- Gäst
- Oregistrerad ●
1. Formaterar hårddisken.
2. Installerar MacOS X 10.1.4.
3. Uppdaterar till MacOS X 10.2.
4. Startar. Bara docka, ingen menyrad.
5. Gör om steg 3 (startar på CD).
6. Samma sak igen. Ingen Finder.
7. Gör en "mouse over" på Finder-ikonen i dockan; "Finder är inte igång" syns i ljusgrå text.
Vad är detta? Kan man göra något? Snälla, svara snabbt... jag måste få igång min dator.
Ja, jag har bara de skivor datorn levererades med, och det var dessa. Det har funkat fint vid två-tre andra tillfällen men nu tycks gudarna vara emot mig. Någon som har nå'n konstruktiv idé? Vill helst inte formatera igen eftersom jag tankat hem 10.2.5-uppdateringen osv. Den kan jag dock inte "se", eftersom jag inte ser filerna. Kan browsa på innehållet via iTunes "Lägg till"-funktion (!!!)... this is a major breakdown...
Dock startar datorn otroligt snabbt!
Har du provat om du kan installera från scratch med 10.2-skivorna, d v s hoppa över de äldre?
Det kanske är så att du kan kasta in 10.2 direkt.
Jag har en bekant som köpte en iMac G4 i december som fick med komplett Jaguarinstallation i lådan, fastän det var 10.1.x installerat på datorn från början.
Där var det bara att steka disken och installera 10.2 på direkten.
Det går inte att installera från scratch med dessa CD-skivor, och som sagt - 10.2.5-uppdateringen vill jag inte gärna formatera bort; den är 89.5 mb stor och det tog sin tid via Felia ADSL att tanka hem.
Här är en logg jag hittade via Apple System Profiler;
-----klipp-----
Mac OS X Version 10.2 (Build 6C115)
May 5 23:00:23 patricks-dator WindowServer[172]: CGXGetWindowProperty: Invalid window 0
May 5 23:00:24 patricks-dator WindowServer[172]: CGXGetWindowProperty: Invalid window 0
May 5 23:17:34 patricks-dator WindowServer[172]: CGXGetWindowProperty: Invalid window 0
2003-05-05 23:18:05.426 loginwindow[336] Could not find image named `bang'
-----klipp-----
Man kan misstänka att detta kan ha något med saken att göra; kanske ett felaktigt användande av tecknen ' vs ` ? Har ingen aning.
Tack för tipset om Path Finder, men vet ni vad den säger då?
-----klipp-----
"Path_Finder.dmg" failed to mount due to error 95. (no mountable file systems)
-----klipp-----
Fett med ofett... jag vill inte bli sittande till 03.00 med en strulande dator...
Aha!?
Kanske kan vara en väg ut. Jag vet inte hur jag kommer åt terminalen och jag kan ingen unix, dock... :/
Fasen... fett B det här. Ska tillägga att jag bara har en dator, så detta skriver jag på samma maskin - de applikationer som har ett alias liggandes i dockan funkar (!). "Visa i Finder" funkar inte heller, det verkar inte finnas någon genväg för att lura datorn att starta Finder i detta läge.
Kan jag hålla ned nå'n knapp när datorn startas upp för andra alternativ?
Det här är det värsta problem jag någonsin haft med en Mac tror jag... :/
kan du browsa genom unix (cd, ls m.m.)?
isåfall kan man starta vanliga applikationer genom att skriva t.ex.
open application.app
om du vill kan du ju öppna upp för ssh åtkomst och be ngn dunka igång terminalen remotely... låter lite puckat kanske men det borde funka i.a.f.
Kan öppna upp för dig om du säger hur man gör. Jag skulle nog kunna "cd" osv, det låter ju lite likt DOS, så sån't kan man väl göra nästan på "trial and error" i detta läge. Känner mig liksom lite "långsamt kokt i olja" i nuläget. Vill ju komma igång och installera mina program osv...
Det finns ingen möjlighet att du (eller ngn annan som läser detta) kan maila mig någonting som kan kicka igång min dator? Kan man så att säga maila en bifogad fil som går att exekvera utifrån Mail-app'en? I så fall skulle man ju kunna tänka sig att någon mailade mig en opackad version av Path Finder.
Som ni märker är jag inte helt superb på OS X, jag är mer "vanlig användare" än UNIX-kung måste jag säga. Jag var duktig på Mac i forntiden, då MacOS inte hette X...
(Och nej, MacOS 9 är inte installerat - tänkte inte installera det heller, men kanske blir tvungen för att rädda mina nedladdade filer... suck...)
Hmm du anger ingen email så svårt att maila dig då, även om jag inte har någon lösning för dig men kanske någon annan har.
Hmm som det nämndes innan så kan man nog köra igång från ssh.
från ssh skriv sen open -a Terminal så bör du få upp terminalen iaf.
Om det inte går så pröva göra "screen tcsh" och sen där efter open -a Terminal
Är det likadant för alla användare?
istället för att logga in med en användare kan man skriva >console som namn och slå enter. Då får du upp svart och vit terminal över hela fönstret. sen kan du logga in där ifrån.
vet dock inte om detta är något att använda men kan nämna det iaf.
File system... hmmm... har du gjort fsck -y?
(Alltså, starta med kringla-s nedtryckt, låt all texten scrolla till slut, skriv fsck[mellanslag]-y
och tryck retur. (Det ska alltså vara ett bindestreck direkt efter mellanslaget). Vänta.
Om burken efter en stund säger "file system modified" gör om samma sak, evt flera gånger, ända tills den säger "file system appears to be OK".
Skriv då
reboot[mellanslag]-n
och tryck retur.
Då ska burken starta om normalt.
Om du redan testat detta och det inte funkade är det nog bara omformatering som gäller. Försök starta burken från en annan i Firewire-disk mode för att kopiera över data. (fråga nån annan hur man gör).
Thomas
Vet du ip?
vet du användarnamn/lösenord?
Jag kan genom ssh starta upp terminalen till dig, har startat program på det viset innan tror det går nu med.
Fast om du skriver ditt lösen här så får du ändra de sen så inte det ligger public.
myip.dyndns.org
eller är det
getip.dyndns.org
ger dig vilken ip du har om du inte vet den.
Om du kan logga in genom >console
så kan du skriva ifconfig
då lär du få ut något i stil med detta
[c-e34170d5:Skola/Datorvetenskap/Ai] ekelund% ifconfig
lo0: flags=8049<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST> mtu 16384
inet6 ::1 prefixlen 128
inet6 fe80::1%lo0 prefixlen 64 scopeid 0x1
inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000
gif0: flags=8010<POINTOPOINT,MULTICAST> mtu 1280
stf0: flags=0<> mtu 1280
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
inet6 fe80::203:93ff:fe1c:d768%en0 prefixlen 64 scopeid 0x4
inet 213.112.65.227 netmask 0xffffff80 broadcast 213.112.65.255
ether 00:03:93:1c:d7:68
media: autoselect (100baseTX <full-duplex>) status: active
supported media: none autoselect 10baseT/UTP <half-duplex> 10baseT/UTP <half-duplex,hw-loopback> 10baseT/UTP <full-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex,hw-loopback> 100baseTX <half-duplex> 100baseTX <half-duplex,hw-loopback> 100baseTX <full-duplex> 100baseTX <full-duplex,hw-loopback> 1000baseTX <full-duplex> 1000baseTX <full-duplex,hw-loopback> 1000baseTX <full-duplex,flow-control> 1000baseTX <full-duplex,flow-control,hw-loopback>
[c-e34170d5:Skola/Datorvetenskap/Ai] ekelund%
Där 213.112.65.227 är ip
myip / getip.dyndns.org - skriver jag dessa i webläsaren händer inget, inget hittas. Körde fsck -y och fick att "...appears to be OK". Jag kan ju skicka dig ett meddelande via 99mac om jag får rätt på min IP-adress på nå't sätt, vore kul att testa om du kunde rädda datorn på så vis.
Skrevs ursprungligen av Ekelund
istället för att logga in med en användare kan man skriva >console som namn och slå enter. Då får du upp svart och vit terminal över hela fönstret. sen kan du logga in där ifrån.
vet dock inte om detta är något att använda men kan nämna det iaf.
en tanke:
när man loggat in med >console
då kan man testa
sudo systemstarter -v -g restart
då skall burken försöka starta om allt den kan starta om utan att starta om burken... förhoppningsvis
Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
en tanke:
när man loggat in med >console
då kan man testa
sudo systemstarter -v -g restart
då skall burken försöka starta om allt den kan starta om utan att starta om burken... förhoppningsvis
Ja fast det är väl finder som klöddar och den startas väl alltid om när man loggar in/ut?
Mail var svårt att avsluta, så jag fick force-quit'a det när jag skulle starta om. Då dök en Finder plötsligt upp i listan över applikationer att stänga ned, men det var falskt alarm, för inga Finder-funktioner fanns att tillgå.
Ska försöka få rätt på IP-adressen, är mycket tacksam för att ni försöker hjälpa mig på traven här.
Skrevs ursprungligen av Ekelund
Ja fast det är väl finder som klöddar och den startas väl alltid om när man loggar in/ut?
nja, jag tycker det låter mer som att fönsterhanteraren inte mår bra... med tanke på det där med mailprogrammet... men det är som sagt bara en tanke...
det går dessutom också bra att utföra över ssh om ni känner för det.