Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning/aktivering/jaibreak av iPhone 1.1.1

Tråden skapades och har fått 397 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-04 13:52
Ursprungligen av wunderbaren:

oj, coooooooolt Sitter på jobbet, kan nån berätta om det funkar?

Har ju ej lanseras än, och jag tror inte någon vågar riskera sin Iphone för detta. Men du har väl en som icke fungerar, som du gärna vill få igång, som du kanske kan testa med då kommer hem?

Ursprungligen av joakimd:

Har ju ej lanseras än, och jag tror inte någon vågar riskera sin Iphone för detta. Men du har väl en som icke fungerar, som du gärna vill få igång, som du kanske kan testa med då kommer hem?

Har en som fungerar utmärkt, varför skulle den inte fungera?

Detta är ju hur spännande som helst... vill man ha en "ärlig" telefon och inte få vara med om varje hack... ???!!! NÄÄ

Intressant är att det verkar som om TIFF-buggen inte alls är ny utan har använts för ett år sedan eller så i "kriget" mellan Sony och hackarna för att låsa upp PSP.

Om man läser om på Touchdevs TIFF Exploit-sida så står det:

Currently the Dev Team is working on a proof of concept which will hopefully lead to a jailbreak. The problem they are facing is writing a payload using raw ARM opcode without causing safari to crash.

Well, det låter ju som en barnlek

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-04 15:05
Ursprungligen av Adrian B:

Om man läser om på Touchdevs TIFF Exploit-sida så står det:

Currently the Dev Team is working on a proof of concept which will hopefully lead to a jailbreak. The problem they are facing is writing a payload using raw ARM opcode without causing safari to crash.

Well, det låter ju som en barnlek

Ja precis det är ju bara att modifiera /etc/fstab så att /media går att montera utan -noexec syntaxen hur lätt som helst!

TUAW: Liveblogging the big iPhone 1.1.1 hack

Last night, iPhone hackers "dinopio" and "Edgan" brought 1.1.1 hacking into a new arena. By using symbolic links before doing a 1.1.1 upgrade, they were able to gain access to the entire 1.1.1 file tree. Today, I'll be liveblogging my attempt to duplicate their hack. So sit back and reload as I put my poor iPhone to the test.

"10:32 AM: I have the full tree. Getting screen shot now. The phone is not activated but iPhuc connects to it without trouble. w00t!"

"We have Mobile Music Store!"

Skärmbilderna hamnar här för den som vill se som samlade:
http://www.tuaw.com/photos/the-big-hack-1-1-1/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 16:47

det här är ju perfekt. Hur längre tror ni det tar innan de släpper en guide så att vem som helst kan låsa upp en iPhone med 1.1.1?

Ursprungligen av imported_Erika:

det här är ju perfekt. Hur längre tror ni det tar innan de släpper en guide så att vem som helst kan låsa upp en iPhone med 1.1.1?

Det är nog lite tidigt att ropa hej ännu. Men man kan nog räkna med att så fort det finns ett pålitligt sätt så kommer det ut guider. Men dagens hack är bara det första steget av flera, även om det skulle vara lyckosamt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-05 21:40

FW 1,1.1 upplåst?

Hittade det här (kolla längst ner på sidan) http://iphone.fiveforty.net/wiki/index.php/Talk:Get_Write_Access_1.1.1

Ursprungligen av marika:

Hittade det här (kolla längst ner på sidan) http://iphone.fiveforty.net/wiki/index.php/Talk:Get_Write_Access_1.1.1

Den sidan fylls på hela tiden, så det är lite svårt att veta precis vilket stycke du syftar på.

Ursprungligen av Adrian B:

Den sidan fylls på hela tiden, så det är lite svårt att veta precis vilket stycke du syftar på.

Det var någon lustigkurre som skrev att de unlockat 1.1.1, togs bort efter 10 min.

Mvh,

"Next on my agenda is getting a clean copy of MobileStore.app. So I've written a script to try to grab all the files in that folder. Testing now."

"10:52. Looks like I've gotten the entire MobileStore.app off the iPhone. It's hard to test, of course. What I did was use iphuc's script ability. I basically did a list of all the contents in the app and then wrote a script to cd into the proper folder and copy those files to my mac. If you want an example of how to do this, see my command-line media utilities."

"Testing Read/Write

I create a file on my mac, called test.txt. In it, it just says "THIS IS A TEST". I copy it to /var/root with iphuc. It works.

Next, I delete it from the mac. Copy back from iphuc.

Yes, it copied back correctly. I delete it again, copy back, check. The /var/root section (at least) is writable and readable."

Wow, detta är ett viktigt steg! Nästa är väl att få exekveringsrätt skulle jag tro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 17:04

Meh skulle precis skriva om det här. Fan du är ju som en oljad blixt!

Jag antar att detta inte har nånting allt att göra med kontroll över baseband. Eller?

Ursprungligen av pgjores:

Meh skulle precis skriva om det här. Fan du är ju som en oljad blixt!

He he, det är ju spännande det här. Fast jag ska strax lämna datorn, får komma tillbaka och se hur det gick senare...

...eller surfa på min iPhone! (Fast skriva är en PITA trots allt, så då blir det inga inlägg.)

Ursprungligen av pgjores:

Jag antar att detta inte har nånting allt att göra med kontroll över baseband. Eller?

Näe, jag tror mer det är ett första steg i att lyckas med jailbreak, dvs att ta sig in överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 17:19

Koolt hursomhelst är det!

Väntar på min som ska åka över atlanten i dagarna. Om den inte blir snodd på vägen förstås.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 13:09

Undrar lite över hur alla diskussioner om upplåsning av iPhone påverkar Björnströms tajta samarbete med Apple Sverige.
Egentligen borde dom vara glada för alla nördar som ränner runt och flashar med sina lurar som är hackade. Alla blir sugna och måste ha en.
Men det rimmar illa med Apples filosofi när det gäller hårdkrypteringen av mjukvaran.
Jag har svårt att tänka mig att det hela faller i god jord hos Apple.

Ursprungligen av Konrad:

Undrar lite över hur alla diskussioner om upplåsning av iPhone påverkar Björnströms tajta samarbete med Apple Sverige.
Egentligen borde dom vara glada för alla nördar som ränner runt och flashar med sina lurar som är hackade. Alla blir sugna och måste ha en.
Men det rimmar illa med Apples filosofi när det gäller hårdkrypteringen av mjukvaran.
Jag har svårt att tänka mig att det hela faller i god jord hos Apple.

Vad är det för tajt samarbete som dom har med Apple? Förutom att bli inbjuden till pressvisningar och liknande?

Att skriva om en Apple produkt kan väl knappast skada samarbetet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 15:11
Ursprungligen av wunderbaren:

Vad är det för tajt samarbete som dom har med Apple? Förutom att bli inbjuden till pressvisningar och liknande?

Att skriva om en Apple produkt kan väl knappast skada samarbetet.

Tror du har missat en del av innehållet i det jag skrev.
Apples pressvisningar i Sverige är som en repris av Adam Alsings skitprogram i radio.
Jo, Björnström har ju ett tajt samrabete med Apple med poängräkning för inhandling av prylar på Apple Store. Eller har jag helt fel där?
Min undran handlade om hur Apple, som företag tar det hela om hur Björnströms forum, som på något märkligt sätt fått välsingnele, kan innehålla flera hundra inlägg, kanske flera tusen, om hur man låser upp Apples nya mjölkkossa, iPhone.
Och det utan att Apple reagerar.
Antagligen beror det på att Apple skiter i allt trams som skrivs.

Ursprungligen av Konrad:

TApples pressvisningar i Sverige är som en repris av Adam Alsings skitprogram i radio.

Apple Sverige har inget att göra med att Björnström var med hos Alsing.

Ursprungligen av Konrad:

, Björnström har ju ett tajt samrabete med Apple med poängräkning för inhandling av prylar på Apple Store. Eller har jag helt fel där?

Ja du har fel, poängen kommer från att man är ansluten till annonsförmedlingsföretag som TradeDoubler som förmedlar pengar från de som köper annonser till de som har dom på sin sida. Ibland per ny kund, ibland som en procentandel på vad personen köper som klickat på annonsen. Om du t.ex. kollar in projektet Klickback så ser du att det är långt fler företag än bara Apple det är kopplat till. Men här på 99mac är det förstås Apples produkter som säljer bäst och eftersom Apple Store är anslutet till TradeDoubler så utnyttjas den möjligheten.

Ursprungligen av Konrad:

Min undran handlade om hur Apple, som företag tar det hela om hur Björnströms forum, som på något märkligt sätt fått välsingnele, kan innehålla flera hundra inlägg, kanske flera tusen, om hur man låser upp Apples nya mjölkkossa, iPhone.

Det finns ingen välsignelse och antagligen så tycker Apple inte så mycket om upplåsningsprojekten som finns ute på nätet, men de kan inte göra så mycket mer än att se till att deras uppdateringar låser telefonerna igen och därmed slår undan fötterna för de som vill låsa upp.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-07 21:24

Verkar som de lyckats exekvera kod nu i 1.1.1:

Citat:

Good news... we have code execution! thats right... you heard it here first. We have managed to execute code via the libtiff exploit.

Details to come...

http://www.hackint0sh.org/forum/showpost.php?p=77576&postcount=95

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 21:45
Ursprungligen av Jetwash:

Verkar som de lyckats exekvera kod nu i 1.1.1:

http://www.hackint0sh.org/forum/showpost.php?p=77576&postcount=95

Vad innebär det?

Dessutom är det väl lite konstigt att en medlem med bara 2 posts skriver det?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-07 21:55
Ursprungligen av ajaxx08:

Vad innebär det?

Dessutom är det väl lite konstigt att en medlem med bara 2 posts skriver det?

Det innebär att de nu kan köra programkod på iPhone med 1.1.1 firmware och förhoppningsvis låsa upp den.

Niacin är en välkänd hacker som hackat bl.a Sonys PSP, så underskatta inte honom bara för att han postat 2 ggr!!

Ursprungligen av Jetwash:

Verkar som de lyckats exekvera kod nu i 1.1.1:

Mycket trevligt!

Ursprungligen av ajaxx08:

Vad innebär det?

Det var ett viktigt steg på vägen, för att kunna göra någonting alls på en iPhone måste man först och främst kunna exekvera kod (innan dess behöver man kunna föra över kod, förstås). Steget är ett absolut måste för att kunna gå vidare, men det betyder inte automatiskt att alla andra problem är lösta.

Ursprungligen av Jetwash:

Niacin är en välkänd hacker som hackat bl.a Sonys PSP, så underskatta inte honom bara för att han postat 2 ggr!!

Det är lite kul hur vissa namn från PSP-hackningsscenen talas om med stor vördnad och respekt bland många som diskuterar iPhone-hackandet.

Det kan också betyda jailbreak för iPod touch, vilket nog många väntat på.

Bevaka tråden