Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilse i laptopdjungeln

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat några år på att skaffa en bärbar manick för musikproduktion, detta blir förhoppningsvis tråden som avslutar mitt funderande.

Jag vet, det är ett ständigt återkommande ämne och svaret kan mycket väl redan finnas i andra trådar men kom igen, hilfe!!

Budget: Har väl satt en osynlig gräns vid 12kkr
Huvudprogram: Ableton Live

Gissar att jag måste ha något slags grundkrav och det är: Dual 2 Core 2GHz, 2GB och helst en upplösning högre än 1280x800 men känns något förslag helrätt kan jag vika mig där. Här följer tre förslag jag drömt mardrömmar om senaste tiden.

  • Har funderat fram och tillbaka på Macbook men är rädd för att det blir struligt med alla sköna gratispluggar från e-phonic och synth1 mfl, går detta att lösa på något smidigt sätt? (boot camp nej tack). Flyter Live bra nu? läst en del tidigare om att det är slöare på osx än xp.

  • Zepto, kör någon här med en sådan? funderar på en 6625WD eller en 6224W, bra pris/spec men är de något att ha?

  • Sist men inte minst Lenovo Thinkpad z61p, bara utseendet brölar ju downwardstechno vilket alltid är bra men går den att tämja till mjuk technosoul? 1920x1200 låter inte bra för ögonen när man kör nån pillrig liten plugg, Reason är bara att glömma på den skärmen eller? Känns inte speciellt bärbar men funktion går före eftersom den bärbara i stort ska ersätta min stationära. JGB, nöjd?

Har någon andra alternativ att komma med går det också bra om en stark motivering medföljer. Vad kör alla ni andra Abletonmänniskor med?

Hjälp en technovän i nöd, ställ motfrågor, slå mig, vad som helst bara laptoplidandet tar slut

Deadline typ efter helgen.........

Hur kommer det sig att du inte vill köra Boot Camp? Jag kör mina musikgrejer genom det pga alla sköna gratispluggar jag inte vill vara utan, och har aldrig stött på problem. Använt i liveuppträdande med, no problemo.

Ursprungligen av geminister:

Hur kommer det sig att du inte vill köra Boot Camp?

Jag vet egentligen inte, känns bara som en senväg att skaffa mac och köra windows, men övertyga mig gärna om motsatsen. Går allt lika smidigt som på en "ren" windowsburk? Ingen blir gladare än jag om det är så.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-14 22:38

LG P1 Core2Duo 1.6, 2GB minne, 1680x1050. Ljudkort till detta: Emu 1616 PCMCIA. Fungerar som en dröm med Live + pluggar.

Jag gjorde rätt mycket research innan. Var lite orolig att det skulle bli för klent med 1.6, men det fungerar bra för min setup. Snygg dator dessutom

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-14 23:09

Tuggar med en asus f3jp själv, funkar fint. c2d 1.8, 2gig ram och ett terratec phase88, 15.4" skärm i 1440x900.

Vilken lappie du väljer spelar inte så stor roll för prestandan, ska du ha den för musikbruk tycker jag snarare att du ska kolla in specarna på "yttre" grejorna. 1440x900 är i mitt tycke absolut minimum, annars blir det sjukt trångt, och gärna en bra skärm. Kolla så den har firewire, det har inte alla lappies. DVI-utgång är bra att ha, gärna både VGA och DVI för att vara på den säkra sidan. 4xUSB2 vill du ha, så du slipper köra USB-hubbar (desto mindre utrustning du måste ha med dig till spelningarna desto bättre).

En kraftfull processor vill jag mest ha för att datorn inte ska kännas uråldrig på en stund. 1680x1050 känns väldigt lagom, kollar en del på vaios men de flesta verkar ligga lägre, iaf runt mitt pris.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-15 00:03

Out of the box är en Mac bra mkt mer musikvänlig med tanke på det grymma ljudkortet. Allt är enkelt och följsamt och funkar finfint, jag skulle lugnt köpa en Macbook om jag var du. Har nu sålt min PC och det är skönt.

Och kommer längtan till Windows kör du bara bootcamp som sagt och du kan installera XP och köra några windowsprogram tills du inser hur mycket roligare OS X verkligen är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 00:10

Zepto är jag också nyfiken på .. dom släpper tydligen nått jätteerbjudande snart om man surfar in på deras sida. Ingen aning om hur deras burkar känns IRL .. men specs verkar bra, verkar även följa med ett bra grafik kort som oftast.

  • Medlem
  • 2007-11-15 08:14

Bionik: Har inte hårdkört den än, måste få in engelsk XP på den först. Klarar inte av svenska... men än så länge är den mycket trevlig. Ja, förutom att skärmupplösningen är för hög och att fläkten verkar vilja dra igång då och då.

En macbook känns mer och mer lockande, mycket tack vare PF´s tjat om ljudkortet, verkar fint att slippa släpa runt fler prylar än nödvändigt. Men varför är apple så snåla med minne/utrymme/upplösning? jag tycker att man får mer av allt detta från andra fabrikat. Iofs kostar väl extra minne inte mycket så länge man inte handlar hos apple, men hur är det med garantier när man stoppar in sånt själv? eller jag kanske klarar mig fint på 1GB? Värst av allt är ändå att de billigare exemplaren är vita, funkar det med mina snusfingrar?

Snikmacboken + bootcamp + XP kanske är modellen......

Upplösningsfrågan är inte så viktig eftersom jag kommer köra dubbelskärm hemma och när jag är borta kan jag nog plåga mig med lite scrollande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-15 16:55

Kul! Fullt tillåtet att installera minne själv, 1 Gb räcker att börja med.

Men kör inte Windows på den om du inte kräfver det. Under Windows fungerar också ljudkortet sämre tyvärr. Är Windows ditt krav är det nog bättre att köpa t ex en Vaio + ett ljudkort.

Inga problem att byta minne i macbookarna. Det är enkelt och pajar inte garantin. Enligt tester så är numera macbook pro bästa laptopen för vista.. så windows bör inte vara något problem med de nyaste macbookarna

..ljudkortet har jag inte märkt av att det skulle funka nåt sämre i Win? Asio4all bara så går det jättefint. Upplevde aningen högre latency i OSX faktiskt när jag kör på det interna.

Ursprungligen av Bionik:

... Går allt lika smidigt som på en "ren" windowsburk? Ingen blir gladare än jag om det är så.

Jag kör så för det mesta, min övergång till äkta mac'is går väldigt långssamt, men frammåt. Visst finns det nackdelar om man *vet* att man enbart ska köra Windows, en är att Win-partitionen är begränsad i storlek till 32 gig och enbart FAT32 om det inte är ändrat numera. Det händer också att min maskin är lite korkad i Win om man öppnar/stänger locket lite för fort, så missar den att gå ner i sleep. Inte ofta men det händer, aldrig i osx. Tycker ändå burken är helt perfekt för mina ändamål så.. en vanlig 2ghz Macbook med 2 gig minne. (1 gig från början men det räckte inte riktig till i längden)

Senast redigerat 2007-11-15 19:17

Tackar för alla svar hittills ...men jag behöver fler.

Mina krav på syntar är inte så höga, kör oftast synth1 och någon trumsynt, det är nog mer effektkedjor som formar mitt sound och det sker oftast med abletons egna + några gratisekon. Vilka enkla småsyntar/trumsyntar/ful-ekon finns billigt eller gratis till osx? jag låter som en snål jävel men jag har nog inte riktigt accepterat att några rader kod ibland kostar mer än motsvarande hårdvara.

En bra sida med gratis musikprogram till OSX http://www.studiotoolz.net/

Annars går det alltid lista det som finns gratis till OSX på KVR osv med.

T ex finns TALs pluggar i UB version. http://kunz.corrupt.ch/?Products

Delay, Phaser, Flanger m.m.

Ah! jag fann en bra maskin: DKS

Några fler liknande saker så kanske jag blir macförare inom kort

Det blev en 15,4" Thinkpad med 1650x1050, jag är toknöjd.

1
Bevaka tråden