Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med integrerat ljudkort

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-11-29 13:09

Hej!
Det är så att jag har problem med mitt integrerade ljudkort el dylikt i min Mac (power PC G4).
Det var när jag kopplade in en sladd till en studiolampa (den var inte tänd eller så) till en förgreningsdosa som ljudet bara small till i högtalarna. Luktade såklart bränd elektronik och hade det varit en PC så hade väl hela skiten expolderat, känns som ett under att datorn fortfarande går..
Ljudet försvann då helt och har sedan sakta kommit tillbaka delvis. Nu har det gått 2 månader o det kommer ljud ur den inbyggda högtalaren men det "fade:ar" in och ut hela tiden kan man säga. Svajar alltså..
Jag kan inte spela musik från datorn och jag kan inte heller redigera film som jag vill då jag inte kan lita på ljudet.

det här kanske låter knäppt men va ska jag göra? Går det sätta in ett ljudkort? Funkar sådana man har i Pc datorer? Är det samma PCI-instikskort eller måste man köpa speciella grejjer, har nämligen en del kort liggandes till pc osv..

jag är helt lost och inte en klippa på Mac heller då jag bara jobbat med det i lite mer än ett år så kan inte så mycket på hårdvarufronten. har kört "micromat TechTool Pro" för att felsöka osv men det blir inte klarare för detta.

Om någon vänlig själ kan hjälpa mig så är jag väldigt tacksam.
mvh:
Johannes

Du kan skaffa ett ljudkort och koppla in. Kolla bara så det finns drivrutiner till det operativsystem du kör.. (OS9 eller OSX gissar jag på)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-29 13:47

Låter som ett rejält hårdvarufel, du ska nog vara glad att datorn överhuvudtaget lever.
Köpa ett nytt PCI ljudkort skulle jag inte göra till en sådan gammal dator när den kan gå sönder när som helst.
Om du nu ska fortsätta använda den så hade jag nog rekommenderat ett externt USB eller FireWire ljudkort.
Tyvärr är det ju USB1 i din dator så jag vet inte hur bra det går. men om du har en Kjell & Co butik i närheten kan du ju testa detta, det är iaf billigt om det inte skulle gå bra. Obs kräver OSX.

http://www.kjell.com/?item=31624&path=

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-11-29 16:33

Tackar,
verkar som jag har kommit fram till en lösning nu.
Tack för hjälpen.
mvh: Morfum

1
Bevaka tråden