Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EDL i Excel

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som råkar ha ett Excel-dokument för beräkning av tidskod ( PAL, dvs. 25 rutor/sekund ). För kanske 15 år sedan så fick jag hjälp med att skriva ett sådant ( jag var testperson och den andre killen skrev allt ), kan ha varit av någon som då jobbade på Trifolium ( Gårda - Göteborg ) och var aktiv på Göteborgs Studentnät eller på Mikael Fredrikssons sedan länge insomnade "MacExchange", tyvärr så minns jag inte vad han hette som hjälpte mig - OM du finns på 99mac och läser detta... please leta i dina gömmor,,,

Kalkylarket ska ha 6 kolumner bestående av:

Klippnummer
Tidkod-IN
Ingångsord
Tidkod-UT
Slutord
Längd

Tidkodsskilnaden mellan "Tidkod-IN och Tidkod-UT" är vad som automatiskt ska fyllas i till höger i den sista kolumnen "Längd". ( typ: 00:02:59:24 ). Längst ned på kalkylarket så ska kolumnen för "Längd" räkna ihop tiden till timmar, minuter, sekunder och rutor. OBS: Rutorna är 0 t.o.m 24, vilket är 1 sekund, dvs. 25 rutor. Lär vara lite klurigt att få allt att räkna ny sekund, ny minut och ny timme. Så här kan det se ut:

Tidkod-IN: 00:00:01:24
Tidkod-UT: 00:00:04:00
Längd: 00:00:01:01 - dvs.2 sekunder och 1 ruta

Mvh,
Olle Jonsson

Tanken med kalkylarket är att jag och mina kolegor på Kunskapskanalen ( SVT - Göteborg ) lättare ska kunna korta i våra studiosamtal & reportage... ja för att snabba upp arbetet. Blir liksom lättare när man slipper hanskrivna lappar om vad som ska kortas.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2007-09-17 22:46

Tack Mikael, har ägnat lite tid att modifiera och försvenska kalkylarket - på väg att bli nöjd... frågan är sedan hur jag fixar så att det inte går att skriva i vissa celler & delar av kolumner, någon som vet ?? Arket var gjort som så att framesen (?) hade egna kolumner och dom i sig är ointresanta då vi bara behöver få en hyffsad överblick om längder i materialet. En cell som jag måste låsa är den där det står 30 för fps, ändrar man denna till svenska /PAL/ 25 så kommer det felmedelanden...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-18 18:54

Egentligen gör du tvärt om. Du låser upp de celler som ska kunna ändras.

- Börja med att markera de celler som ska kunna ändras.
- Välj Format->Celler
- Gå till fliken Skydd och kryssa ur rutan Låst.
- Gå in i Vertygsmenyn och aktivera skyddet (ev. med lösenord)

GunnarB, jag lyckades inte med detta - det går ändå att skriva där man inte ska få skriva... ska testa igen när jag är på jobbet, filen ligger på ett flash-minne just nu å det glömde jag på jobbet. Borde inte allt vara lösenord skyddat från början (permision) innan man låser upp vissa celler som man ska få skriva i?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-19 19:33

Jag testade i en kopia av din exempelfil och det funkade utmärkt. Jag försökte ändra fps och fick upp en dialogruta som talade om att cellen är låst.

Jag bifogar en kopia av filen. Lösen : abc

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag bifogar en kopia av filen. Lösen : abc

Vart mailade du den?? maila den gärna till: ollejon snabel-a gmail.com

Olle

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-20 17:43

Jag trodde jag hade attachat den. Nytt försök

.xls var inte ett godkännt filformat

1
Bevaka tråden