Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är bra och dåligt med Leopard?

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-27 22:40

Nu finns det en uppdatering i "Programuppdatering". Till nyckelring osv:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 20:43
Ursprungligen av Rajje:

- Menyraden har inte längre rundade kanter. Buhu, det har den haft sedan urminnes tider.

http://www.manytricks.com/displaperture/

Funkar klockrent för mig, du kan till och med välja vilket/vilka hörn du vill kurva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 23:25

Trist att nästan inga dokument man skapar ur program har 512 x 512 symboler. Känns halvbakat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 23:37

Bara jag som får detta meddelande när jag kör "Kontrollera skivbehörigheter":

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.
ACL hittades men väntades inte på ”Applications”.
ACL hittades men väntades inte på ”Library”.

Samma resultat här. Verkar ha nåt med Apple Remote Desktop att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 00:33

Jag igen... Förhandsvisning ska ju ha en batch funktion nu som gör att man kan tex resiza massor med bilder på samma gång. Fungerar inte för mig, den säger att den trottar men den manipulerar bara den första bilden i listan.

Trodde inte det, men jag älskar Webbklipp-funktionen. Gjort en widget av denna sida: http://vasttrafik.se/sv/Trafiklaget/Avgangar-i-realtid/Nasta-Tur/?val=02005862!1413136620

Grymt smidigt! Utan att programmera ett dyft.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 17:16
Ursprungligen av Leftrustle:

Trodde inte det, men jag älskar Webbklipp-funktionen. Gjort en widget av denna sida: http://vasttrafik.se/sv/Trafiklaget/Avgangar-i-realtid/Nasta-Tur/?val=02005862!1413136620

Grymt smidigt! Utan att programmera ett dyft.

Jag såg det också. Skitbra. Även om jag inte är intresserad av dina bussar och tåg.

Ursprungligen av Konrad:

Jag såg det också. Skitbra. Även om jag inte är intresserad av dina bussar och tåg.

Inte? trodde du skulle komma över på kaffe?

är det värt att skaffa sig leopard när man sitter med en mac mini 1.42GHz PowerPC G4 med 512Meg RAM? Nån som har koll om det kommer slöa sig för mycket kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 15:36
Ursprungligen av coloroffetters:

är det värt att skaffa sig leopard när man sitter med en mac mini 1.42GHz PowerPC G4 med 512Meg RAM? Nån som har koll om det kommer slöa sig för mycket kanske?

Processor-mässigt funkar det. Men jag skulle alla gånger byta ut ditt minne mot 1GB innan du kör in Mac OS X 10.5. Skulle göra det i alla fall, även om jag inte installerade Leopard.

Om det är värt sina pengar vet jag inte, men ha ingen brådska att köpa och installera,

Själv har jag inte installerat på min Mac Mini intel pga av att jag inte litar på den nyfödda varelsen ännu...

Märker inte att den skulle vara slöare på min PowerMac G4 1,25 MDD med 768 MB RAM.
Så där behöver du inte vara orolig

Ursprungligen av Pocahontas:

Om det är värt sina pengar vet jag inte, men ha ingen brådska att köpa och installera,

Själv har jag inte installerat på min Mac Mini intel pga av att jag inte litar på den nyfödda varelsen ännu...

Värt pengarna tycker jag nog verkligen att det är. Men visst är det en liten leopardunge med lite vingliga ben ännu, så installationen på min G5 (fick räcka med MBP så länge) får nog vänta tills den åtminstone kan jaga framgångsrikt själv, efter någon uppgradering eller så. Ännu känns den fullvuxna Tigern stabilare. Även om den plötsligt verkar föråldrad i jämförelse med den pigga och nyfikna leopardungen.

Ungefär så är min upplevelse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 17:10

Nu kan man ha / i filnamn. Tack för det.

Ursprungligen av acke:

Nu kan man ha / i filnamn. Tack för det.

Det har man väl kunnat tidigare också?

Visserligen är det jäkligt dumt att ha det, men gillar man att ställa till besvär så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 21:29
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det har man väl kunnat tidigare också?

Visserligen är det jäkligt dumt att ha det, men gillar man att ställa till besvär så

Ja, det kunde man ju. Jag som tänkte fel, det är : som man inte kan ha. :">

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 19:34

Quicksilver funkar tokbra, och visas inte i dockan för mig, som någon rapporterade tidigare.

Däremot, att sms och bluetooth är borta från adressboken är skitdåligt! Nån som hittat det någon annanstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 19:37

Jag älskarrrrRRrrr den nya katten nu när man börjar bli lite mer hemma i systemet, gillarrrrrRRRrr faktiskt tom docken som fan nu, något som jag först var lite frågande till. Dock så känns mitt safari lite slött, har någon annan känt av det med? det kan dock vara mitt nät som svajar, har haft några sega perioder förut.. Sedan så måste jag fundera ut hur jag ska lösa TimeMashine, behöver en fet disk för att kunna använda det hela vägen eftersom jag har ett gäng diskar.

Annars så lyfter jag på hatten och säger tack Apple.

// F

Funderar på vad Spaces tillför som inte ett aktivt hörn med "alla fönster" gjorde förut? Är det inte samma funktion liksom. Jag sitter o leker o leker med spaces men återgår till "alla fönster" och expose.

Något som kan ge mig någon bra förklaring på dess fördel?

Ursprungligen av Pantern:

Funderar på vad Spaces tillför som inte ett aktivt hörn med "alla fönster" gjorde förut? Är det inte samma funktion liksom. Jag sitter o leker o leker med spaces men återgår till "alla fönster" och expose.

Något som kan ge mig någon bra förklaring på dess fördel?

Jag har kört Virtue Desktop förut som har samma funktion som spaces. För mig är det guld värt. Jag sitter ofta och utvecklar i flera projekt samtidigt, då kan jag samla varje projekt i ett "space".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 20:29

Jag märkte precis att man nu kan köra Flash-filmer i bakgrunden utan att dom hackar. Gött!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 22:31

OK, nu är jag petig. Jag irriterar mig på att inte AppleScript bara är ett program.
Varför måste det vara en mapp? Baka ihop programmet till ett. Göm mappen i /Library/

Detta stör min Program-mapp, god dammit!

Någon som vet om det går att ta bort att programmappen i stacks visar första programmets ikon (adium i mitt fall) framför programmappen. Det känns jättekorkat att ha en till adiumikon istället för en programmapp som faktiskt beskriver vad mappen innehåller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 00:49
Ursprungligen av martin.ohlsson:

Någon som vet om det går att ta bort att programmappen i stacks visar första programmets ikon (adium i mitt fall) framför programmappen. Det känns jättekorkat att ha en till adiumikon istället för en programmapp som faktiskt beskriver vad mappen innehåller.

Verkar inte så.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-07 12:25
Ursprungligen av martin.ohlsson:

Någon som vet om det går att ta bort att programmappen i stacks visar första programmets ikon (adium i mitt fall) framför programmappen. Det känns jättekorkat att ha en till adiumikon istället för en programmapp som faktiskt beskriver vad mappen innehåller.

Svarade just på detta i en annan tråd

"Tillbaka till min Mac" fungerar inte hos mej.
Det finns nämligen ingen meny som heter "Delat" i mitt sidofält.
Ändå är allting ikryssat i Finderinställningarna.
Är det fler som har detta problem?

Jag vill se om skärmdelning funkar bättre med .mac-kontot.
vnc-kopplingen funkar nämligen inget vidare.
Varannan dag kanske. Skärmen är ofta svart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 01:08

Är det bara jag som tycker att Mac OS X 10.5 är en smula långsammare än Mac OS X 10.4? Känns om att den tänker...tänker...tänker för att sedan slå till!

Hoppas på att de fixar det i Mac OS X 10.5.x-uppdateringarna och hoppas det kommer en snart.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-29 01:13

På min iBook 1,2 är det segt men på in Macbook flyter det bra.

Ursprungligen av onnyt:

På min iBook 1,2 är det segt men på in Macbook flyter det bra.

Det låter ju obra. Min iBook 1,2 GHz får nog hålla till godo med tigern ett tag till.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-10-29 02:31

Två grejer som jag har lagt märke till som är bra. Min USB-hårddisk mountas mycket fortare, och om man har ikryssat "Visa info om objekt" så uppdateras infon om hur mycket utrymme man har kvar på hårddisken hela tiden istället för bara när man startar om datorn.

Bevaka tråden