Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett prekärt problem; D70, D40 eller ny kompakt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har idag en D70 med ett 18-70mm zoomobjektiv. Den är på tok för stor och den tas i stort sett aldrig med på äventyr. Istället tar jag med min kompaktkamera, Fuji F31fd.

Jag har funderat ett tag på att köpa ett ljusstarkt normalobjektiv, främst för att få ner storleken lite på min D70, men har börjat inse att även det skulle bli stort. Av denna anledning har jag tittat på en mindre dSLR - D40. Tyvärr kommer D40 med ett zoomobjektiv, vilket jag inte är intresserad av.
1) Kan man köpa huset till en D40 till ett rimligt pris? (Det jag har sett ligger på 4600kr medan hus + zoom ligger på 4800kr)
2) Vad kostar ett AF-S (för det är väl enda möjligheten då D40 saknar motor), normalobjektiv som passar en D40?
3) D40 + Normalobjektiv, hur liten blir den konstellationen egentligen; tror ni att jag, med en mindre beredskapsväska, skulle lockas att ta med mig kameran oftare?
4) Det alternativet som lockat mig är alltså att sälja min F31fd och köpa en D40+normalobjektiv. Kommentarer?

Alternativet som jag ser det är att sälja min kompaktkamera (morsan är väldigt intresserad) och köpa den nya Fuji F50fd som tydligen skall vara en rejäl uppdatering. Utöver den skulle jag då behålla min D70 utan att byta objektiv.

Tacksam för en diskussion i ämnet! O:-)

Senast redigerat 2007-09-23 11:07

Kanske inte är någon bra lösning för dig, men jag hade köpt en större väska men det beror ju lite på vad du menar med "Äventyr" men med en bra kamera väska liknande ryggsäck. Typ Lowepro's rover dryzone som har ett helt vattentätt nedre fack för förvaring av kamerautrustning och minneskort. Sen ett övre fack som man kan ha andra personliga saker i. Om du skulle orka ta med dig den har jag inte en anning om.

sälj d70 huset och köp ett D40 hus?

18-70 gluggen är jue af-s så inga problem med att den itne skulle fungera på D40.

Men jag vill ju komma ner i storlek! D40 + zoom är inte ett alternativ tyvärr =/ Tack ändå.

Jag har övervägt DSLR men bestämde mig för att satsa på en Fuji i stället, just 31fd. Den är lågbrusig som katten och därmed blir skillnaden mot en DSLR lite mindre. Jag har lite svårt att tro att jag kommer att släpa med mig en stor systemkluns så ofta.

F50? Den har högre upplösning, och bildstabilisering kan ju vara bra ibland, men är den så mycket bättre? Är du missnöjd med F31fd?

Jag har aldrig varit mer nöjd med en kompakt än F31fd! Så nöjd att jag sålde den till morsan nu i dagarna ;-). Säkert meningslöst med de extra MP hos F50 iaf.

Köpte iaf en D40 tillslut. Kunde inte blivit mer nöjd. Ska inhandla ett Sigma 30mm/1.4 HMS inom kort tror jag! Just nu kör jag med min D70-kitobjektiv (18-70mm f/3.5-4.5); är oerhört överraskad över hur smidig kameran är att arbeta med!

1
Bevaka tråden