Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar AppleTV

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Funderar lite på hur det funkar att trådlöst strömma film till AppleTVn. Avlastar AppleTV datorn, eller får datorn jobba lika mycket som innan?
Måste man, även med hack, ha all sin media i iTunes?
Kan man spela upp avi-filer med undertexter? Som det verkar kan man med hack spela upp de flesta filer, men är det fortfarande lika smidigt användergränssnitt? Ändras det också, vid en hackning?
Kan jag lägga all min musik på aTV och spela upp till mina två datorer i hemmet? Även använda alla funktioner, såsom CoverFlow?

Med min macbook upplever jag 720p-material lite hackigt ibland. Jag kör med VLC. Funkar det bättre med en aTV? Vilken upplösning får man ut från boxen?
Jäklar vad frågor det blev, hoppas nån kan svara på nåt iallafall!

/Claes

AppleTV tar hand om uppspelningen själv, den är i princip en komplett liten Mac med processor och allt. Det datorn får ta hand om är själva streamingen av innehållet, om man nu vill streama (smidigast är det ju om man lägger över filerna på ATV:n).

Hackar man ATV:n behöver man inte ha något inlagt i iTunes, enklast är det om man lägger in ATV Files eller någon annan simpel filbläddrar-plugin för att spela upp andra filformat. Det är enkelt att spela upp material även den vägen eftersom pluginerna lägger in sig som menyval i ATV-gränssnittet.

En hackad ATV klarar undertexter bara fint och kan spela upp alla format Perian stödjer, men det man behöver tänka på är att den är ganska klen rent processormässigt och presterar bäst med h264 eftersom grafikchippet hårdvaruaccelererar den biten. Då klarar den bitrates upp till 5 Mbps (har jag för mig att det var), men är det Xvid eller någon annan codec som processorn måste ta hand om är 720p bara att glömma. ATV:n klarar upplösningar upp till 1080i vid 50 Hz.

Tack så mycket för svaret, Samuel!
Att ha musiken på sin aTV då? Funkar det att strema till mina bägge datorer utan problem, och med bibehållna funktion såsom CoverFlow?

Med lite hackning verkar aTV vara en riktigt bra pryl faktiskt! Som jag har förstått behöver man inte vara raketingenjör för att hacka den heller va?

/Claes

Även med ett hack, förresten, fungerar den lika bra med Windows? Har nämligen en Win-dator som jag har tänkt ska agera mediadator och strömma från.

Senast redigerat 2007-12-04 10:38

Du kan synka mot iTunes i en dator och streama från ytterligare datorers iTunes. Själv har jag endast nyttjat synk och då fungerar CowerFlow problemfritt. Jag saknar att AppleTV inte kan skicka musiken till externa högtalare kopplade till AirportExpress, men hoppas att det kommer med tiden.
Hälsningar
Thomas

Jag hade hoppats på stöd för UPnP eller DLNA i Leopard men så blev det inte. Antar att det enda skälet till det är sannolikt att det skulle göra marknaden för Apple TV avsevärt mindre.

Att behöva skaffa ännu en burk för att kunna streama till TV'n/musikanläggningen är enligt min uppfattning helt fel väg att gå.

Är också fundersam på hur AppleTV funkar... Kan man göra så att man slänger in alla sina dvd-filmer på en extern hårddisk som man har vid datorn och sedan streamar det till AppleTV utan att behöva göra om format m.m. Vill ju ha Dvd-kvalitet. Eller är detta ens möjligt på något sätt?

1
Bevaka tråden