Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har en gammal Mac SE som krånglar...

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-05-14 14:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Tack för tipset

Grejen från början var att jag installerade ett felaktigt tillägg som jag måste ta bort, tyvärr går det inte att starta upp utan tillägg, provar med, shift, mustryck, tab etc vid uppstart, men tilläggen börjar ändå att läsas in, och efter fyra inlästa tillägg hänger den sig.

F

Yo're in deep shit

Mysko att det inte går att starta från diskett, du känner ingen som har en extern scussydisk med något system på? (Äldre än 7.6 då alltså)...

Det är väl grisen att jag inte minns vad det är man skall trycka på i sys6 för att stänga av tillägg men kolla http://www.euronet.nl/users/mvdk/system_6_heaven.html om det finns någon info där
Har startat med tillägg avstängda milioner gånger på min gamla SE - men det var ju femtioelv år sedan...
Dom är ju så gulliga när dom går...

- i värsta fall får jag väl posta en sysdiskett per post som jag vet funkar

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Yo're in deep shit

Mysko att det inte går att starta från diskett, du känner ingen som har en extern scussydisk med något system på? (Äldre än 7.6 då alltså)...

Det är väl grisen att jag inte minns vad det är man skall trycka på i sys6 för att stänga av tillägg men kolla http://www.euronet.nl/users/mvdk/system_6_heaven.html om det finns någon info där
Har startat med tillägg avstängda milioner gånger på min gamla SE - men det var ju femtioelv år sedan...
Dom är ju så gulliga när dom går...

- i värsta fall får jag väl posta en sysdiskett per post som jag vet funkar

I och för sig så kanske det är system 7. nått som ligger på HD, men om du har vänligheten att skicka en fungerande syddisk så tar jag gärna emot den och retunerar ett par tjugor som tack för hjälpen

F

• Medlem
  • 2003-05-22 17:13

För att välja SCSI id så tror jag att man tar shift+alt+commando+backspace+(SCSI-idnummret på siffrorna till höger).
Rätta mig om jag är ute och cyklar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Klarar SE:n HD disketter?

Bara om den heter "SE FDHD". SE/30 klarar också HD förstås.
[QUOTE]
Det kan vara så att disketten är formaterad som HD inte DD? Tejpar man över "extrahålet" på en HD diskett tror datorn att det är en DD.
[/QUOTE]
Helt apropå så måste man förstås formattera om den sen och kopiera in systemmapp. Det tycker vi förstås är självklart, men om en nybörjare läser inlägget så kan det missförstås.

Sen frågar jag mej om den där diskettstationen över huvud taget fungerar. Det är ofta lite knepigt att skriva på diskett i en nyare Mac och få en gammal SE att läsa den.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
[B]Bara om den heter "SE FDHD". SE/30 klarar också HD förstås.
Helt apropå så måste man förstås formattera om den sen och kopiera in systemmapp. Det tycker vi förstås är självklart, men om en nybörjare läser inlägget så kan det missförstås.

Sen frågar jag mej om den där diskettstationen över huvud taget fungerar. Det är ofta lite knepigt att skriva på diskett i en nyare Mac och få en gammal SE att läsa den.

Jodå, diskettstationen fungerade innan, möjligen är det så att jag får göra en startdiskett i en gammal diskettstation?
Eller få tag i en gammal verktygsdiskett?

F

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 11:44

Du har väl kollat/bytt PRAM-batteriet? Vissa Mac-modeller startar inte om batteriet är helt slut.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Du har väl kollat/bytt PRAM-batteriet? Vissa Mac-modeller startar inte om batteriet är helt slut.

Nej det har jag inte, grejen är att jag stoppade in ett alldeles för modernt tillägg som den vägrar att acceptera, det spelar inte nå roll om jag försöker att starta med tillägg avstängda, tilläggen börjar att laddas upp ändå och när den kommer till det tillägget så hänger den sig,
håller ner shift vid uppstart, den kanske är något annat man skall göra för att starta utan tillägg på en sån här gammal dam?

F

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-31 23:25

Du har nog system 6 och det går inte att använda shift nere under uppstart. Du måste starta med diskett med system i. Och sedan gå in till hårddisken och ta bort misstänkta initar i systemmappen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Du har nog system 6 och det går inte att använda shift nere under uppstart. Du måste starta med diskett med system i. Och sedan gå in till hårddisken och ta bort misstänkta initar i systemmappen.

Gäller bara att hitta en diskett som fungerar, har provat flera, men dom har inte fungerat!

Tack
F

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-01 14:40

Har du varit inne och kikat på www.jagshouse.com ?
Där finns en del diskettimagear (fin svengelska!) och rätt mycket tips för att få igång gamla Macar.
Tror det finns en image med ett Internet-kit för gamla Macar man kan ta hem också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-01 14:51
Citat:

diskettimagear

Ehem... Skivavbilder.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-01 19:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Ehem... Skivavbilder.

Tyckte det lät om möjligt ännu fånigare.

Bevaka tråden