Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 10.3 - Pantherrykten

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-12 14:19

har testat nya panther betan nu ett tag och kan bara konstatera att exposé är riktigt (ursäkta jag svär) jävla bra! kommer användas flitigt sen. och snabbt kopieras av microsoft.

gillar dock inte nya findern, utseendet. förstår inte riktigt varför det skulle vara mycket bättre än förra. förra kunde man ju också ha egna genvägar så att det som jobs sa inte blir 4 kolumner för att komma fram till sina program etc.
finder är dessutom ful.

en annan sak som är ful är när man trycker/markerar en disk eller fil på skrivbordet. den sjunker liksom in lite i skrivbordet, blir en avrundad fyrkant runt disken...inge snyggt alls.

användarväxkling däremot...ojojoj

  • Oregistrerad
  • 2003-08-12 14:24

Innebär Panther några förbättringar vad gäller manöverering utan mus? Jag tycker detta är en stor brist hos Jaguar och dess föregångare.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-12 14:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Innebär Panther några förbättringar vad gäller manöverering utan mus? Jag tycker detta är en stor brist hos Jaguar och dess föregångare.

jepp, det har snackats om det iaf.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-12 14:36

Men i nya betan syns inget eller?

  • Medlem
  • 2003-08-12 14:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Innebär Panther några förbättringar vad gäller manöverering utan mus? Jag tycker detta är en stor brist hos Jaguar och dess föregångare.

Även förbättringar vad det gäller manövrering med mus har gjort. I alla fall funkar min Logitech mus snabbare i Panther än i Jaggan.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-12 15:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Men i nya betan syns inget eller?

har inte testat. kan se sen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Finns detta [User switching] redan i konkurrerande OS?

Linux och andra unixar som kör XFree86. Windows XP har det också numera.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Innebär Panther några förbättringar vad gäller manöverering utan mus? Jag tycker detta är en stor brist hos Jaguar och dess föregångare.

Vad är det du saknar? Man kan väl styra det mesta med tangentbordet i Jaguar? Bara man aktiverar "tangentsbordstjänster" i tangentbords-inställningarna så kommer man åt det mesta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 19:18

Bilder på nya Mail 1.3 hos Think Secret.

Edit: ändrade namn till rätt webbplats

Senast redigerat 2003-08-14 23:16
  • Medlem
  • 2003-08-14 19:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Bilder på nya Mail 1.3 hos Appleinsider.

thinksecret menar du väl?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 19:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Linux och andra unixar som kör XFree86. Windows XP har det också numera.

Ciryon

Jo detta är en bra nyhet tycker jag i nya os och det funkar klart bättre än nästan-där-lösningen "run as" i windows 2000.

Glömde lägga till

  • Medlem
  • 2003-08-14 20:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
har testat nya panther betan nu ett tag och kan bara konstatera att exposé är riktigt (ursäkta jag svär) jävla bra!

Jag håller med... för mig som sitter med en ibook på 1024 x 768 är detta det bästa sedan hjulet. Jaja.. nästan i alla fall

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 20:35

det som överraskar är att det går väldigt snabbt också..utan ryck. exposé alltså

Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
det som överraskar är att det går väldigt snabbt också..utan ryck. exposé alltså

Har man bara en dator som klarar Quartz Extreme går sånt väldigt snabbt och smidigt. Att ta bort eller flytta på fönster (som är färdigrenderade objekt) drar inte så mycket kraft.

Mycket värre när man ska resize'a fönster och där kommer det nog hacka fortfarande även i Panther.

Ciryon

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 20:48

ah det är märkligt att dom inte har lyckats fixa det än. är ju rätt allvarligt då det påverkar starkt hur snabb en dator känns.

en annan sak är hur lång tid det tar att se stora innehåll i mappar. tar en jäkla tid när jag trycker på "program" tex...och den blir det hackigt när man scrollar bland dom...första gången. sen flyter det fint.

strange

Efter vad jag läst om Panther så verkar Apple flytta allt fler generella inställningar in i sina egna program istället för att ha dom i Systeminställningar. T.ex. måste man starta Mail för att ställa in att Eudora ska vara förvald epostklient. Och man måste starta Safari för att ställa in att Camino ska vara förvald webbläsare. Jag har inte provkört Panther, så detta är bara vad jag läst mig till. Men om det är sant så tycker jag det är lite av Microsoft-fasoner från Apples sida. Eller hur?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Efter vad jag läst om Panther så verkar Apple flytta allt fler generella inställningar in i sina egna program istället för att ha dom i Systeminställningar. T.ex. måste man starta Mail för att ställa in att Eudora ska vara förvald epostklient. Och man måste starta Safari för att ställa in att Camino ska vara förvald webbläsare. Jag har inte provkört Panther, så detta är bara vad jag läst mig till. Men om det är sant så tycker jag det är lite av Microsoft-fasoner från Apples sida. Eller hur?

Om man ser på skärmdumpar av Systeminställningar i Panther så ser man att Internet har bytt namn till .mac, och det borde betyda att bara .mac inställningarna är kvar där, eller!!?

edit= stavfel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-14 23:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
Vad är det du saknar? Man kan väl styra det mesta med tangentbordet i Jaguar?

Jag saknar att inte kunna trycka vänster-pil två gånger för att välja "vila" efter att ha tryckt på på/av-knappen.

Samt på alla andra ställen där man får upp rutor där man kan välja två/tre alternativ för att gå vidare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Jag saknar att inte kunna trycka vänster-pil två gånger för att välja "vila" efter att ha tryckt på på/av-knappen.

Är det inte snabbare att trycka på "s" då?

Läskigt!

Man tycker att 's' borde stå för "Stäng av" och inte för "Vila" men det fungerar ju!

Snacka om svenglish...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-15 23:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9
Är det inte snabbare att trycka på "s" då?

Jo det var bra, "S" som i vila. Logisk och fint.

Tack för tipset. Det går ju att använda iaf.

Logiskt och logiskt, S som i Sleep... men skall de anpassa kortkommandona till språket som användaren använder?

Det blir rätt jobbigt att växla mellan datorer som har olika installationer.

Här finns förövrigt en bunt andra kortkommandon:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459

Option-Command-Eject or Option-Command-Power -> Sleep

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Jo det var bra, "S" som i vila. Logisk och fint.

Tack för tipset. Det går ju att använda iaf.

Citat:

Skrevs ursprungligen av BitBLT
Läskigt!

Man tycker att 's' borde stå för "Stäng av" och inte för "Vila" men det fungerar ju!

Snacka om svenglish...

Sleep

och då var vi tillbaka på diskussionen om operativsystem skall vara på svenska eller engelska, heh...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-15 23:59

Tänk på engelska för snabbvalen i dialogrutor.

ctrl+eject ger Omstart, Vila, Avbryt, Stäng av där det sista är förvalt.
Tryck R(estart), S(leep), Esc eller äpple+., enter för respektive val. Äpple+. (punkt) eller Esc ger alltid Avbryt i alla dialogrutor.

Stäng ett osparat dokument ger Spara inte, Avbryt, Spara.
Tryck D(on't save), äpple+. eller Esc, enter.

Det är inte speciellt ologiskt, och funktionen finns i de flesta dialogrutor. Tyvärr stödjer inte alla program allt. Indesign tex stödjer inte D i spara-dialoger för att nämna en.

MacRumors skriver:

The latest build of Panther has a nice new piece of eyecandy. "Sheets" which have slid out of Window's titlebars previously, now roll down.

Och i MacNN forum fanns denna bild:
http://www.bgmccollum.com/panther/sheets.jpg

Man får mera ut av att se det hela i rörelse än genom en bild:
http://members.lycos.co.uk/myphpmysqlsite/sheets.mov

Ikonen för systeminställningar i dockan är också ändrad:
http://forums.macrumors.com/attachment.php?s=&postid=467070

Allting finns att läsa och se på Macrumors:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?s=&threadid=35971

bash är default shell (istället för tcsh som idag) i senaste Panther-versionen enligt MacNN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 11:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
bash är default shell (istället för tcsh som idag) i senaste Panther-versionen enligt MacNN.

Vad innebär det för praktiska skillnader?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-08-26 11:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Vad innebär det för praktiska skillnader?

Bash finns med även i din Jaguar installation, men att apple nu gör det till förvalt skal istället för tcsh är huvudsakligen för att följa "standarden". Nästan alla linuxdistrubitioner skeppas idag med bash som standardskal.

..men den som gillar tcsh bättre ställer enkelt om det i terminalens inställningar, precis som man kan göra idag.

o11e

Det kan betyda att vissa kommandon som man är van att använda inte fungerar exakt likadant och att det kanske inte ser ut precis likadant. Men vad det exakt innebär får någon Unix/Linux-guru svara på.

Bevaka tråden