Ok, här kommer senaste anti-M$-anekdoten:
Sambon hade precis blivit klar med sin hemtenta på 13 sidor till vilken jag hade bidragit till med en liten illustrator-illustration. Hon pedeäffar dokumentet och mailar över det till mig för utskrift. Detta då vi har en Apple Laserwriter II NT som inte utan vidare går att skriva ut på.
Jag öppnar pedeäffen och den ser hur bra ut som helst, möjligtvis är bilden något pixellerad, men jag tänker att det blir nog bra vid utskrift. Men ikke - inte nog med att illustrationen ser ut som om den har varit i pixelhelvetet och vänt - samtliga åäö i text skriven med Times är borta!
Jahapp tänker jag, hon har väl något typsnitt från M$ som är knasigt men jag kan inte hitta något fel i filen. Men konstigt nog, när jag testar att skriva ut sida för sida kommer alla åäö med fram tills sidan med illustrationen! En stund senare är hela hemtentan utskriven _utom_ sidan med illustrationen som inte vill få med sig åäö...
Slutligen öppnar jag den i illustrator, pedeäffen alltså, och den ser fortfarande fin ut. Jag tar bort illustrationen och lägger in orginalet igen och sparar slutligen som pdf _från Illustrator_ - inte M$ Word, märk väl.
Jag prövar skriva ut den nya pedeäffen och det går hur fint som helst. Samtliga åäö är med, marginalerna stämmer med övriga sidor på pricken OCH: illustrationen ser äntligen ut som en objektgrafikillustration bör se ut på en utskrift!
Fan vad bisarrt! Snälla Apple - släpp en Office-killerapp snart!!!!