- hugin
- Medlem ●
- Lund
En stor del av vår saliga journalistkår tror att deras jobb går ut på att läsa TT-nyheter och pressmedelanden, och sedan destillera informationen från dem på ett liknande sätt som man gjorde när man gjorde grupparbeten i småskolan.
Att sätta sig in i det ämne man skriver om borde vara självklart, särskilt när det gäller en specialtidning. Att kvällspressen till 90% skriver dynga får man nog lära sig att leva med, men man borde kunna kräva mer av specialpressen.
Visserligen är det jättebra att Computer Sweden skriver om Mac, men det vore bra om de ägnade sig åt lite faktakoll också.
"Andra veckan efter lanseringen av Apples musiktjänst Itunes fortsatte i samma spår som den första. Nu har mer än två miljoner låtar laddats ner via tjänsten."
"Två veckor efter lanseringen har två miljoner låtar laddats ner via Apples musiktjänst Ipod."
Hur ska de ha det? heter tjänsten "Itunes" eller "Ipod"? Nej, tjänsten heter iTunes Music Store.
Och iTunes. Inte Itunes.
Det måste ha varit en praktikant som varit i farten.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Hur ska de ha det? heter tjänsten "Itunes" eller "Ipod"? Nej, tjänsten heter iTunes Music Store.
iTunes. Inte Itunes.
Det måste ha varit en praktikant som varit i farten.
Grejen att inte skriva gement inledande "i" är de iofs inte ensamma om
Skrevs ursprungligen av Andersson
Grejen att inte skriva gement inledande "i" är de iofs inte ensamma om
Grejen är ju den att de flesta tidningar har upprättat gemensamma skrivregler, som alla ska följa. Annars skulle det lätt bli förvirrande. Det är inte alltid man håller med om dem, men det viktiga är ju kontiuiteten.
iTunes blir i de flesta tidningar Itunes, iPaq blir Ipaq och så vidare. Hårt med sant.
det är inte rätt diskussion, men FAAAAAAN vad jag bara hatar popup fönster....
det har gått så långt att jag hellre skiter i att se vad originalsiten innehåller än klickar bort ett popupfönster liksom...
förlåt mitt utbrott men tycker att Hugin borde varnat för äckliga popup fönster....
M
Kör man Safari slipper man äckliga pop up-fönster...:cool:
I Mozilla och Opera med. Död åt alla s-t-ns popupfönster!
Grejen är ju den att de flesta tidningar har upprättat gemensamma skrivregler, som alla ska följa. Annars skulle det lätt bli förvirrande. Det är inte alltid man håller med om dem, men det viktiga är ju kontiuiteten.
MacWorld skriver numera iMac, iPod, iTunes, eMac osv. Det är bra! Jag stödjer det beslutet helt och hållet.
Visserligen är det jättebra att Computer Sweden skriver om Mac, men det vore bra om de ägnade sig åt lite faktakoll också.
nu är du för snäll Mondo! Jag vill inte ens kalla det faktafel, utan vill hellre likna det vid en motorskrient som skriver "Volvo presenterade i går sin nya bil med namnet Förgasare." eller nåt sånt.
IMacWorld skriver numera iMac, iPod, iTunes, eMac osv. Det är bra! Jag stödjer det beslutet helt och hållet.
Just MacWorld vill väl gärna att deras favorittillverkares produkter ska skrivas korrekt. Jag håller med om att man ska skriva iTunes, iMac osv. Allt handlar som sagt om varje tidnings beslut.
Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
iTunes blir i de flesta tidningar Itunes, iPaq blir Ipaq och så vidare. Hårt med sant.
Stämmer bra det. CS har över lag mycket kompetenta språkvårdare och skrivregler på redaktionen men när de envisades med att kalla OS/2 för OS2 för ett antal år sen surnade t.om jag till..
Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
Just MacWorld vill väl gärna att deras favorittillverkares produkter ska skrivas korrekt. Jag håller med om att man ska skriva iTunes, iMac osv. Allt handlar som sagt om varje tidnings beslut.
Hm? nej. Vet inte hur många gånger jag sett insändare som skäller ut MW för att de skrivit Imac och inte iMac, följt av redaktionens förklaring att man följer sina egna skrivregler och inte fogar sig efter reklammakarnas påhitt, att inleda med gemen bokstav följt av en versal. Verkar som om de böjt sig för läsarnas önskemål till slut.
Vilket som är korrekt kan man dock debattera till dödedagar.
Skrevs ursprungligen av ohennig
Hm? nej. Vet inte hur många gånger jag sett insändare som skäller ut MW för att de skrivit Imac och inte iMac, följt av redaktionens förklaring att man följer sina egna skrivregler och inte fogar sig efter reklammakarnas påhitt, att inleda med gemen bokstav följt av en versal. Verkar som om de böjt sig för läsarnas önskemål till slut.
Vilket som är korrekt kan man dock debattera till dödedagar.
Kontentan är i alla fall att tidningarna själva tar besluten. Som du skriver finns det ofta en ovillghet att skriva ut ett varumärke som det är tänkt, om dess uppbyggnad bryter mot de allmänna skrivreglerna. Det skulle ju om man hårddrar det lite vara att gå företagens ärenden, genom att på så sätt förstärka varumärket.
Jag skriver personligen alltid Itunes, Ipaq, Ipod och så vidare i mitt arbete, men privat, på exempelvis 99mac, är det garanterat iTunes och iPaq som gäller.
Skrevs ursprungligen av 12moons
det är inte rätt diskussion, men FAAAAAAN vad jag bara hatar popup fönster....
det har gått så långt att jag hellre skiter i att se vad originalsiten innehåller än klickar bort ett popupfönster liksom...
förlåt mitt utbrott men tycker att Hugin borde varnat för äckliga popup fönster....
M
Och att det värsta popupfönstret av dem alla (de som tar över hela skärmen när man besöker idg.se) är från Microsoft! Man hatar dem ÄNNU mer när de gör så! Idioter!
Svenska språknämnden ger ut Svenska skrivregler. Där står det att det som bryter mot svenskans normala språkbruk bör skrivas om. Då blir det Ipaq, Ikea, Ipod och Net.
Det är egentligen ingenting som är påhittat direkt. Det är så rekommendationerna är.
Själv är jag riktigt less på att tillverkare envisas med att ha .mac .Net osv. När är det en ny mening? Blir lika lätt att läsa som malens särskrivningsinlägg här
Två miljoner nedladdade Itunes
Är det bara jag som tycker det är dåligt ordad titel? Jag menar, två miljoner nedladdade iTunes kan betyda att två miljoner personer tankat hem iTunes 4.0, eller så betyder det att dom inte fattat att det låtar/sånger utan skriver iTunes utan anledning.
.Net måste vara det dummaste namnet jag vet. Varför döpa något efter en slutdomän? .Net's misslyckande ger .net sajter dåligt rykte. Jag är rätt kritisk när det kommer till namn, t.ex jag har alltid hävdat att anledningen till varför .ogg inte slagit igenom är på grund av namnet är för fult OGG? OGG!!
IDG kan beskrivas som Ikea-journalism: Det är alltid något som fattas...
Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Är det bara jag som tycker det är dåligt ordad titel? Jag menar, två miljoner nedladdade iTunes kan betyda att två miljoner personer tankat hem iTunes 4.0, eller så betyder det att dom inte fattat att det låtar/sånger utan skriver iTunes utan anledning.
.Net måste vara det dummaste namnet jag vet. Varför döpa något efter en slutdomän? .Net's misslyckande ger .net sajter dåligt rykte. Jag är rätt kritisk när det kommer till namn, t.ex jag har alltid hävdat att anledningen till varför .ogg inte slagit igenom är på grund av namnet är för fult OGG? OGG!!
IDG kan beskrivas som Ikea-journalism: Det är alltid något som fattas...
Det där var en samling sanningar Niklas. Bra sagt.
Skrevs ursprungligen av Puppet
Och att det värsta popupfönstret av dem alla (de som tar över hela skärmen när man besöker idg.se) är från Microsoft! Man hatar dem ÄNNU mer när de gör så! Idioter!
Det kallas annonser och det är sådant som är nödvändigt för att delfinanisera en webbsatsning. Eftersom folk inte tittar eller klickar på en banner längre så krävs det andra metoder och jag tror nog att IDG liksom andra företag gladeligen tar emot pengar för att visa den typen av popup-fönster som du stör dig på, och jag ser inget fel i det. Tvärtom.
Du läser massor av nyheter gratis på deras webbsida som avlönad personal sitter och skriver och det är bannemig inte gratis. I gengäld glor du på lite annonser och klickar på en och annan och IDG får betalt av annonsören. Enkel ekvation och du kan fortsätta läsa gratis nyheter på webben.
För att illustrera varför det är bra att följa svenska språkets skrivregler så kan man använda ett konkret exempel. Låt säga att någon på Microsoft fick för sig att deras varumärken alltid skulle skrivas med genomgående versaler och fet stil för att fånga läsarens blick. Då skulle en mening kunna se ut såhär:
"Idag demonstrerade grundaren av MICROSOFT, Bill Gates, ett nytt revolutionerande koncept av musikförsäljning via nätet. Projektet som kallas WINDOWS MEDIA PLAYER MUSIC STORE är först i sitt slag enligt honom själv och ska erbjuda ..."
Textens läsbarhet försämras markant av att dessa avvikelser hela tiden lockar till sig ögats uppmärksamhet.
Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Textens läsbarhet försämras markant av att dessa avvikelser hela tiden lockar till sig ögats uppmärksamhet.
Hear, hear.
Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Exakt. Och ger dessutom företaget, i detta fall Microsoft, en sorts gratis sublim marknadsföring. Spooky.
Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Det kallas annonser och det är sådant som är nödvändigt för att delfinanisera en webbsatsning. Eftersom folk inte tittar eller klickar på en banner längre så krävs det andra metoder och jag tror nog att IDG liksom andra företag gladeligen tar emot pengar för att visa den typen av popup-fönster som du stör dig på, och jag ser inget fel i det. Tvärtom.
Du läser massor av nyheter gratis på deras webbsida som avlönad personal sitter och skriver och det är bannemig inte gratis. I gengäld glor du på lite annonser och klickar på en och annan och IDG får betalt av annonsören. Enkel ekvation och du kan fortsätta läsa gratis nyheter på webben.
I alla fall så ogillar jag reklam som irriterar. Och irriterar den mig tillräckligt mycket så slutar jag nog besöka sajten som visar annonsen. Och slutar jag besöka den helt, ja då blir annonsörerna ointresserade av att annonsera. En ännu enklare ekvation. Så man bör nog annonsera smidigare tycker jag.
Jag tror det är viktigt att vi konsumenter drar ett streck i marken någonstans. Jag förstår att dagens affärsmodeller kräver reklam. Det är helt OK. Men, jag accepterar inte att reklamen tar sig vilka friheter som helst i mammons namn. Banners får vara animerade/rörliga. Men jag accepterar inte att dom för oljud. Popuper skall bort. En annan sak jag hatar. Att reklamfilm på TV ökar volymen. jaja. Det är "komprimerat ljud" säger ni. Skit samma. Låt reklamfilmen bara låta lika högt i mina öron som jag har ställt i volymen på min TV, OK? En fördel med lagstiftning i många sammanhang är att det sätter samma spelregler för alla. Om ingen reklamfilm fick öka volymen så tar man ju bort den konkurrensfördelen jämfört med en konkurrent. Gott så. Då kanske man kan koncetrera sig på att slå sin konkurrent på nåt annat sätt. Göra bättre produketr. Eller lyckas göra reklam som folk vill se. Tänk ICA-reklamen.
Jag tror Joachim förenklar lite i resonemanget när du får det att låta som acceptera popuper eller låt journalister bli arbetslösa. Om vi med teknik/lagstiftning/whatever lyckas ränsa marknaden från superusel marknadsföring så kommer den förhoppningsvis ersättas med mindre dålig. Död åt popuper!
Anledningen till att amerikanska företag döper sina saker till .Net och .mac är att det annars inte skulle finnas några stora bokstäver eller punkter i deras meningar. Varenda amerikan jag känner (det är några stycken) skriver med bara små bokstäver och utan punkter för att avsluta meningar. Det ser ut som en elev från första klass har skrivit texten.
Dessutom blandar de stora och små bokstäver när de skriver för hand, det ser nästan ännu värre ut...:eek:
Skrevs ursprungligen av jb
Anledningen till att amerikanska företag döper sina saker till .Net och .mac är att det annars inte skulle finnas några stora bokstäver eller punkter i deras meningar. Varenda amerikan jag känner (det är några stycken) skriver med bara små bokstäver och utan punkter för att avsluta meningar. Det ser ut som en elev från första klass har skrivit texten.
Dessutom blandar de stora och små bokstäver när de skriver för hand, det ser nästan ännu värre ut...:eek:
När jag skriver ett brev på engelska, så brukar jag ibland låta en amerikansk nätkompis kolla gramatik och stavning. När jag frågar hur det var, brukar han svara, bättre än dom flesta amerikaner...
Nu har jag ingen möjlighet att avgöra vilka amerikaner du talar om, men det är ingen tendens jag har märkt. Amerikaner är nog ungefär lika bra eller dåligt artikulerade i skrift som vilken europé som helst. Du har nog bara haft otur... Det finns svenskar både här och där, som skriver som krattor.
Well, amerikaner har sin variant av engelska. Och brukar kallas för "amerikansk engelska" eller US English. Engelska är engelska.
Du stavar "colour" och inte "color" på engelska.
Men nog om detta. Borde inte MacWorld stavas "Mac world" alternativt skrivas "Macworld"?
Någon krönikör på Aftonbladet skrev att man laddade ner MP3 musik. Fascinerande. Och jag som brukar kalla Expressen för Aftonbladet och vice versa.