Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 10.3 - Pantherrykten

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 11:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det kan betyda att vissa kommandon som man är van att använda inte fungerar exakt likadant och att det kanske inte ser ut precis likadant. Men vad det exakt innebär får någon Unix/Linux-guru svara på.

Okej, så det är enbart en kommandofråga?

Japp, det rör bara dom som använder terminalen. och som olov skriver så går det bra att byta tillbaka om man vill det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 11:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Japp, det rör bara dom som använder terminalen. och som olov skriver så går det bra att byta tillbaka om man vill det.

Jag använder definitivt terminalen med har inte kört Linux i någon större utsträckning tidigare, därav frågan.

Vi kanske får Panther i oktober, från MacRumors:

ComputerWorld speculates that Panther will be announced at Apple Expo in Paris, with shipments to begin in mid-October.

ComputerWorld's speculation appears to be based on developer feedback, but correlates with independent target expectations available to MacRumors that Panther should hit shelves in October.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-09-02 09:11

Ang. skillnader mellan bash och tcsh. Om man brukar slänga ihop egna shellscripts så skiljer det sig givetvis, men det vet man i sådana fall Olika syntax för olika kontrollstrukturer.

För "normalanvändaren" är det egentligen bara pryttlar som hur man ställer om prompten, hur man skapar alias och sätter env-variabler som är något att bekymra sig om. Och vad configfilen heter. Så skillnaderna blir väldigt odramatiska.

Däremot (har själv switchat över till bash efter diverse påtryckningar från klasspolare och stevejobs nu då) så har jag märkt att bash har en sämre kommandohistory än tcsh. I tcsh kunde jag skriva in "SSH" (utan fnuttar) och trycka pilupp för att scrolla mellan föregående SSH inloggningar i historyn. Bash fixar inte det, utan tutar igenom hela historyn. Om någon vet hur man gör detta i bash vore det guld.

o11e

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2003-09-02 09:25

Prova ctrl-r (reverse-i-search). Och skriv sedan in det du vill leta efter, då visas automatiskt nästa hit. Vill du gå vidare trycker du ctrl-r igen.

Det är bra att kunna emacs eftersom bash kommandotolk innehåller en hel del från emacs.

/Johan

Citat:

Skrevs ursprungligen av olov
Ang. skillnader mellan bash och tcsh. Om man brukar slänga ihop egna shellscripts så skiljer det sig givetvis, men det vet man i sådana fall Olika syntax för olika kontrollstrukturer.

För "normalanvändaren" är det egentligen bara pryttlar som hur man ställer om prompten, hur man skapar alias och sätter env-variabler som är något att bekymra sig om. Och vad configfilen heter. Så skillnaderna blir väldigt odramatiska.

Däremot (har själv switchat över till bash efter diverse påtryckningar från klasspolare och stevejobs nu då) så har jag märkt att bash har en sämre kommandohistory än tcsh. I tcsh kunde jag skriva in "SSH" (utan fnuttar) och trycka pilupp för att scrolla mellan föregående SSH inloggningar i historyn. Bash fixar inte det, utan tutar igenom hela historyn. Om någon vet hur man gör detta i bash vore det guld.

o11e

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-09-02 21:02

Tack! Jodå mitt emacs kan jag numera. Det var inte exakt vad jag sökte (i tcsh så väljer man mellan rader som börjar på det man skrivit in innan pilupp, men här görs ju en sökning varstans i raderna), men det är stor hjälp ändå!

o11e

Bevaka tråden