Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett liv utan finder.

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 00:40

www.whatismyipaddress.com

217.210.36.163

Hittar ni ens min maskin?

Stänger ned den och startar upp utan min externa hårddisk inkopplad, då är det en ren OS-installerad Mac utan nå't intressant godis på.

Meddelar mitt användarnamn + lösen privat.

Tack på förhand!!!

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 00:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
nja, jag tycker det låter mer som att fönsterhanteraren inte mår bra... med tanke på det där med mailprogrammet... men det är som sagt bara en tanke...
det går dessutom också bra att utföra över ssh om ni känner för det.

Tror inte det, han kör trots allt webläsare just nu ju.

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 00:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
Tror inte det, han kör trots allt webläsare just nu ju.

jag gissade att han körde den webläsaren som är förinstallerad (internet explorer).

Mail och finder har ju samma tillverkare så jag tänkte att de kanske delar på samma fönsterhanterare.
Microsoft tenderar att använda sina egna prylar... men detta är bara gissningar...

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 00:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
www.whatismyipaddress.com

217.210.36.163

Hittar ni ens min maskin?

Stänger ned den och startar upp utan min externa hårddisk inkopplad, då är det en ren OS-installerad Mac utan nå't intressant godis på.

Meddelar mitt användarnamn + lösen privat.

Tack på förhand!!!

Har inte fått det än

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 00:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
jag gissade att han körde den webläsaren som är förinstallerad (internet explorer).

Mail och finder har ju samma tillverkare så jag tänkte att de kanske delar på samma fönsterhanterare.
Microsoft tenderar att använda sina egna prylar... men detta är bara gissningar...

Tror inte på det är så riktigt

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 00:51

Ok, skickat uppgifterna till Ekelund. Ska du också ha dem, Jonny?

Hack a mac...

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 00:52

Läs medelandet från mig jag precis skickade till dig, för du verkar inte ha ssh igång, du startar det genom
System Settings(under äpplet) -> Fildelning
sen klicka i fjärranslutning

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 00:53
Citat:

Hack a mac...

Kan du ge han men tänk på förmånga kockar är inte bra

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 00:53
Citat:

Hack a mac...

nja, jag tror ekelund fixar det utan problem.
Dessutom, två personer som försöker fixa samma problem på samma burk känns något olycksbådande

Hoppas det löser sig!

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 00:58

Vi får se hur det går! Annars är det nattvaka som gäller för min del. Tack för att ni är så hjälpsamma å schyssta!

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 01:24
Citat:

Vi får se hur det går! Annars är det nattvaka som gäller för min del. Tack för att ni är så hjälpsamma å schyssta!

meddela gärna om det fixar sig och hur så man vet vad man ska göra om det råkar hända ngn annan.

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 01:30

Det verkar inte gå så bra, jag kan inte ens logga in som något annat än mig själv, funkar inte att hålla ned kommando + return för att skriva in ngt annat användarnamn (i det aktuella fallet t ex "root" eller ">console"). På ren svenska, ett jävla meck! :/

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 01:38
Citat:

Det verkar inte gå så bra, jag kan inte ens logga in som något annat än mig själv, funkar inte att hålla ned kommando + return för att skriva in ngt annat användarnamn (i det aktuella fallet t ex "root" eller ">console"). På ren svenska, ett jävla meck! :/

följande är otestat av mig så...

som en näst-sista utväg (innan omformatering så kan du ju installera nytt från 10.1 skivorna och ta till vara på allt du vill spara.
För jag tror att det blir som när man skapade en fräsch systemmapp under classic... med betoning på tror.

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 01:41

/me försöker få PF att logga in i min ena screen på min burk för att chatta med han där igenom
Hmm pratar även med chmod007 om detta som påstår att det kan vara typsnittsfel

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 01:42

chmod sa detta

Citat:

är inte det lättaste att starta om med en os9-skiva och flytta bort library-mappen (i hemmappen)?

Citat:

förhoppningsvis fungerar det

Citat:

eller om han har andra användare att testa med...

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 01:45

letade lite på macosx.com och såg detta:

en killa hade nästan samma problem som du och fixade det med detta;
1:st/ starta datorn med shift intryckt hela vägen från startbong till inloggning.
2/ starta med OS.2 installationsskivor och reparera rättigheter med skivverktyget
3/ slänga finders preferencefiler

...det sista kan vara lite tricky men det kan nog lösas över ssh...

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 01:47

Jag har ju ett (f*cked up, men ändå) 10.2 installerat - kan jag då, utan att formatera, installera om 10.1.4 ovanpå detta? Ska testa... börjar bli less på den finderlösa tillvaron. Ska i alla fall länka till lite fler grejer i dockan så jag kommer åt mer "nästa varv", om problemet kvarstår. Otroligt skumt problem som Apple borde känna till. Borde hänt många fler, jag gjorde inget dumt / skumt för att nå denna nivå på dumt / skumt MacOS...

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 01:49

Hur du mountar hd'n för att kunna skriva på den står när du startar datorn i single user mode, efter det kan du flytta
/Users/patrick/Library
genom kommandot
mv /Users/patrick/Library /Users/patrick/_Library

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 01:52
Citat:

Jag har ju ett (f*cked up, men ändå) 10.2 installerat - kan jag då, utan att formatera, installera om 10.1.4 ovanpå detta? Ska testa... börjar bli less på den finderlösa tillvaron. Ska i alla fall länka till lite fler grejer i dockan så jag kommer åt mer "nästa varv", om problemet kvarstår. Otroligt skumt problem som Apple borde känna till. Borde hänt många fler, jag gjorde inget dumt / skumt för att nå denna nivå på dumt / skumt MacOS...

Hmm i vilket fall som helst så lägg Terminal.app i autostart denna gång
så den startar vid inloggning eller åtminstone i dockan om den fungerar
Hmm sen starta din ssh i fildelning, ligger som fjärranslutning
Hmm ändra så du kan logga in med valfritt namn t ex >console
och till sist skapa en extra användare och se om båda ser likadana ut, dvs om felet består i båda.
Hmm kommer online imorgon på iChat/ICQ från skolan så skriv om du inte får rätt på det
highsoftware/15278093

• Medlem
  • 2003-05-06 02:20

åh, visst är X underbart...?

:rolleyes:

(skulle en massa terminal-hackande vara år "2003"???)

Apple - hur kunde ni?!?!

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 04:58

Ma - kunde inte hålla med dig mer.

Nu struntade jag i hackandet - fick en massa snälla råd av Ekelund, men det gav ingen förbättring att sitta å fippla. Så det var bara att ominstallera. Sade jag inte att jag inte ville sitta uppe till 03.00? Just. Hon är ju 04.55 nu. Och datorn är inte klar än. Hur var då lösningen? Jo, installera de rekommenderade installationerna, tro inte att du kan spara några Mb här och där på att inte ha med komplett oväsentliga språkfiler. Allt måste installeras, för annars skiter det sig. Åtminstone om man bara har uppdateringen på Jaguar å inte en full 10.2-installation. Nu kan jag i alla fall säga att jag testat. Fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Ska se om jag kan få lite välbehövd sömn nu och kan återkomma med "jag gillar min Mac"-approachen se'n. Det är motigt i sån'a här lägen. Tankar som; "jag borde sälja Powerbooken och strunta i datorer ett tag" dyker upp. Ibland är datorer bara av ondo. Man blir så less. Nu har jag vänt på dygnet. Tack Apple.

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 07:48

Jag brukar ha lite problem med min Dock'a ibland, men om jag dödar den via terminal fönstret så brukar den fungera ok efter att den automatiskt startat om. Nu har jag inte riktigt förstått om du kommer åt terminalfönstret eller ej, men om, så prova att skriva 'top'. Detta listar körande processer. Leta upp findern (borde finnas med) och kolla dess 'pid'. Tryck Control-C och skriv sedan 'kill' mellanslag och det processorid som listades i kolumnen 'pid'. Tryck på return.

Funkar det inte så kan man också prova att trycka kringla-option-esc, och i det lilla fönster som dyker upp kan man sedan välja att starta om findern.

Vet inte om det hjälper, men enkelt att utföra och kul och se om det fungerar...

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 09:01

Godmorgon,glöm nu inte aktivera färranslutningen(ssh) och göra så du kan ha fler inloggningar etc, fall i fall det går åt pipan igen.

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 09:07
Citat:

Provade själv precis, fungerar med alt+return när man har markerat en person som ska logga in. Dock provade jag inte utan att ha en person markerad, bra att veta för framtiden.

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 09:15

Tack för hjälp å förslag, men nej, kommer inte aktivera nå'n skum Unix-funktion jag inte har full koll på själv...

Nu är jag ominstallerad, grymt skittrött och på väg...

"Ett liv utan finder"

Vilken underbar rubrik! Skulle kunna vara titeln på din självbiografi.

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 09:49

Oj, där sätter du fingret väldigt mycket på spiken, om jag skulle beskriva min tillvaro just nu, mitt i arbetslöshet å allt... läskigt! Burr!

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 10:53

Du bör alltid ha ssh aktiverat, det är ingen skum grej.

Det fungerar som telnet fast är säkrare genom kryptering. Man kan även använda det till att skicka filer till datorn.

Bevaka tråden