Någon som råkar ha ett Excel-dokument för beräkning av tidskod ( PAL, dvs. 25 rutor/sekund ). För kanske 15 år sedan så fick jag hjälp med att skriva ett sådant ( jag var testperson och den andre killen skrev allt ), kan ha varit av någon som då jobbade på Trifolium ( Gårda - Göteborg ) och var aktiv på Göteborgs Studentnät eller på Mikael Fredrikssons sedan länge insomnade "MacExchange", tyvärr så minns jag inte vad han hette som hjälpte mig - OM du finns på 99mac och läser detta... please leta i dina gömmor,,,
Kalkylarket ska ha 6 kolumner bestående av:
Klippnummer
Tidkod-IN
Ingångsord
Tidkod-UT
Slutord
Längd
Tidkodsskilnaden mellan "Tidkod-IN och Tidkod-UT" är vad som automatiskt ska fyllas i till höger i den sista kolumnen "Längd". ( typ: 00:02:59:24 ). Längst ned på kalkylarket så ska kolumnen för "Längd" räkna ihop tiden till timmar, minuter, sekunder och rutor. OBS: Rutorna är 0 t.o.m 24, vilket är 1 sekund, dvs. 25 rutor. Lär vara lite klurigt att få allt att räkna ny sekund, ny minut och ny timme. Så här kan det se ut:
Tidkod-IN: 00:00:01:24
Tidkod-UT: 00:00:04:00
Längd: 00:00:01:01 - dvs.2 sekunder och 1 ruta
Mvh,
Olle Jonsson
Tanken med kalkylarket är att jag och mina kolegor på Kunskapskanalen ( SVT - Göteborg ) lättare ska kunna korta i våra studiosamtal & reportage... ja för att snabba upp arbetet. Blir liksom lättare när man slipper hanskrivna lappar om vad som ska kortas.