Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dagens dummaste (IDG.se)

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag tror Joachim förenklar lite i resonemanget när du får det att låta som acceptera popuper eller låt journalister bli arbetslösa. Om vi med teknik/lagstiftning/whatever lyckas ränsa marknaden från superusel marknadsföring så kommer den förhoppningsvis ersättas med mindre dålig. Död åt popuper!

Jag tror du stavar mitt namn fel.

men det var inte vad jag tänkte skriva först - det handlar givetvis inte om att halva journalistkåren på exempelvis IDG sägs upp om de inte har annonser, men förr eller senare måste man vidta åtgärder för att få intäkter från vilken verksamhet som helst. Macworlds webbsajt är ett bra exempel på där man ser att det helt enkelt inte håller att köra gratis och öppet för alla längre utan där man måste göra något som kanske ger större intäkter. Nils kan säkert ge en längre och bättre förklaring på detta men i grund och botten handlar det om att så länge vi inte aktivt betalar för att gå in på en webbsajt genom exempelvis en medlemsavgift så får vi göra det passivt genom att titta på banners och popup-annonser.

Jag ska väl tillägga att jag knappast tror att någon webbdesigner, på IDG eller någon annan webbsajt, tycker det är så värst roligt med stora bannerblaffor och popups så istället för att skälla på webbsajtens designers och ägare är det nog dags att ta en diskussion hur man får lönsamhet i en webbsajt utan att göra det till en betaltjänst.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-17 09:35

Istället för att ha en megasirriterande popup så kan man, precis som förrut, ha mer normal annonsering på sidan. Och om man behöver mer pengar ändå, så kan man ju införa ett betalsystem liknande Macworlds. Eller så lägger man på ett par kronor per lösnummer på alla tidningarna som finansierar reklamfri webb.

Jag misstänker att problemet är att vanliga banners inte fungerar längre. Ingen klickar på dom och för att man ska kunna dra till sig uppmärksamheten från surfaren så krävs en fet popup.

Att lägga på ett par spänn på tidningens pris är en rent ut sagt dum ide. Skulle alltså de som köper tidningen i kiosk eller via prenumeration betala extra för att driva en webbsajt som de själva kanske inte ens utnyttjar, för att andra som du själv ska kunna surfa där gratis ?

Nä, det är dags att inse att gratissajternas dagar är räknade. Det gäller inte bara IDG.SE utan även stora sajter som Aftonbladet som bara väntar på ett fungerande sätt att ta betalt för att de ska införa det. Aftonbladets sajt går även den med förlust, skall väl tilläggas.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
I Mozilla och Opera med. Död åt alla s-t-ns popupfönster!

Skyll inte på Satan

Satan is boss - kick on the cross.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Jag misstänker att problemet är att vanliga banners inte fungerar längre. Ingen klickar på dom och för att man ska kunna dra till sig uppmärksamheten från surfaren så krävs en fet popup.

Att lägga på ett par spänn på tidningens pris är en rent ut sagt dum ide. Skulle alltså de som köper tidningen i kiosk eller via prenumeration betala extra för att driva en webbsajt som de själva kanske inte ens utnyttjar, för att andra som du själv ska kunna surfa där gratis ?

Nä, det är dags att inse att gratissajternas dagar är räknade. Det gäller inte bara IDG.SE utan även stora sajter som Aftonbladet som bara väntar på ett fungerande sätt att ta betalt för att de ska införa det. Aftonbladets sajt går även den med förlust, skall väl tilläggas.

AB kommer ta betalt för vissa tjänster. Typ vädret och dylikt. Men det är korrekt. Dom glada dagarna är över. Och det få stora sajter som inte kommer börja införa betalt, utöver annonser.

POPUPS däremot har visat i mängder av använderstudier att det är helt värdelöst. Högre klickfrekvens, men däremot så är slutresultatet rätt så dåligt. Om det nu inte är ett sjukt bra utformad kampanj. Som typ "Vi ger en fri iPod till alla som vill"

• Medlem
  • 2003-05-17 17:25
Citat:

Att Aftonbladet var före, bättre och populärare på webben än Expressen är nog den främsta anledningen till att AB gick om Expressen i upplaga i mitten/slutet på 90-talet..

Nu spöar AB skiten ur expressen, big time.. tack för det Internet

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jb:
Anledningen till att amerikanska företag döper sina saker till .Net och .mac är att det annars inte skulle finnas några stora bokstäver eller punkter i deras meningar. Varenda amerikan jag känner (det är några stycken) skriver med bara små bokstäver och utan punkter för att avsluta meningar. Det ser ut som en elev från första klass har skrivit texten.
Dessutom blandar de stora och små bokstäver när de skriver för hand, det ser nästan ännu värre ut...:eek:

He, he! Har du läst en patentansökan nångång? I "min" bransch, personbilar, så kan en text bestå av tre-fyra A4-sidor med endast två eller tre meningar. Totalt fikonspråk m.a.o.! Och det är nordamerikanarna som vill ha det så tydligen... Jag begriper mig inte på de där "over there"...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo65:
MacWorld skriver numera iMac, iPod, iTunes, eMac osv.

Kanske för att Macpressen ville det vid sammanslagningen..?

/aLphonze åBerg

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-17 22:22

Jag tycker inte att européerna är ett dugg bättre än amerikanerna. I Sverige skriver vi "widescreen" fast det finns minst ett väl etablerat ord på svenska: "bredskärm".

Det är f ö likadant i andra europeiska länder. Italienarna skriver "mouse" fast det finns ett italienskt ord ("topolino") för samma sak. (Men på spanska heter det "raton" och tyska "Maus".) Tyskarna säger "Resetknopf" och "Software-download-seite" trots att det finns tyska uttryck för det.

Det är bara ren slöhet och okunskap.

Topolino = Mickey Mouse

Mondo65, jag skulle vilja skilja på att använda andra språks ord och att stava fel. Att vi använder engelska ord må vara hänt (om än för mycket, tycker jag), men att skriva "iMac" är faktiskt fel enligt svenska regler. Namn ska stavas med versal först. Punkt. Att då klaga på de som stavar Imac är nästan löjligt. (Jag säger inte att du är löjlig, men de som startade den där Imac-stavningsdebatten i Macworld är löjliga.)

• Medlem
  • 2003-05-17 23:20

Hmmm NeXT...

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Hmmm NeXT...

samma sak där - i en tidning skriver man inte NeXT eller NeXTSTEP utan Next och Nextstep. enkelt va ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
Just MacWorld vill väl gärna att deras favorittillverkares produkter ska skrivas korrekt. Jag håller med om att man ska skriva iTunes, iMac osv. Allt handlar som sagt om varje tidnings beslut.

Jo... de har varit petiga med det där... men... varför heter de då "MacWorld" och inte "Macworld" ?

Är inte det lika fel som att skriva t.ex "iMac" istället för "Imac" då?

eller är jag dum i huvudet?

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 11:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Namn ska stavas med versal först. Punkt.

Egennamn - saknamn - kan stavas hur som helst; medans egenskaper, bindeord etc. stavas enligt vissa regler...
Eller: Hur faan uttalar man 'Per'???
mvh /Pär

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tyrell:
Jo... de har varit petiga med det där... men... varför heter de då "MacWorld" och inte "Macworld"?

He, he, det kan jag faktiskt svara på (om inte Nils H. vill göra nå't tillägg). Ordet "MacWorld" är en logotyp och då ligger det i Macworlds eget intresse att visa det (göra reklam för det) så mycket som möjligt. Men det ligger egentligen inte i tidningens intresse att göra gratisreklam för Imac genom att använda logotypen "iMac".

Uppenbarligen har det visat sig att det visst ligger i en Mac-tidnings intresse att stava den enda Mac-dator-tillverkarens produkter som de själva vill... Rätt, Nils?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär:
Egennamn - saknamn - kan stavas hur som helst; medans egenskaper, bindeord etc. stavas enligt vissa regler...
Eller: Hur faan uttalar man 'Per'???
mvh /Pär

Ja, det kanske är så, jag har inte Nobel-priset i svenska språket direkt... Stava får man säkert göra som man vill, men just att blanda gemener och versaler lite slumpartat är jag tveksam till om det är ok när man ska använda namnet i "neutrala" texter. Ett exempel på ett eventuellt undantag skulle väl kunna vara skotska namn som förmodligen borde kunna stavas som t.ex. MacDonald eller MacIntosh. Det "roliga"/skumma i sammanhanget är ju att SVT1 stavade ovanstående namn enbart med en versal (Macintosh och Macdonald) i senaste avsnittet av "Karl för sin kilt" igår, 17/5-03.

(Men SVT har ju gjort skumma saker förut. Ni minns väl "Irak kriget" som nämndes i nå'n tråd för ett tag sedan..?)

Förresten, har ni sett att de använder ofta Apple-burkar i ovanstående serie? Igår kunde man se en gammal svart Powerbook samt en Tibook som jag sett i tidigare avsnitt. Produktplacering? You bet!

mvh/AlphOnze

[Ändring: Fixade stavfel. Vad annars..? :D]

Senast redigerat 2003-05-18 13:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Ja, det kanske är så, jag har inte Nobel-priset i svenska språket direkt...

När instiftades detta ädla pris i Nobelstiftelsens stadgar?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-05-18 23:06

Es liegt eine toastbrot auf dem couchtisch.

Ich habe ein problem mit meinen rechner.
Meine CD-laufwerke ist kaputt.
Die festplatte ist voll.

Inte för att min tyska är korrekt, men couchtish och toastbrot som vi fick lära oss i gymnasiet är nog de fulaste låneordsblandningar som finns. Tungvricklaren couchtish (läs det med amerikanskt couch och tyskt tisch. Efter några öl blir det helkul).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
När instiftades detta ädla pris i Nobelstiftelsens stadgar?

Det kanske kommer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-19 13:33
Citat:

Ett exempel på ett eventuellt undantag skulle väl kunna vara skotska namn som förmodligen borde kunna stavas som t.ex. MacDonald eller MacIntosh. Det "roliga"/skumma i sammanhanget är ju att SVT1 stavade ovanstående namn enbart med en versal (Macintosh och Macdonald) i senaste avsnittet av "Karl för sin kilt" igår, 17/5-03.

Det finns faktiskt massor av olika stavningar/skrivsätt:

Macintosh
McIntosh
MacIntosh
Mackintosh
M'Intosh
Mac Intosh
Mc Intosh
MacKintosh
osv

Det gaeliska namnet är Mac an Toisich.

Samma sak med resten av de skotska klannamnen (MacLachlan, Macmillan, Macallan, Macnish, MacGregor m fl). Varför vet jag däremot inte, men en del av förklaringen finns här.

Här är klanen MacIntosh sida (en av dem i alla fall).

Senast redigerat 2003-05-19 13:54
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-19 14:23
Citat:

Jag förstår vad de vill uppnå med den påträngande reklamen. Men de totalmisslyckas med den. Och jag skulle nog vilja kontra det du säger om att dagarna för gratiswebb är räknade. Jag tycker att irreterande och påträngande reklams dagar är räknade. Vill folk få allt serverat i ansiktet, speciellt sånt som man inte vill ha eller har bett om?

Och precis som jag skrev tidigare. Jag är inte ute efter någonting gratis. Jag betalar gärna (utöver mina två prenumerationer som jag redan har hos IDG) för att få en reklamfri tjänst på webben. För som det är nu så tappar man humöret och surfar någon annanstans.

Tråkigt att de ska behöva vara på det sättet. Och än en gång, jag tycker att det är helt okej att dra in pengar på en webbtjänst. Men man ska göra det så att kunderna tycker att det är intressant att betala.

Vore IDG lite tuffa så skulle de kunna ha två tjänster till idg.se. En gratis med massor med reklam. Och en betaltjänst där man loggar in och slipper reklamen.

Då kan man som kund välja. Det kan man inte idag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det finns faktiskt massor av olika stavningar/skrivsätt:
M'Intosh

Är det Klingon?

Bevaka tråden