Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disk full - iPhoto mot annan?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min startdisk börjar bli full och iPhoto är en av bovarna i dramat.
Har en inbyggd extradisk och jag skulle vilja flytta över mina iPhoton till den disken för att frigöra plats (30 GB...). Men jag hittar ingen inställning i iPhoto som ger mig möjlighet att välja var den ska leta efter albumen. Någon som vet?

För att välja bibliotek manuellt i iPhoto håller man inne alt när man startar upp programmet.

Funkar inte för mig.
version 4.0.1
OS 10.3.9

Skapa ett alias (högerklicka och välj skapa alias) för ditt bibliotek på extra disken och lägg alias filen där biblioteket låg på startdisken. Se till att alias filen heter exakt samma som originalet.

Det känns lite shaky. I iPhotos hemmapp finns ju ett antal mappar döpta efter årtal som innehåller originalfotona. Dessutom finns intill ett antal datafiler som hänvisar till dessa mappar.
Jag vill ju alltså att iPhotos hemmapp ska finnas på den nya disken dvs alla nya album jag skapar ska hamna där och jag vill ha alla originalkort där. Men det känns som om iPhoto kommer fortsätta jobba mot sin riktiga hemmapp och att det kan blir strul med filer här och där.

Det är inte alls shaky. Funkar jättebra.

Flytta hela "iPhoto Library"-mappen till den andra disken.
Skapa ett alias av mappen.
Lägg aliaset där mappen tidigare låg.
Se till så att aliaset har exakt samma namn som mappen.

Men för säkerhets skull, ta en backup-kopia av mappen innan du startar iPhoto första gången efter flyttningen.

Ah - men jocked skrev "bibliotek" och det tolkade jag som bara datafilen eller några av dem på nå't sätt. Hela mappen känns mindre shaky. Jag ska prova.

Ursprungligen av sirugo:

Ah - men jocked skrev "bibliotek"....

Kanske för att i nya iPhoto (i iLife 08) är det inte en "vanlig mapp" längre, utan den är omgjord till en databasfil/bibliotek.

Men den heter fortfarande samma som i tidigare versioner, och en sådan här flyttning till en annan disk funkar fortfarande lika bra.

OK, det förklarar saker och ting.

Nu har jag testat och det funkar.
Startade iPhoto och drog in ett nytt kort.
Det hamnade på den nya disken. Nu blev tillvaron lite enklare ett tag framöver.
Tackar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 19:07

vet kanske inte om detta hjälper någon nu, men jag gjorde ungefär samma sak för ett tag sedan, men här skapades inga alias, bara flyttade filen och sedan när jag startade iphoto så frågade bara vart mitt bibliotek tagit vägen, visade iphoto vart jag hade lagt det, och sedan var det igång som vanligt

Skönt att det löste sig för dig i alla fall!

1
Bevaka tråden