Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är bra och dåligt med Leopard?

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Flyter på mycket bättre på min macbook (än tiger) och jag har faktiskt inte stött på ett enda problem än så länge, alla program fungerar fint och spaces/stacks gör livet så mycket enklare
Fläkten lyser med sin frånvaro nowadays

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2007-10-29 11:55

Saknar "gamla" preview-läget för ljudfiler i column-viewläget -> quicklook är jättebra till filmer, bilder och pdf:er , men till ljudfiler är det bara segt?

Sen måste Pithhelmet uppdateras så att man kan surfa normalt igen - otrolig skillnad i processorbelastning när man har all reklam påslagen

Ursprungligen av oskich:

Sen måste Pithhelmet uppdateras så att man kan surfa normalt igen - otrolig skillnad i processorbelastning när man har all reklam påslagen

Verkligen. MAn förvånas över hur mycket blinkande och störig reklam som finns i normala fall! Hur kan folk surfa med all reklam på, man blir ju totalt knäckt!!?

Enligt Mike som utvecklar det så är en uppdatering på gång i allafall.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-29 17:29
Ursprungligen av oskich:

Saknar "gamla" preview-läget för ljudfiler i column-viewläget -> quicklook är jättebra till filmer, bilder och pdf:er , men till ljudfiler är det bara segt?

Sen måste Pithhelmet uppdateras så att man kan surfa normalt igen - otrolig skillnad i processorbelastning när man har all reklam påslagen

Safari Plus funkar till Safari 3 så det kanske funkar även med Safari 3 i Leopard. Jag slängde ut ......... när jag testade Safari Plus. Det känns/är stabilare - installerar inga konstigheter - renare på något sätt.

Skärmdelning

Jättebra med "Skärmdelning"!
Nu slipper jag tangentbord och mus till macminin som jag har kopplat till TVn. Med skärmdelning kan jag sitta vid mitt arbetsbord och "greja" med minin. När jag sitter i soffan blir det mest Media Central som gäller och den lilla fjärrkontrollen!

iChat AV

Jättedåligt att iChat AV inte fungerar och att ingen tycks veta varför.

frontrow

jag kan inte köra musiken via frontrow med min airport

En dålig sak till...

Alltså!
Jag blir rätt störd över att inte kunna vara med i den här debatten p.g.a. att jag har "förköpt" Leopard på AppleStore. Beställde då det blev möjligt, vilket det blev för ett par veckor sedan om jag minns någorlunda rätt. Trodde i min enfald att den skulle ligga i min brevlåda redan på fredan. Eller OK då, senast nu idag (måndag) Är det någon annan som "förbeställt" och har fått sin kopia redan? Eller är det så att vi förbeställare får vänta till sist?
Håkan

Ursprungligen av HåkanO:

Alltså!
Jag blir rätt störd över att inte kunna vara med i den här debatten p.g.a. att jag har "förköpt" Leopard på AppleStore. Beställde då det blev möjligt, vilket det blev för ett par veckor sedan om jag minns någorlunda rätt. Trodde i min enfald att den skulle ligga i min brevlåda redan på fredan. Eller OK då, senast nu idag (måndag) Är det någon annan som "förbeställt" och har fått sin kopia redan? Eller är det så att vi förbeställare får vänta till sist?
Håkan

Jag förbeställde min för ungefär 2 veckor sedan. Fick den i fredags. Den går ju med bud via TNT så det gäller förstås att hålla sig hemma, ring TNT och kolla vet jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-29 21:09
Ursprungligen av Saffran:

Jättedåligt att iChat AV inte fungerar och att ingen tycks veta varför.

Funkar jätte bra för mig. Har använt iChat ganska mycket både text, ljud och bild har inte haft ett enda problem inte heller med de nya effekterna eller iChat theatre.

Äntligen!!!

Äntligen finns snabbalternativet "Filnamn" med när man söker i Finder. Shit vad jag har saknat det!

Medan vi ännu är inne på sökningar dock: Spotlight hittar inte allt, kan tänka mig att det har uteslutit filer i Biblioteksmappen. Sökte nämligen efter ett typsnitt, hittade det inte med Spotlight, men däremot i Biblioteksmappen...!?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-29 17:19

Det stämmer bra. Söker man i vanliga spotlight så att säga så hittar man inte filer i vissa systemmappar, men går man ditt, väljer sök, och väljer i "Bibliotek" eller "Developer" eller var man nu är, så hittar man.

Tragiskt att spotlight fortfarande inte är mer integrerat med iTunes och iPhoto. Söker jag efter semester 2007 vill jag hitta bilder från händelsen eller albumet Semester 2007 i iPhoto, och jag vill att iPhoto öppnas när jag dubbelklickar på bilden. Men det är man kanske ensam om.

  • Medlem
  • 2007-10-29 20:06

Jag har strul med att jag i Toast 8.0.1 (samt även 8.0) inte kan använda "mount" i undermenyerna vid högerklick. Det finns där - men ingenting händer när jag väljer att mounta. "Toast it!" fungerar däremot. Någon mer med detta fel?

/Fredrik

+ Finder. Snyggt, smidigt, praktiskt.
+ Gränssnittet. Snyggt, smidigt, praktiskt. (Men varför tonas inte iTunes-fönster ner?)
+ Telefonen (iPhone) går att synka direkt från menyraden.
+ Quicklook. Snyggt, snabbt och väldigt användbart.
+ Gränssnittet är snabbare. Tydligast är det när vågeffekten från nya widgetar syns direkt i stället för att dröja bråkdelen av en sekund som i Tiger (MacBook, 1 rev).
+ Nya iCal. Snyggare, om än inte perfekt.
- Knapparna i verktygslisterna i framförallt Mail (men också i typ Förhandsvisning). Här måste ju någon pryo få en avhyvling.. Tiger-Mail tyckte jag ändå var okej, det här är ju fullkomlig katastrof!
- Safari fortsätter att äta minne.
- Finder-inställningarna uppmanar mig att hårddiska. Det vill jag inte.
- Kommer inte ut på nätverket.. (se annan tråd)

Ja, jag gillar dockan. Ja, jag gillar menyerna ännu mer. Men nej, jag gillar inte menyraden (okej mot svart bakgrund dock – kan tänka mig att det är ett mindre problem på en stor skärm också).

nokia transfer programmet fungerar inte alls

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 22:26

Jag har bara lagt in Leopard på min mini som jag har som HTMAC så jag har inte testat det så mycket. Men har hittat två grejer som stör mig något fruktansvärt.

- Fjärrkontrollen funkar inte i VLC längre?! Värdelöst.

- När jag sätter igång en låt i FrontRow och sedan går tillbaka till skrivbordet slutar låten att spela!!

Är det bara här som det är så eller är det en ny, bra, grej i katten???

Ursprungligen av boinnk:

- Fjärrkontrollen funkar inte i VLC längre?! Värdelöst.

Laddade precis hem 0.8.6d och med den funkar fjärrkontrollen, skönt

Senast redigerat 2007-11-04 19:53
  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-05 00:54
Ursprungligen av steelmeister:

Laddade precis hem 0.8.6d och med den funkar fjärrkontrollen, skönt

Vart hittade du den?

Jag har installerat Leopard på min Mac mini C2D och min PowerBook G4 1,67. Den är FLERA snäpp snabbare än Tiger, på båda maskinerna. Safari är ett under av snabbhet och WLAN kommer igång mycket snabbare efter vila än det gjorde under Tiger. Widgetar är också otroligt mycket mer responsiva.

Däremot har jag lite småbuggar som inte stör så mycket, och en jättebugg med Mail som gör att jag inte kan läsa e-post överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-10-29 22:45

Eftersom jag köpte min MBP i oktober skulle jag ju få Leopard gratis. Där jag köpte den sa de att jag kunde beställa leopard från apple store, men var på apple store gör jag det?

  • Medlem
  • 2007-10-29 23:38

Har lite panik med detta om Toast och att mountningen av .dmg - filer inte funkar. Någon som kan testa och verifiera att felet inte bara ligger hos mig. Någon mer *vet* jag hade det fungerande. Har denna uppgraderat då? Jag reninstallerade om Leopard + Toast.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2007-11-01 08:04
Ursprungligen av Nifo:

Har lite panik med detta om Toast och att mountningen av .dmg - filer inte funkar. Någon som kan testa och verifiera att felet inte bara ligger hos mig. Någon mer *vet* jag hade det fungerande. Har denna uppgraderat då? Jag reninstallerade om Leopard + Toast.

/Fredrik

Det löste sig. Eller tja, jag kom på att jag *ändå* kunde göra samma sak om jag mountade på det gamla hederliga OSX-sättet.

Men ändock... "mount it" från en kontext-meny funkar fortfarande inte.

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 00:02

- Att tex .xml-filer tex i iPhoto-biblioteket automatiskt tror att de tillhör Final Cut Pro och tar FPC's .xml-symbol i Findern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 07:18

Matasano skriver A Roundup of Leopard Security Features. Såväl ris som ros!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 12:22

Jag stör mig på att Quick Look inte fungerar från sökningar man gjort från Spotlight-fältet i menyraden. Det skulle ju vara perfekt att kunna göra en snabb sökning där och direkt kunna titta på dokumentet eler vad det nu kan vara.

Vid sökningar från ett Finder-fönster kommer (ibland) Webhistoriktrots att jag valt bort detta i Spotlightinställningarna.

Annars tycker jag att allting känns "snappigare" och jag stör mig inte alls på menyradens utseende. Det är också kul att man lite här och där hittar små förbättringar som inte redovisats i förväg.

/Johan

kan nån hjälpa mig , jag har precis köpt leopard och allt går bra med installationen men sen när jag skulle starta om den för att slutföa allting så kommer det bara en blank blå bakrund och ingenting mer. snälla om du vet vad som är fel skriv gärna det. / mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 16:18
Ursprungligen av matte949:

kan nån hjälpa mig , jag har precis köpt leopard och allt går bra med installationen men sen när jag skulle starta om den för att slutföa allting så kommer det bara en blank blå bakrund och ingenting mer. snälla om du vet vad som är fel skriv gärna det. / mattias

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306857
Den tror jag på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 16:01

Det är gissningsvis samma problem som många andra rapporterat om. Avinstallera Unsanitys Application Enhancer. För mer info: http://daringfireball.net/2007/10/blue_in_the_face

Du har två alternativ enligt artikeln:
1) Installera om och välj "Arkivera och uppdatera"
2) Starta i "single user mode" (äpple + s vid uppstart) och kör
rm -rf /System/Library/SystemConfiguration/ApplicationEnhancer.bundle

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-31 16:13

+ Finder
+ Quick Browsing
+ Mail
+ Installeringsalternativ
- Tidigare fungerat (Tiger) GPRS/G3 med Bluetooth/Nokia E65 funkar ej!

Bevaka tråden