- Tigermike
- Medlem ●
- Stockholm
Sedan många många år med windows crap i alla dess former har jag idag konverterat om helt.
Införskaffade idag en MBP 15,4"/i7/2.2/4GB/750GB.
Sitter nu och försöker få över filer från crap datorn. Och se över vilka program man kan tänkas behöva.
Alla man har pratat med att nu f.n byter jag. Dom har sagt GRATTIS!
Jippi, nu är man med på riktigt.
Iphone3gs, iPad2, MBP
Sedan många många år med windows crap i alla dess former har jag idag konverterat om helt.
Införskaffade idag en MBP 15,4"/i7/2.2/4GB/750GB.
Sitter nu och försöker få över filer från crap datorn. Och se över vilka program man kan tänkas behöva.
Alla man har pratat med att nu f.n byter jag. Dom har sagt GRATTIS!
Jippi, nu är man med på riktigt.
Iphone3gs, iPad2, MBP
Säger samma sak då, GRATTIS!
Jag köpte en Mac mini för ca ett halvår sedan, blev så positivt överraskad om hur lätt allt var med Mac. Trodde att det skulle vara väldigt komplicerat att ställa om sig från Windows till Mac, men oj vad fel jag hade. Jag är helt nyförälskad och kommer aldrig mer köpa en dator som inte har ett äpple. Men man får mersmak, nu vill man ju ha Ipad och Iphone med...
Äntligen har jag kommit ut på den ljusa sidan (tar till ordspråket så ni slipper skriva det sedan ). Kollade precis upp hur länge jag hade varit medlem här på forat utan ett innehav av en riktig Mac, det var sedan den 31/1 detta år, känns ganska patetiskt egentligen men det är väl med så mycket annat man går och suktar efter. Man tittar och trånar och funderar om man kanske skulle skaffa en fast kanske ändå inte, jag hade ju det bra som jag hade det innan men man skulle kanske ändå, ja ni känner kanske igen er?
Men, med en falsk övertygelse att jag behövde en Macbook Pro (har börjat med mitt exjobb på LTH och ska redigera film till min brors bröllop) stegade jag till sist in denna semi-höstdag på Mediamarkt för att införskaffa mig en Mac. Jag hade varit inne tidigare och fingrat lite bland de olika böckerna och satsade nu mina surt förvärvade slantar på en standard Macbook Pro 13". Jag har sedan länge tittat igenom alla filmer som finns på Apples hemsida så jag har ett hum om hur den här tingesten jag har framför mig fungerar men kommer ägna en del tid åt att gå igenom nybörjarmaterialet som finns i detta forum.
Jag önskar alla en fortsatt trevlig tisdagskväll för det ska jag ha, så här en timme in på mitt Mac-användande!
Pontus
Är absolut en Switcher
Det är inte PC som är felet, det är Windows
Sitter med min första Mac och ena grabben har också fått en.
Jag vägrar att installera Windows i min Mac som vissa visst gör utan försöker istället finna lösningar för att övergången
till Mac skall gå så smärtfritt som möjligt.
Håller på att formatera om mina diskar till HFS+ och de som är i EXT och NTFS sitter kopplade till min Nas och mediaspelare
Installerade precis Paragon, så att jag kan fixa till lite med diskar som fortfarande är och måste vara NTFS
och det löser ju allt. Vad mer skulle man vilja ha i sin Mac som liknar Windows ???
Drömmer om en Mac server med nya Lion Server och det lär det väl bli framöver
Windows är bara ett virus man vill bli av med
Är absolut en Switcher
Det är inte PC som är felet, det är Windows
Sitter med min första Mac och ena grabben har också fått en.
Jag vägrar att installera Windows i min Mac som vissa visst gör utan försöker istället finna lösningar för att övergången
till Mac skall gå så smärtfritt som möjligt.
Håller på att formatera om mina diskar till HFS+ och de som är i EXT och NTFS sitter kopplade till min Nas och mediaspelare
Installerade precis Paragon, så att jag kan fixa till lite med diskar som fortfarande är och måste vara NTFS
och det löser ju allt. Vad mer skulle man vilja ha i sin Mac som liknar Windows ???
Drömmer om en Mac server med nya Lion Server och det lär det väl bli framöver
Windows är bara ett virus man vill bli av med
Välkommen hem
Att hoppa över en Win-installation av "bekvämlightesskäl" är inte fel, man tvingas tänka en gång till.
Missa inte att djupdyka ner i alla i-programmen (iLife/iWork), det är riktigt bra grejor.
Redigera film med iMovie, bygga bildspel i iPhoto osv - det blir sååååååå mycket roligare att
äntligen KUNNA göra ngt med allt materail man har liggande.
Forumet här är en stor källa av kunskap, läs, lär och bidra där du kan !
Ännu en "switcher" här!
Började med en iPhone 3GS för nästan två år sedan och när det var dags att sent om sider uppgradera PC'n (kör en Athlon 64 från 2005) så var jag så sugen på att testa att utveckla för iPhone/iPad att jag tillfälligt lade ner planerna på en quadcore i5 2500K spelmaskin och istället köpte mig en AMD-MacMini. Hade kanske tänkt att såsmåningom flytta den till TV-bänken och köra Plex på den men det tog tre dagar innan den fick ta platsen som primärmaskin! Den är tyst, den är snabb och det är kul med något nytt efter alla år med Windows för en gammal Amiga-fanatiker som mig Har redan skaffat mig en Airport Express för att köra musik i stereon. På köplistan finns nu även en till Airport Express till (köket) en Airport Extreme (min gamla 3Com bör pensioneras) samt en AppleTV 2 nu när den kommer till Sverige!
Eftersom jag vill utveckla så kommer det även att bli en iPhone 5/4s till vintern samt även en iPad 3 när den nu kommer.
Jag har allt sedan Jobs kom tillbaks varit imponerad av honom som företagsledare men kanske inte så imponerad av produkterna förrän de började kunna konkurrera hårdarumässigt med PC (rätt nyligen om man skall vara ärlig). Jag köpte faktiskt aktien före min första Apple-produkt. Det har visat sig vara rätt lönsamt
Det går fort när man väl trillar dit!
Kommer med 12 GB när den levereras (förhoppningsvis denna vecka). Media Markt hade en drive fram t.om igår (2/10). Återstår att se om det finns plats kvar för fyra till... Återstår att se...
En till switcher här.
Första Apple produkten fick jag i födelsedagspresent utav min bror, en Ipod 2G som jag blev fullkomligt kär i, vilken design tänkte man och jävligt lätt att använda. Självklart skulle man ju fortsätta på samma väg tänkte man, så när Iphone 4 lanserades så slog man till på direkten, och jag har aldrig varit mer nöjd med en telefon än vad jag är nu.
Många här inne verkar byta till Mac för att dom är trötta på krånglande Windows-produkter, om jag ska vara helt ärlig så har jag inte stött på alldeles för stora komplikationer med Windows datorer, har haft min HP HDX 18, från början med Vista, men nu med Windows 7, i snart 3 år utan några problem som helst.
Men det är något med Apple produkter som gör att man dras till dom, förmodligen kvalitetskänslan dom inbringar, designen och användarvänligheten, har länge suttit och kollat på diverse Mac's på Youtube och fasinerat bort mig, men igår slog jag till. Åkte till Media Markt i Norrköping för att se vad dom hade att erbjuda, tyvärr hade inte dom någon 27'' med i7 Cpu, så jag beställde en så som jag ville ha den, bortsett från att jag verkligen ville ha SSD men tycker att Apple tar hutlöst mycket betalt för det. Ska köpa en SSD bredvid och försöka få den installerad någonstans av någon som kan!
Detta är vad jag kommer att ha och leka med i framtiden, kommer säkert ställas många frågor här på forumet angående diverse saker, detta kommer bli min första Mac som jag använder under hela mitt liv!
Imac 27'' / 3.4 i7 / 8GB DDR / 1 TB Sata / AMD Radeon HD 6970M 2 GB /
Ett tips i all välmening...avboka den och beställ en likadan med standard 4GB RAM istället. Du köper sedan 8GB själv i valfri datorbutik och sätter i, ett ingrepp som en femåring klarar på tre minuter. Du får då 12GB RAM och kommer ändå undan tusen kronor billigare än om du beställer med 8GB från Apple.
Efter år av fuskande med gamla PPC:er för att kunna köra PwnageTool tog jag tjuren vid hornen och körde de stationära Windowsmaskinerna till tippen. Beställde en Mac Mini base och rackade upp den till 8GB och SSD. Det lär ta ett tag att vänja mig vid OSX på riktigt men so far so good.
2 av varje iPhone, iPad, Ipod och ATV2 gör att huset nästan vibrerar av strömmande AirPlay
Efter åtta år av velande så har jag smygstartat med att få låna en MB Air på jobbet. Jag är ju sjuuuuuukt känsligt för förändringar (aspergervarning på mig) och har knappt kommit över chocken av förändringen från Windows 3.11 till Windows 95.
En utskriven guide och detta forum ska väl få mig nöjd. Hittills är allt en stooooor röra.
Ja, det var inget dåligt velande! Noterar ju även att du varit medlem här se'n september 2004.
Jag velade rätt mycket själv innan jag började att fasa över mig till Apple-produkter men nu är lägenheten full av dom.
en till switcher. Köpte för säkerhetsskulle parallells för att kunna installera win7.
Men hur många ggr har jag startat den?? Inte ens 5 ggr...
Är väldigt nöjd. Slog igång en gammal windows7 laptop idag. Resultat: femtielva updateringar, flera omstarter, din dator är utsatt för risk o.s.v. o.s.v. Gjorde mig inte mindre nöjd med hur OS X sköter sånt...
Tjena tjena, jag är väl en sådan kallad switcher, köpte min första mac nu i helgen, en powermac g5, mest för att prova på mac och se om det är något jag borde satsa på i framtiden. Jag har kört PC de senaste...20 åren eller så, så det kommer bli intressant, sitter och svär över saker man inte riktigt lärt sig och vilka program som går att installera eller inte, men börjar vänja mig litegrann iaf!
Kan passa på att presentera mig då jag vart ny medlem här samtidigt som jag köpte datorn, Simon var namnet och jag hoppas att jag hittar de flesta svaren på mina frågor här i forumet
yes, once you switch you never bitch.
bytte till mac för några månader sedan och nu vill jag bara kasta ut allt som har med windows att göra
(är på g med en mac-server istället för windows nu också)
Bytte till Mac i slutet på januari 2011. Det är mitt sämsta ekonomiska beslut nånsin. Nu sitter man med mid2010 modellen och trånar efter bättre hårdvara . Till en början kändes allt bra, kom ju från Windows "Svarar inte" Vista. Nu sitter man med en snurrande ballong istället och får "tvångsavsluta" program stup i kvarten. Efter att ha bytt till Windows 7 på jobbet så inser man att det inte är någon halleluja-skillnad heller (alltså mellan Win7 och typ Lion).
Bytte till Mac i slutet på januari 2011. Det är mitt sämsta ekonomiska beslut nånsin. Nu sitter man med mid2010 modellen och trånar efter bättre hårdvara . Till en början kändes allt bra, kom ju från Windows "Svarar inte" Vista. Nu sitter man med en snurrande ballong istället och får "tvångsavsluta" program stup i kvarten. Efter att ha bytt till Windows 7 på jobbet så inser man att det inte är någon halleluja-skillnad heller (alltså mellan Win7 och typ Lion).
Och hur skulle bättre hårdvara hjälpa dig från att bli av med badbollar stup i kvarten? En 25% snabbare processor räddar dig inte från att behöva tvångsavsluta program, nej det är något annat som strular.
-Vad är det för dator du kör? OS X version, RAM? Är det något speciellt program som strular?
Välkommen till 99mac förresten!
Och hur skulle bättre hårdvara hjälpa dig från att bli av med badbollar stup i kvarten? En 25% snabbare processor räddar dig inte från att behöva tvångsavsluta program, nej det är något annat som strular.
-Vad är det för dator du kör? OS X version, RAM? Är det något speciellt program som strular?
Välkommen till 99mac förresten!
Tack
Macbook pro mid 2010
Intel core 2 duo
8gb ram
250gb
Lion
Främst strular Eclipse (vilket är det huvudsakliga program jag använder mig av privat) som låser sig typ nån eller ett par gånger varje dag (har prövat ominstallationer). Men bara att sätta igång (och stänga av) Macen tar evigheter efter Lion uppdateringen (hann inte köra den tidigare versionen speciellt länge utan uppdaterade direkt). Det är mkt som tar tid att öppna generellt, mappar, program, bilder.
Vet att det här inte är en felsökningstråd men jag känner att det vore oartigt att inte svara på en direkt fråga.
Oj oj oj, det var inget roligt första intryck du har fått
Dock måste jag säga att det är ett sällsynt sådant. Om du nu får badbollar så ofta som du beskriver, jag du undersökt varför? Det är hör ju som sagt inte till vanligheterna utan något måste vara fel.
Oj oj oj, det var inget roligt första intryck du har fått
Dock måste jag säga att det är ett sällsynt sådant. Om du nu får badbollar så ofta som du beskriver, jag du undersökt varför? Det är hör ju som sagt inte till vanligheterna utan något måste vara fel.
Mitt första intryck är ändå bra. Badbollarna har kommit vartefter tycker jag.
Kommer själv från Linuxvärlden, men då jag förra året skulle bygga vidare på jobbet så valde jag att satsa på app-utveckling för iOS. Så jag tjatade till mig en Mac på jobbet, och på den vägen är det. Köpte på mig en massa program för att sköta företaget jag har ihop med min sambo, så än idag kör jag Mac och kommer fortsätta att göra det ihop med Linux då. ;D Windows är det år sedan jag använde, och inget jag kommer kunna/vilja gå tillbaka till.
Jag kör en macbook, iPad 2, Lenovo bärbar samt en Dell bärbar.
Vill ha hela kakan
/R
Då är du ju inte en switcher.
En Switcher är ju någon som gått från Windows till Mac.
Självklart är det inte helt stelt definierat, en del kommer från andra operativsystem.
Switchat har du gjort den dag du kastat dina Lenovos och Dellburkar, bränt alla broar och vägra se tillbaka.