Den "hjälp" man får från Apple är konstruktionen "tell app x", därefter är det helt i händerna på det andra programmet. Apple kan knappast hjälpa till med andra programs terminologi på annat sätt än genom att skapa möjlighet att titta på programmets "dictionary". Det i sig kan vara en mycket god hjälp om programmet lagt upp en bra objektmodell. Har det inte det så blir man beroende av dokumentation från programvaruleverantören.
Några som gjort ett ganska bra jobb är Adobe, där det finns både tutorials, exempel och referensdokument. Sedan är objektmodellen i InDesign så omfattande och komplex att det ändå inte blir lätt, men det har inte med AppleScript i sig att göra.
Håller helt med Richard R. om att man måste skaffa ett bättre verktyg än Manusredigeraren dock. ScriptDebugger gör det möjligt att stega, bevaka variabler, titta på programmets alla objekt "live" etc. etc. Det är självklara hjälpmedel vid all programmering och sparar timmar så fort projektet är något annat än trivialt.
Jag har skrivit så mycket AppleScript genom åren att jag kanske är "miljöskadad" men jag tycker det är en mycket cool teknologi som bara ibland får mig att slita mitt hår i förtvivlan, och då är det nästan alltid på grund av någon "crappy" implementation i ett program jag måste använda.
\ Alderman