Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kräv bättre bankservice nu!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-25 09:35

Är det fler än jag som irriterar sig på att bankerna ignorerar alla datoranvändare som inte har Windows och senaste versionen av Internet Explorer? Jag anser det vara ett oeftergivligt krav att banktjänsterna ska fungera med vilken dator och webbläsare som helst.

Naturligvis ska det fungera med alla versioner av Mac OS, Windows, Linux och Unix. Det ska naturligtvis fungera med iCab, Opera, Mozilla, Konqueror och OmniWeb. Det ska vara 100 procent plattformsoberoende. Låt gå i krig mot bankerna!

[ 25 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Att kräva att precis alla webbläsare stöds är inte rimligt, det kräver väldigt mycket merarbete för väldigt lite tillbaka och det blir svårt att skapa annat än statiska textsidor då. Säg t.ex. att en webbläsare inte stödjer 128 bitars kryptering, ska man då sänka säkerheten bara för att göra såna som dig nöjd?

Skaffa FSB, dom har stött mac ända sedan början. I och med att dom använder dosa är man inte beroende av varken plattform eller webbläsare (även om kanske inte varenda obskyr läsare stödjs).

Det finns annars två trådar om just internetbankerna sedan tidigare, en lång (Internetbank) och en kortare (Internetbanker!).

Jag tycker man kan kräva att bankerna skall hålla en av de två stora webläsarna ordentligt uppdaterade för Mac. Jag lämnade SEB till stor del för att de bara har stöd för Netscape 4.7. Det är helt stört att man inte kan logga in för att man har för bra och modernt system.

Jag föredrar dock att inte göra reklam för någon av storbankerna som alternativ för den irriterade Macägaren som ska göra slag i saken och byta bank i protest, utan istället rekommender de nya småbankerna. Både Länsförsäkringars bank och Skandiabanken har bra Macstöd, och bägge är dessutom mycket bättre banker än någon storbank!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-25 10:31

Jag har SHB och det funkar fortfarande rätt dåligt. SHB använder inte dosa utan certifikat som måste installeras.

Det är självklart tycker jag att det ska fungera med vilket OS och vilken webbläsare som helst. Kompatibilitetsproblemen ska inte läggas på kunden utan på banken.

Jo, SHBs problem med mac fick även mig att avstå från att helt byta till SHB i samband med att jag tecknade lån där. Det var snart fyra år sedan och då sa dom att macstödet var på väg... Men hela deras system med certifikat som ska installeras och sånt är fel väg att gå i mina ögon, tycker dosan är smidigare och betydligt mera frihet.

Men att kräva precis varje webbläsare och plattform är bara inte rimligt. Om jag jobbar på ett webbprojekt med x antal kronor och y antal dagar på mig att få det klart så kan jag antingen lägga mig på en nivå där vi klarar 99,7 procent av användaren och får klart projektet, eller så lägger jag på en nivå där 100 procent av användarna stödjs men då blir aldrig projektet klart i tid eller budget. Vad tror du man väljer? Att försiktigt uppmana den där 0,3 procenten som fortfarande kör Mosaic att byta till en *lite* nyare läsare är rimligt.

Jag skulle säga att det är upp till dom som skapar webbläsarna att stöjda rimliga krav (t.ex. vettig kryptering om man ska använda internetbank). För att göra en liknelse: Om Vägverket bygger en bro över en väg så sätter dom en rimlig höjd som de allra flesta fordon klarar att gå under. Men om sen nån jeppe kommer med sin specialbuss på tre våning så kan han inte kräva att alla broar ska byggas för att passa honom. Ingen skattebetalare skulle vilja att deras pengar gick åt till att specialanpassa alla broar i landet för att passa den killen. Det är upp till dom som bygger bilarna att hålla sig inom rimliga värden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-25 11:55

Jag tycker inte att det är för mycket begärt att banktjänserna ska fungera med alla webbläsare. Om utvecklarna bara kunde hålla sig till <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> bör det inte vara några problem.

Men nu vill jag veta: vilka banker har dosa och vila har cerifikat? Tipsa mig gärna om vilkan bank som är bäst! Jag har SHB nu och tycker att det suger både på pc och Mac. Det tar åtta klick efter inloggningen innan man kommer fram till sitt konto...

[ 25 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Mondo: Vilken HTML-standard man använder är nog inte största boven utan det är det runtomkring. Typ certifikat ocj java-applets o skit ...

Jodå, en etablerad standard som grund är det bästa. Men, tänk dig att det finns buggar i vissa webbläsares implementationer av en standard, vad skall en webbutvecklare göra då?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Erik L:
Jag lämnade SEB till stor del för att de bara har stöd för Netscape 4.7. Det är helt stört att man inte kan logga in för att man har för bra och modernt system.

Du har tydligen missat att det numera går aldeles utmärkt att även som privatperson logga in hos SEB sedan kanske 6-8 veckor tillbaka. Explorer och Mozilla 0.97 för MacOS X funkar bra. Senaste Omniweb och Opera funkar däremot inte.

Olle

[ 25 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-25 12:35

Jag försökte exempelvis att komma in på SHB nu och det funkar naturligtvis inte. Jag ska byta bank, men till vilken?

Byt till Föreningssparbanken, mycket bra stöd för Mac/ PC och slipper ha cert installerade på datorn, vilket gör att man kan nyttja vilken dator som helst bara man har dosan med sig.

För att flytta pengar mellan sina egna konton behöver man inte ens dosa utan kan logga in med kod, super bra när man bara vill kolla hur mycket pengar man har eller föra över från sparkontot till kortkontot.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-25 13:08

Nordbanken Solo funkar ju fint. Ingen dosa, certifikat eller annat krångel. Bara engångskoder.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-25 13:13

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag tycker inte att det är för mycket begärt att banktjänserna ska fungera med alla webbläsare. Om utvecklarna bara kunde hålla sig till <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> bör det inte vara några problem.

Men nu vill jag veta: vilka banker har dosa och vila har cerifikat? Tipsa mig gärna om vilkan bank som är bäst! [QUOTE]

Jag håller med "nicke30" och rekommenderar Föreningssparbanken. Har funkat med Mac OS 8-9 samt X, utan problem, så länge jag kan minnas.

Däremot kan jag - i egenskap av webbproducent - att det är f-nimej näst intill omöjligt att få en något sånär avancerad webbapplikation att funka hos allt och alla. Den ekonomiska aspekten avgör ju, när man ser att det kostar 50-100% mer i utvecklingtid för att nå de sista 5% av användarna.

Själv tycker jag att det viktigaste är att det funkar på minst en webbläsare på alla av de vanligaste systemen. På så sätt är ingen utestängd, även om alla inte kan använda sin favorit-browser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-25 13:23
Citat:

Däremot kan jag - i egenskap av webbproducent - att det är f-nimej näst intill omöjligt att få en något sånär avancerad webbapplikation att funka hos allt och alla. Den ekonomiska aspekten avgör ju, när man ser att det kostar 50-100% mer i utvecklingtid för att nå de sista 5% av användarna.

Själv tycker jag att det viktigaste är att det funkar på minst en webbläsare på alla av de vanligaste systemen. På så sätt är ingen utestängd, även om alla inte kan använda sin favorit-browser.

Ursäkta, men det där är snack. Om Oracle, SAP, Siebel, PeopleSoft och JD Edwards kan få sina webbprogram att fungera på alla plattformar och med de flesta webbläsare så kan SHB och SEB göra det också. Poängen är att man inte ska lägga ut kompatibilitetsproblemen på användarna.

[ 25 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Tror du att det var dyrare?

Jag gick nyss in på Oracles sida och skulle testa deras CRM-lösning och fick svaret "Note: If you experience problems viewing an iDemo, please clear your Temporary Internet Files or Cache and be sure to use Internet Explorer for best results."

... Och saxat från SAP sida... "IDES requires Microsoft Internet Explorer 5.0 or later. If you have trouble accessing the demo, try changing these settings in Explorer: "

..."Siebel SupportWeb requires Internet Explorer 5 or higher, or Netscape Navigator 4.7 or higher."

Siebel supportsite krävde inloggning. Men själva siten kräver enligt ovanstående. Inte heller så muntert.

Vår weblösning vi säljer på jobbet kräver IE 6.0. Funkar hyfsat under 5.5. Enbart PC. Nu säljer vi inte till konsumenter, men tanken är densamma tyvärr: det är inte lönsamt att utveckla till mac om bara några få procent använder det. Det kanske retar upp macanvändarna, men inte bryr sig pcanvänadarna om detta, de använder tjänsten gladeligen ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-25 21:02
Citat:

Vår weblösning vi säljer på jobbet kräver IE 6.0. Funkar hyfsat under 5.5. Enbart PC. Nu säljer vi inte till konsumenter, men tanken är densamma tyvärr: det är inte lönsamt att utveckla till mac om bara några få procent använder det. Det kanske retar upp macanvändarna, men inte bryr sig pcanvänadarna om detta, de använder tjänsten gladeligen ändå.

Jag ska nog inte säga vad jag anser om kompetensen hos sådana företag.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag ska nog inte säga vad jag anser om kompetensen hos sådana företag.

Du undviker (medvetet?) att se nyanserat på frågan. Det finns exempel på dåliga skäl att inte stödja en speciell webbläsare på en speciell plattform, men det kan också finnas goda tekniska skäl. Inte nog med det. Det finns i dom flesta fall ekomiska, praktiska skäl, att begränsa dom icke funktionella kraven man ställer på sina kunders plattform. I en perfekt värld så skulle fårstås alla kunna göra allt på sin favoritplattform, eller sin 10 år gamla dator.

Min poäng är, *jag* vet inte om det är bra eller dåliga skäl som gör att vissa banker inte har stött alla webbläsare. Så, frågan är, vet *du* vilka skäl dom har angett?

Dina exempel på företag som var lysande exempel på att implementera webblösningar för olika webbläsare/plattformar fungerade inte. Dom verkade minst lika snäva som dom flesta andra.

Som bankkund skall man självklart vara aktiv. Om obehaget att installera en webbläsare ytterligare på sin dator är större än att byta bank, då skall man självklart byta. Självklart är detta en faktor även för mig, men jag retar mig mera på andra saker hos banker. Men, var och en skall självklart vara aktiv kund efter sina egna preferenser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-25 22:17
Citat:

Min poäng är, *jag* vet inte om det är bra eller dåliga skäl som gör att vissa banker inte har stött alla webbläsare. Så, frågan är, vet *du* vilka skäl dom har angett?

Ja, det vet jag. Om du är intresserad av skälen kan du kontakta Roger Clementz på Handelsbanken Internet. Skicka frågor till [email protected]

[ 25 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Om skälen är korkade, vilket som sagt *kan* vara en möjlighet, kan du då inte posta dom här? Det skulle ju vara bra för din opinionsbildning.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ursäkta, men det där är snack. Om Oracle, SAP, Siebel, PeopleSoft och JD Edwards kan få sina webbprogram att fungera på alla plattformar och med de flesta webbläsare så kan SHB och SEB göra det också. Poängen är att man inte ska lägga ut kompatibilitetsproblemen på användarna.

Av de svar som kom på detta inlägg så kan man fråga sig vad som var snack...

Hursomhelst: Det handlar inte om att lägga ut kompatibilitetsproblem på användaren, det handlar om att det är praktiskt omöjligt att stödja alla varianter på alla plattformar. Precis som ace4711 säger så kan det ju finnas buggar och problem i vissa webbläsare som är fulltständigt orimligt att ålägga webbproducenterna att ta hänsyn till.

Har du nån praktisk erfarenhet av att bygga webbaserade system som är lite mera komplicerade? Ibland vill man ha finess A i sitt system och den finessen finns helt enkelt inte i webbläsare B på plattform C. Ska man då avstå finess A, även om det är en nyckelkomponent i din produkt (ta t.ex. kryptering för banker som ett verkligt exempel)?

Jag håller med Christopher A. Papastefanou, om man ser till att stödja en eller två av de största webbläsarna på alla stora plattformar så har man täckt in det mesta som kan krävas.

Det finns oerhört smidiga ordbehandlare att användas direkt i webbläsaren för windows, man kan ändra stil, typsnitt osv. Sist jag kollade fanns det helt enkelt inget stöd för detta på macsidan alls. Då går det ju helt enkelt inte att erbjuda den funktionen, spelar ingen roll om nån kommer och viftar med att "man inte ska lägga ut kompatibilitetsproblemen på användarna". Om en kund efterfrågar ett sånt system så kan jag bara erbjuda det för pc-plattformen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-02-26 10:44

Jag använder SEB som verkligen har lyft sig när det gäller stödet för Macar. Jag kör Internetbanken på min OS X maskin med Netscape 6.2 och IE Explorer. Funkar finfint. Alternativt kör jag med gamla Communicator 4.7 eller IE Explorer på min gamla G3:a med 9.2. Funkar också finfint. Dosan med TripleDes-lösning tycker jag känns både smidig och relativt säker.

FSB kommer snart att byta utseende på sin internetbank, för bättre överblick och navigation så kommer dom att byta till utfällbara menyer. Jag fick en chans förut att se det "live" som en flashanimation för att utvärdera det och det såg mycket bra ut tycker jag, jag skrev förstås som kommentar att en sådan förändring som denna *måste* stödjas av mac också, men jag är inte så orolig, det finns inga tekniska hinder för att fixa sådana saker på mac och FSB har ett bra "track record" i mina ögon.

Med anledning av vad som diskuterats i denna tråd så kommer det garanterat att finnas gamla utgångna versioner av vissa webbläsare som inte hanterar detta och lika garanterat så kommer en del att gnälla över det. Men om de nya sidorna stödjar i alla fall Explorer 5 på mac så tycker jag det räcker rätt långt. Stödjer dom även Netscape 4.7 eller liknande så är det mycket bättre förstås. Jag som sitter i Explorer 5 ser fram emot dessa förbättringar och jag tror dom kommer att förenkla användadet av internetbanken. Jag vill inte offra det bara för att stödja varje tänkbar kombination av konstiga webbläsare/plattform.

Här kan man se bilder på det nya systemet:
http://www.foreningssparbanken.se/cgi-bin/fspbweb.cgi?frameset=25353

Citat:

Skapades ursprungligen av: Roger Johansson:
Jag fick också svara på frågor om det nya utseendet på FSB och jag kan inte säga att jag tycker att det kommer att förenkla användandet - snarare tvärtom. Hoppas man kan fortsätta använda det gamla (nuvarande) utseendet även i fortsättningen.

Enligt FSB så ska man tydligen få välja utseende under en övergångspeiod.

De skriver följande på sina supportsidor:
Du får välja - Under en övergångsperiod
Du kommer automatiskt att bli inloggad med det "nya utseendet" men för att du skall ha tid att lära dig använda detta kommer du att under en övergångsperiod (ca två månader) kunna välja om du vill använda det "nya utseendet" eller det "gamla utseendet" i Banken via Internet. Valet gör du vid varje enskild inloggning. När övergångsperioden är över, kommer du inte längre kunna välja utseende i Banken via Internet.

Så här gör du för att välja utseende i Banken via Internet (start i april)
- Gå till huvudmenyn Min sida/Vår sida
- Välj där Inställningar i undermenyn.

Behöver du uppgradera eller byta webbläsare?
Nej, det "nya utssendet" har samma webbläsar-krav som det "gamla utseendet".

[ 27 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mie ]

  • Medlem
  • 2002-02-27 15:59

Jag kan också rekommendera FSB - men inte deras internetbank.
Däremot privatgiro + telefonbank. Funkar fint!
Går utmärkt att använda när någon annan sitter och surfar, eller när man inte ids slå på datorn på morgon eller bara för att kolla saldot.

Dessutom har jag testat miniräknaren-som-räknar-fel-enligt-viss-algoritm; det är ju asjobbigt att knattra in hundrafjorton olika koder om man vill betala en enda ny räkning (till någon man inte betalat till förr).

/Tekniklaestadianen

Citat:

Skapades ursprungligen av: Enar:
Jag kan också rekommendera FSB - men inte deras internetbank.
Däremot privatgiro + telefonbank. Funkar fint!
Går utmärkt att använda när någon annan sitter och surfar, eller när man inte ids slå på datorn på morgon eller bara för att kolla saldot.

Jag har telefonbank som komplement, prefekt när man står i kön till kassan och kommer på att det är för lite pengar på kortkontot. Men jag skulle inte för allt i världen vilja byta internetbanken mot privatgiro, det är så smidigt att fixa sina betalningar utan att ens behöva resa sig ur soffan. Eller om man vill överföra pengar till någon annan person konto. Eller för att kolla om Pelles Pizza dragit dom där kronorna från kontot och när det hände.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Enar:
Dessutom har jag testat miniräknaren-som-räknar-fel-enligt-viss-algoritm; det är ju asjobbigt att knattra in hundrafjorton olika koder om man vill betala en enda ny räkning (till någon man inte betalat till förr).

Det är lite bökigt, sant, men går att leva med. Tusen gånger smidigare än certifikatprogram och annat som låser en vid en viss dator. Med dosan kan jag slå mig ner på ett internetcafé på Teneriffa och betala räkningarna man kom på att man glömde betala i tid. Plus att den känns säker, den fysiska dosan krävs för att göra något med mina pengar.

Och det blir faktiskt enklare och enklare. Såg att CSN till och med tagit sitt förnuft till fånga (*wow*) och reducerat sitt sanslöst långa OCR-nummer från 25 siffror förra året till 10 siffror i år. Men den bästa utvecklingen är förstås e-räkningar som kommer rakt in i internetbanken, då slippar man allt vad OCR-nummer heter. Synd att inte fler företag hakat på detta ännu.

/Adrian - "early adopter"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-27 21:57

Men, Hallå! Nog för att jag tycker att det har varit lite strul med vissa inloggningar och stabiliteten hos vissa banksajter... Själv har jag sedan ett par år funnit mitt "hem" hos Nordea som har en lättnavigerad,stabil,mycket (MYCKET!) Mac-kompatibel användarmiljö och snabba tjänster & funktioner. Andra erfarenheter har varit SEB (instabil och Mac-fientlig...men nu tycks de äntligen ha lärt sig! Samt SHB...dålig formgivning och lite klent innehåll, men funktionell.

MEN - det som verkligen retar mig (MYCKET!!!) är bankernas vana att snuva oss på våra egna pengar - att ta betalt såfort du andas i deras närvaro...att de ligger på våra överföringar och tjänar räntor så det skriker i dataledningarna! DET SKALL INTE BEHÖVA TA EN TILL TVÅ BANKDAGAR ATT GÖRA EN ÖVERFÖRING MELLAN EN BANK OCH EN ANNAN...precis som du kan flytta dina pengar mellan dina egna konton (inom samma bank) med ett litet klick så är allt annat bullshit i övriga ärenden! De ligger helt enkelt inte i deras intresse att du skall lätt kunna ta pengarna ifrån dom (fast det är dina egna) och föra över dom till en lämpligare bank. Just datatekniken skall ju ge alla förutsättningar att göra ögonblickliga affärer, annars faller ju lite av fördelarna.
Observera att samtliga banker däremot är VÄLDIGT snabba med att dra div. avgifter från ditt konto utan någonsomhelst fördröjning...

Kan inte hjälpas - det vilar något osunt över hela bankväsendet!

Men jag skall också samtidigt erkänna att "Bank på Internet" är en av de bästa tjänster som hänt i bankhistorien! Bekvämt och skapar större möjligheter till personlig kontroll.
Snabbt, ja - men inte SÅ snabbt som tekniken inbjuder till. Och de snor lite av stålarna i kanten, de skurkarna!

[ 27 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Vår weblösning vi säljer på jobbet kräver IE 6.0. Funkar hyfsat under 5.5. Enbart PC. Nu säljer vi inte till konsumenter, men tanken är densamma tyvärr: det är inte lönsamt att utveckla till mac om bara några få procent använder det. Det kanske retar upp macanvändarna, men inte bryr sig pcanvänadarna om detta, de använder tjänsten gladeligen ändå.

Det låter inte som en alltför trevlig lösning. Dessutom har alldeles för många människor fått för sig att det är en otroligt liten del av användarna som använder Internet Explorer. En reklambyrå som har gjort jobbets hemsida sa "Vi ser statistik på vår egen hemsida, det är 99% Internet Explorer användare." Sen hör till saken att deras hemsida enbart fungerar med Internet Exploder. Inte konstigt att de inte har mkt andra besökare. Vi ville att vår sida skulle fungera på Mac också, men projektledaren sa att de inte kunde testa det. Vi bara pekade på alla Mac´ar som deras AD´s grafiker använder. Men "det där är ju inte programmerare, de är konstnärer. De kan inte testa sånt..."... *suck*

Slutsatsen är att det lönar sig att göra lösningar som fungerar på alla plattformar. Det handlar bara om att följa de riktiga standarder som finns, inte Microsofts egna påhittade. Att använda Microsofts påhitt (t.ex. ActiveX) innebär bara säkerhetsrisker. Förr eller senare kommer folk tröttna på sånt. Jag vet många som använder Windows, men som inte vill använda IE. Om inte sidan fungerar i Opera eller Mozilla t.ex. så handlar de någon annanstans. Det samma gäller naturligtvis banker.

Ciryon

Bevaka tråden