Jag har idag en D70 med ett 18-70mm zoomobjektiv. Den är på tok för stor och den tas i stort sett aldrig med på äventyr. Istället tar jag med min kompaktkamera, Fuji F31fd.
Jag har funderat ett tag på att köpa ett ljusstarkt normalobjektiv, främst för att få ner storleken lite på min D70, men har börjat inse att även det skulle bli stort. Av denna anledning har jag tittat på en mindre dSLR - D40. Tyvärr kommer D40 med ett zoomobjektiv, vilket jag inte är intresserad av.
1) Kan man köpa huset till en D40 till ett rimligt pris? (Det jag har sett ligger på 4600kr medan hus + zoom ligger på 4800kr)
2) Vad kostar ett AF-S (för det är väl enda möjligheten då D40 saknar motor), normalobjektiv som passar en D40?
3) D40 + Normalobjektiv, hur liten blir den konstellationen egentligen; tror ni att jag, med en mindre beredskapsväska, skulle lockas att ta med mig kameran oftare?
4) Det alternativet som lockat mig är alltså att sälja min F31fd och köpa en D40+normalobjektiv. Kommentarer?
Alternativet som jag ser det är att sälja min kompaktkamera (morsan är väldigt intresserad) och köpa den nya Fuji F50fd som tydligen skall vara en rejäl uppdatering. Utöver den skulle jag då behålla min D70 utan att byta objektiv.
Tacksam för en diskussion i ämnet! O:-)