macbugs' och hålla tummarna för att det är den debuggerns som saknas och att macbugs inte orsakar femtioelva andra fel (vilket inte lär vara ovanligt)

Tack för tipset

Grejen från början var att jag installerade ett felaktigt tillägg som jag måste ta bort, tyvärr går det inte att starta upp utan tillägg, provar med, shift, mustryck, tab etc vid uppstart, men tilläggen börjar ändå att läsas in, och efter fyra inlästa tillägg hänger den sig.

F

Bevaka tråden