Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skit-Word

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, här kommer senaste anti-M$-anekdoten:

Sambon hade precis blivit klar med sin hemtenta på 13 sidor till vilken jag hade bidragit till med en liten illustrator-illustration. Hon pedeäffar dokumentet och mailar över det till mig för utskrift. Detta då vi har en Apple Laserwriter II NT som inte utan vidare går att skriva ut på.

Jag öppnar pedeäffen och den ser hur bra ut som helst, möjligtvis är bilden något pixellerad, men jag tänker att det blir nog bra vid utskrift. Men ikke - inte nog med att illustrationen ser ut som om den har varit i pixelhelvetet och vänt - samtliga åäö i text skriven med Times är borta!

Jahapp tänker jag, hon har väl något typsnitt från M$ som är knasigt men jag kan inte hitta något fel i filen. Men konstigt nog, när jag testar att skriva ut sida för sida kommer alla åäö med fram tills sidan med illustrationen! En stund senare är hela hemtentan utskriven _utom_ sidan med illustrationen som inte vill få med sig åäö...

Slutligen öppnar jag den i illustrator, pedeäffen alltså, och den ser fortfarande fin ut. Jag tar bort illustrationen och lägger in orginalet igen och sparar slutligen som pdf _från Illustrator_ - inte M$ Word, märk väl.

Jag prövar skriva ut den nya pedeäffen och det går hur fint som helst. Samtliga åäö är med, marginalerna stämmer med övriga sidor på pricken OCH: illustrationen ser äntligen ut som en objektgrafikillustration bör se ut på en utskrift!

Fan vad bisarrt! Snälla Apple - släpp en Office-killerapp snart!!!!

• Oregistrerad
  • 2003-05-13 23:07

Jag instämmer i wordkritiken. Varför skall alltid word hitta på en massa egna hyss hela tiden? Min ena wordversion håller hela tiden på med att få för sig att jag har ställt in en "custom paper size" på 36 x 48 cm eller något. Jag har aldrig ställt in en enda, istället har jag alltid valt A4, och innan man får bort den eländiga inställningen är det mkt nära att PBn åker i väggen i frustration. Detta är bara en egenhet. Jag använder även endast en formatmall men word älskar att byta bara för att djävlas. Listan kan göras lång................... Det börjar bli dags att göra sig av med Office, jag bävar bara för kompabiliteten med alla PC-Nissar jag behöver utbyta dokument med, hur bra går det med alla alternativ idag? Visste ni t.ex att Excel, minst upp till version -97 hade inbyggda fel som default? Man kan hitta intressanta fakta som dessa om man läser om hur exakta olika statistikprogram är. Keynote fungerar nog lika bra för mig som PowerPoint då jag aldrig använder några "flashiga" funktioner.

Powerpoint har inga flashiga funktioner... Eller jo, nu var jag orättvis, man kan ju ha blåtonad bakgrund, gul text med skugga och tona genom persienneffekt!

Flashiga funktioner som ser professionella ut (till skillnad fr powerpoint) har Keynote däremot!

• Medlem
  • 2003-05-13 23:36

Man kan inte annat än känna sig en aning lurad... jag har Office v.x, men har på sistone börjat använda Appleworks istället. Det är enklare och fungerar bättre för mina behov, vilka i princip är att klippa in text från Word till Quark, och ibland använda Excel. Excel använder jag fortfarande, men jag ska kolla hur bra Appleworks motsvarighet är också så kanske man kan fasa ut Office.

Office åkte ut för gott för flera månader sedan. Apple Works gör jobbet precis lika bra, i mitt fall bättre, när man inte är allt för avancerad.

"I was writing a paper... on the PC... and it was like
BEEPBEEPBEEPBEEPBEEPBEEP. And then... like... half of my paper was gone. ... "

Men allvarligt så föredrar jag Word framför AppleWorks, även om den förstnämnda har en tendens att krascha en hel del i sann microsoft-anda.

Ciryon

Hade det inte varit för att appleworks inte utnyttjar Quartz för kantutjämning av text hade jag kört det as well.

Men... jag bara väntar på att apple släpper en office-svit!

Jag kör faktiskt OpenOffice via X11, finns att ladda ner på apples "downloads" för OSX...

funkar hur bra som helst för att vara kompatibel mot PC-människor... Fick t ex en fil utan suffix, chansade på word och lade till ".doc", droppade filen på aliasen "start OpenOffice" och den öppnades i OpenOffices motsvarighet Excel, jag hade alltså chansat fel med suffixet, men det gjorde inget -- då blev jag impad... Förhoppningsvis kommer en OpenOffice direkt för OSX utan steget via X11 inom ett år...

1
Bevaka tråden