Jag sitter här och kollar lite på filmen om Harvey Pekar (ganska bra) och formulerar en känsla som har smugit sig på mig den senaste tiden:
Jag är trött på webben! Den har blivit ointressant.
Jag surfar in på 99.se, kollar Dagens aktiva, ändrar några rubriker, flyttar några trådar och betar av kön av folk som vill bli medlemmar, kollar jobb-e-posten på webbmail, kanske en blick på facebook och sedan är jag klar.
Jag orkar inte mer. Eller snarare; jag har inte lust med mer, och knappt ens det lilla.
Det var Facebook som blottade mitt ointresse. Jag blev medlem för några veckor sedan och fick snabbt ihop ett gäng "vänner", men vaffan är Facebook egentligen? Man låter bli att träffa folk i verkligheten och så hittar man på konstiga saker att göra på nätet för att man ska visa att man lever. Så sprattlar alla omkring på Facebook i ett slags konstgjort skeende: eftersom man inte ser varandra på nätet om man inte gör någonting så måste man göra någonting på nätet eftersom man är på nätet och vill bli sedd.
Fast man hade aldrig gjort det där annars. Facebook är ju i stort sett bara en avancerad form av såna där kedjebrev med "roliga" Powerpointdokument som cirkulerar i e-postbruset.
När jag nu synat Facebookbluffen kunde jag gå vidare och ifrågasätta min aktivitet på www över huvud taget. Den känns mindre och mindre viktig. Nästan helt oviktig om det inte handlar om ren kunskapsinhämtning eller annan nyttoverksamhet.
Är det en begynnande livskris eller ska jag se det som ett hälsotecken?