Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att ansluta med Wi-Fi

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 20:42

Hej
Har idag fått igång min iPhone 1.1.1 utan problem. Använde iFuns AppSnapp-metod och allt funkade fint. Detta gjorde jag på min arbetsplats som har trådlöst nätverk (Airport) och bredbandsbolaget.
Nu när jag är hemma försöker jag logga in på mitt trådlösa nätverk från bredbandsbolaget men kommer inte in men jag hittar nätverket med perfekt täcknng. Och lösenordet är rätt....
Någon som har några tips vad jag gör för fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 21:00

Är förövrigt ett lite E uppe till vänster. vid Täckning och S COMVIQ symbolerna.

När jag skall ange lösenord för nätverket kan jag skriva vad som helst, den säger inte ens att jag ger fel lösenord.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-07 21:27

När din iPhone hittar ditt trådlösa hemnätverk och du anger lösenord, vad händer sen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 21:46

Den säger så här:
"Kunde inte ansluta till nätverket "XXXXXXX"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-07 21:57

Hm, märkligt... Och du anger den kod som står på undersidan av modemet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-07 21:59

När din telefon hittar ditt nätverk, peka på den blåa pilen och välj "Forget this network". Och sedan stäng av WiFi och slutligen sätt igång det igen och prova ansluta igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 22:19

Ahhhh.. Jag har skrivit in helt fel kod! Hade totalt glömt bort att det var koden under modemet som gäller. Är nog lite för upphetsad över min dagsfärska iPhone för att kunna tänka klart.
Tack Reisan för hjälpen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-07 22:40
Ursprungligen av Grandy:

Ahhhh.. Jag har skrivit in helt fel kod! Hade totalt glömt bort att det var koden under modemet som gäller. Är nog lite för upphetsad över min dagsfärska iPhone för att kunna tänka klart.
Tack Reisan för hjälpen.

Hehe, bra att det funkar nu.

kod under vilket modem? Det där fattade jag inte alls, har inte fått min iPhone än men det kan ju vara bra att vara förberedd Man ska alltså inte ange lösenordet till sitt trådlösa Airport nätverk?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-08 16:45
Ursprungligen av jonmannen:

kod under vilket modem? Det där fattade jag inte alls, har inte fått min iPhone än men det kan ju vara bra att vara förberedd Man ska alltså inte ange lösenordet till sitt trådlösa Airport nätverk?

Nej, det är kod som står under t ex en trådlös router eller ett ADSL-modem med inbyggd trådlös router, etc. Har du t ex en AirPort Express/Extreme-basstation, så är det den kod som är för den.

Man kan även dela ut sin dators internet genom AirPort-kort som sitter i datorn. Men det är inte meningen att det ska vara på det sättet. Men det funkar. Har själv testat. Detta kan man göra om man inte har en trådlös router eller AirPort Express/Extreme-basstation.

  • Medlem
  • 2007-11-11 19:51
Ursprungligen av Reisan:

Nej, det är kod som står under t ex en trådlös router eller ett ADSL-modem med inbyggd trådlös router, etc. Har du t ex en AirPort Express/Extreme-basstation, så är det den kod som är för den.

Man kan även dela ut sin dators internet genom AirPort-kort som sitter i datorn. Men det är inte meningen att det ska vara på det sättet. Men det funkar. Har själv testat. Detta kan man göra om man inte har en trådlös router eller AirPort Express/Extreme-basstation.

Det här med "koder" som sitter under basstationer är inget som gäller Apples produkter i alla fall. Jag har haft alla Airport som kommit ut (utom den senaste Extreme Gigabit) och dessa har ingen default säkerhet inställd (och följdaktligen ingen kod heller). Om man bara pluggar in dessa produkter (för första gången) så har de ingen säkerhet och är inställda på DHCP. Inga koder där...

Detta gäller även de ca 10 olika Dlink-basstationer jag testat, default är de öppna, dvs utan lösenord.

När man ställer in säkerheten själv (t ex WEP, WPA etc) så väljer man själv lösenord och då är det dumt att skriva denna kod på en lapp under basstationen. En elak besökare kan ju då enkelt kolla koden och sedan sitta utanför huset och tanka barnporr...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-11 19:56
Ursprungligen av wolf:

Det här med "koder" som sitter under basstationer är inget som gäller Apples produkter i alla fall. Jag har haft alla Airport som kommit ut (utom den senaste Extreme Gigabit) och dessa har ingen default säkerhet inställd (och följdaktligen ingen kod heller). Om man bara pluggar in dessa produkter (för första gången) så har de ingen säkerhet och är inställda på DHCP. Inga koder där...

Detta gäller även de ca 10 olika Dlink-basstationer jag testat, default är de öppna, dvs utan lösenord.

När man ställer in säkerheten själv (t ex WEP, WPA etc) så väljer man själv lösenord och då är det dumt att skriva denna kod på en lapp under basstationen. En elak besökare kan ju då enkelt kolla koden och sedan sitta utanför huset och tanka barnporr...

Ja, Apples produkter för trådlöst nätverk är inte låsta. Dock kan man ställa in det i efterhand. Om man vill. Ja, en del andra tillverkare har också som default att inte låsa. Även där kan man välja själv. Finns uppgifter om dessa saker i den medföljande manualen.

Hur fungerar det då om jag tex är hos en kompis och vill ansluta till hans trådlösa nätverk måste jag mata in koden från hans router/modem då? Sparar iPhonen tidigare koder eller är det något som måste göras varje gång man ansluter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-08 17:09
Ursprungligen av jonmannen:

Hur fungerar det då om jag tex är hos en kompis och vill ansluta till hans trådlösa nätverk måste jag mata in koden från hans router/modem då? Sparar iPhonen tidigare koder eller är det något som måste göras varje gång man ansluter?

iPhonen kommer ihåg tidigare anslutna nätverk. Ja, alla nya, låsta nätverk måste man ange kod till.

Ok ja men då vet jag, tack för infon

Men vänta nu, jag trodde den kommer ihåg lösenorden. gör den inte det?

Jo Reisan sa ju precis det

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-09 14:10

nackdelen med att koppla upp sig till ett nätverk som skapas genom datorns (t.ex iMacens) internetdelning är att man då inte kan komma åt iPhonen genom SFTP.. eller finns det nån lösning för det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-09 17:47
Ursprungligen av yaz:

nackdelen med att koppla upp sig till ett nätverk som skapas genom datorns (t.ex iMacens) internetdelning är att man då inte kan komma åt iPhonen genom SFTP.. eller finns det nån lösning för det?

Jo, det funkar att nå sin iPhone via SSH/sFTP och datorns internetdelning och Airport-kortet i datorn. Jag fick göra så när jag skaffa iPhone och fick inte igång trådlösa routern. Jag ställde in WEP-koden i inställningarna för Airport-kortet i datorn. Och så ställde jag in datorns inbyggda nätverkskort skulle dela ut internet till Airport-kortet. Men det är inte optimalt...

Ursprungligen av Reisan:

Jo, det funkar att nå sin iPhone via SSH/sFTP och datorns internetdelning och Airport-kortet i datorn. Jag fick göra så när jag skaffa iPhone och fick inte igång trådlösa routern. Jag ställde in WEP-koden i inställningarna för Airport-kortet i datorn. Och så ställde jag in datorns inbyggda nätverkskort skulle dela ut internet till Airport-kortet. Men det är inte optimalt...

Vet inte om det är skit bakom tangentbordet eller om det är fel på min iPhone. Jag kör på 1.0.2 och hade igår problem att komma åt internet från min iphone. Jag testade på min polares nätverk och kom in på det men fick ingen anslutning till internet. När jag testade att dela ut internet från min macbook så kom jag åt google men sen står safari bara och tuggar. Kan det ha med firmwaren eller nåt annat att göra? På det öppna nätverket hemma hos mina föräldrar så funkade det det skitbra. Internet åtkomst via EDGE funkar men inte wifi. *komfunderad*

Ursprungligen av Reisan:

Jo, det funkar att nå sin iPhone via SSH/sFTP och datorns internetdelning och Airport-kortet i datorn. Jag fick göra så när jag skaffa iPhone och fick inte igång trådlösa routern. Jag ställde in WEP-koden i inställningarna för Airport-kortet i datorn. Och så ställde jag in datorns inbyggda nätverkskort skulle dela ut internet till Airport-kortet. Men det är inte optimalt...

Jag försökte detta idag. Jag är i huvudstaden tillfälligt på ett hotellrum och har nät via kabel endast, så jag tänkte dela ut den från en MacBook för att kunna köra jailbreakme.com på en telefon till en kille jag skulle hjälpa här i stan. Jag ansluter telefonen och får nät, men det är slött och instabilt eller inte fungerar alls. Testade även från min egen telefon och det var lika illa. Frågan är om det är Internetdelning som suger just på den här datorn, eller om det generellt sett fungerar dåligt.

Har testat både med och utan WEP.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-02 03:15
Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är om det är Internetdelning som suger just på den här datorn, eller om det generellt sett fungerar dåligt.

Kanske är det en kombination av hårdvaran och bredbandet där du är? Jag bara spekulerar nu. Jag har endast gjort det här en gång, när jag hade fått iPhonen. Sen vid nästa meck, så hade jag fått igång routern.

Bara för att få klargjort:
Måste man alltid ansluta till ALLA trådlösa nätverk på det viset(via koden under modemet)?
Alltså, om jag är hemma hos en polare och ska ansluta till hans trådlösa router, måste jag först kolla under modemet och knappa in på telefonen?
Eller vad är dealen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 00:18
Ursprungligen av theplague:

Bara för att få klargjort:
Måste man alltid ansluta till ALLA trådlösa nätverk på det viset(via koden under modemet)?
Alltså, om jag är hemma hos en polare och ska ansluta till hans trådlösa router, måste jag först kolla under modemet och knappa in på telefonen?
Eller vad är dealen?

Om det är ett låst nätverk, så behöver man ansluta med koden som finns under enheten. Är det ett öppet nätverk (syns utan hänglås i iPhonen) så behöver man inte ange någon kod.

Så länge man inte trycker "Forget this network" för tidigare anslutna nätverk, så behöver man inte ange koden igen.

Ursprungligen av Reisan:

Om det är ett låst nätverk, så behöver man ansluta med koden som finns under enheten. Är det ett öppet nätverk (syns utan hänglås i iPhonen) så behöver man inte ange någon kod.

Så länge man inte trycker "Forget this network" för tidigare anslutna nätverk, så behöver man inte ange koden igen.

Det nätverk du kallar "låst", är det detsamma som jag kallar skyddat?
Dvs, man har angivit att man vill ha en kod för att få tillträde till det. Ex så har jag en trådlös router som avsedd för bara mig(och polarna som är här med laptops som jag ger koden till) att använda då jag har angivit en kod för det. Den koden hjälper alltså inte något vid anslutning med iPhonens wifi?

Exakt vilken "kod" under modemet ska man ange? Det finns nämligen en gäng olika sifferkombinationer som jag skulle kunna tolka som "kod".

Hur fungerar detta om jag hamnar på tex ett hotell eller på ett tåg där jag kan köpa mig en kod(liknande den jag har angivit för att få tillgång till mitt trådlösa nätverk här hemma) och få tillgång till resp nätverk? Måste jag ha samma kod från deras router om det ska fungera?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 01:38
Ursprungligen av theplague:

Det nätverk du kallar "låst", är det detsamma som jag kallar skyddat?

Ja, vi pratar om samma sak.

Ursprungligen av theplague:

Dvs, man har angivit att man vill ha en kod för att få tillträde till det. Ex så har jag en trådlös router som avsedd för bara mig(och polarna som är här med laptops som jag ger koden till) att använda då jag har angivit en kod för det. Den koden hjälper alltså inte något vid anslutning med iPhonens wifi?

Exakt vilken "kod" under modemet man ska ange? Det finns nämligen en gäng olika sifferkombinationer som jag skulle kunna tolka som "kod".

Jo, om du har anpassat din trådlösa router med en egen kod, så är det den koden som gäller. Annars är det den kod som står på undersidan av enheten. Finns oftast olika typer av kod eller annan uppgift som ska anges för tillträde. Brukar stå i manualen som medföljer enheten.

Ursprungligen av theplague:

Hur fungerar detta om jag hamnar på tex ett hotell eller på ett tåg där jag kan köpa mig en kod(liknande den jag har angivit för att få tillgång till mitt trådlösa nätverk här hemma) och få tillgång till resp nätverk? MÅste jag ha samma kod från deras router om det ska fungera?

Om det är ett skyddat nätverk, måste du få en kod från dem. Oftast har man öppna nätverk på såna ställen.

Ursprungligen av Reisan:

Jo, om du har anpassat din trådlösa router med en egen kod, så är det den koden som gäller. Annars är det den kod som står på undersidan av enheten. Finns oftast olika typer av kod eller annan uppgift som ska anges för tillträde. Brukar stå i manualen som medföljer enheten.

Vid installeringen angav jag en kod, vilken man använder för att få tillgång med nya enheter. Det ska alltså inte vara någon skillnaden med iPhone. Det är som vilken trådlås wifi-enhet som helst? Tänkte om det var nåt särskilt för just iPhone?

Citat:

Om det är ett skyddat nätverk, måste du få en kod från dem. Oftast har man öppna nätverk på såna ställen.

Men det kan väl inte vara ett öppet om man får pröjsa för en kod man sedan knappar in för tillgång till nätverket?
Jag vet ju att det finns öppna nätverk på bibliotek etc, men på SJ, hotell osv brukar ju detta vara en betaltjänst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 01:53
Ursprungligen av theplague:

Vid installeringen angav jag en kod, vilken man använder för att få tillgång med nya enheter. Det ska alltså inte vara någon skillnaden med iPhone. Det är som vilken trådlås wifi-enhet som helst? Tänkte om det var nåt särskilt för just iPhone?

Ja, precis. iPhone är som alla andra enheter som ska anslutas.

Ursprungligen av theplague:

Men det kan väl inte vara ett öppet om man får pröjsa för en kod man sedan knappar in för tillgång till nätverket?
Jag vet ju att det finns öppna nätverk på bibliotek etc, men på SJ, hotell osv brukar ju detta vara en betaltjänst.

Nej, har du fått betala så är det ju inte ett öppet nätverk. Köper du en kod så är det den som gäller för att ansluta till deras skyddade nätverk.

Reisan:
Tack för alla klargöranden, då var det som jag trodde från början. Blev orolig att jag skulle behöva springa och leta reda på koder från routrar kors och tvärs för att kunna använda wifin på ett vetiigt sätt.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2007-11-10 17:04

Fattade noll när jag läste igenom allt, men jag antar att det funkade för många vilket jag även kan tacka för!

Jag har ett liknande problem, jag hittar, ser och försöker men lyckas aldrig connecta till mitt wifi/wlan nätverk, finns säkert något fel eller något liknande som jag inte förstår mig på.

Jag ser nätverket och använder mig utav ett relativt nytt ZyXeL router som är även en switch, jag har även min laptop på wlanet.

Men som sagt, jag lyckas aldrig connecta till nätverket. Vad kan vara fel? Har inget lösenord, tagit bort det.
Vart ska jag skriva routern's siffror?

Bevaka tråden