Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andrahandsmarknad för licenser?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 16:40

Jag har – under mina tretton år med datorn som produktionsverktyg – irriterat mig över att programtillverkarna inte möjliggör en andrahandsmarknad för licenser. Många varor kostar rejäla belopp, men du har ingen möjlighet att överlåta dem om du vill byta eller gå vidare.

Användning handlar idag mycket om kultur, du vänjer vid dig ett gränssnitt och det förblir du ofta trogen under lång tid. Enskilda näringsidkare och användare skulle på detta vis – på legal väg – lättare komma igång med sin business, och på sikt tjänar alla parter på förfarandet. I tider av piratkopiering borde detta vara till programtillverkarnas fördel på flera sätt.

Konkursbon borde t.ex kunna tillåtas sälja "begagnade" licenser. Man kan föreställa sig en onlinemarknad för licensöverlåtelse. En överlåten licens skulle kunna kosta mottagaren en rabatterad summa, osv.

Vet inte hur stor genomslagskraft dessa forum har gentemot tillverkarcommunityn, men det vore hursomhelst intressant att se vad övriga medlemmar har att säga i frågan. Därför postar jag detta inlägg i samtliga forum.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-03 16:50

Jag håller helt och hållet med; överföring av licenser borde förenklas.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-03 16:57

Problemet är hur man ska bevisa för t ex Adobe att man köpt en redan registrerad programvara, om säljaren gått i konkurs och inte går att nå. En lösning vore att serienumret kunde motsvara inloggningsuppgifter på respektive tillverkares sajt, och då kunde man med hjälp av det uppdatera uppgifterna till de aktuella - typ byta Fritjof Andersson Design AB till det egna namnet, exempelvis. Serienummer som fått vingar på nätet kunde snabbt spärras och när man försökte logga in med sådana nummer kunde man i stället få en snäll fråga om man, naturligtvis till fullt pris, hade lust att köpa en ny licens som man då kunde få direkt efter betalning.

I förlängningen kunde man också få vouchers mot att man tipsade tillverkaren om bevingade serienummer; 100 st inrapporterade unika och ej tidigare kända hacker & cracker-serienummer kunde ge 1 st full licens som belöning.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 17:02

De är ju så duktiga på att hålla reda på en ändå, så varför inte knyta informationen om licensen hårdare till tillverkaren och sedn göra licenstagaren utbytbar?

Hur lösningen nu än utformas, tror jag mer och mer på den. Tillverkaren gagnas ju dessutom av den tveksamme köparen vet att denne kan få tillbaka en del av beloppet i händelse av ånger.

För ångerrätt existerar väl knappt idag i den här svängen?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 17:06

Surt, de tillåter inte samma inlägg i flera forum. Jag tänkte mig feedback från olika användare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-03 17:06

Precis, det skulle gagna alla. Firman som skulle läggas ned för pension eller sjukdom kunde återfå en viss del av licenspengarna och den nystartande firman kunde få det lite lättare att börja på laglig väg redan från början.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-03 22:34

Köplagen gäller vid köp i näringsverksamhet

Köplagen gäller vid köp i näringsverksamhet, och i de flesta fall sker köpet från en svensk säljare. Att då tillverkaren i många fall finns utomlands är ointressant.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900931.HTM

Köplagen hindrar inte den som äger en programvara, kontorsstol eller penna att sälja den vidare. En konkursförvaltare är fri att avyttra gäldenärens egendom.

Jag har inte lusläst alla avtal om programvaror. De jag snabbläddrar i hindrar inte att de avyttras.

Apple skriver t ex så här:
"3. Överlåtelse. Du får inte hyra ut, leasa, låna ut eller underlicensiera Apple-programmet. I enlighet med restriktionerna nedan får du emellertid överlåta alla licensrättigheter till Apple-programmet till någon annan, förutsatt att (a) du överlåter hela Apple-programmet, inklusive alla dess delar, originalskivor, tryckta material och rättigheterna respektive skyldigheterna enligt detta Avtal; (b) du inte behåller några exemplar (kopior) av Apple-programmet, helt eller delvis, inklusive exemplar (kopior) som lagrats på en dator eller annan lagringsenhet; samt att (c) den mottagande parten läser och accepterar villkoren i detta Avtal. Alla komponenter i Apple-programmet tillhandahålls som delar i ett paket och får inte separeras från paketet och distribueras som fristående program. Apple-program som levereras med en specifik Apple-märkt maskinvara fungerar eventuellt inte på andra modeller av Apple-märkt maskinvara."

Kan du visa någon formulering i några programavtal som förbjuder överlåtelse?

Senast redigerat 2008-01-03 22:47

Det är klart det går att sälja begagnade licenser?

Se t.ex. Transfer an Adobe product license

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 18:02

Beror helt på licensavtalen. På musiksidan är det mycket vanligt med licenser som går att överlåta/sälja skulle jag säga. Har själv köpt en hel del begagnad mjukvara och har regat om med full support och så från tillverkaren.

Men, t ex mitt favorit-hat-program när det gäller licenser, SolidWorks (CAD-program) tillåter dig inte att göra ett jota med licensen, förutom att betala ett svindyrt service-agreement varje år för att över huvud taget ha rätt till support och uppgraderingar. Du kan inte sälja, inte överlåta, inte ens ta den med dig om du flyttar till ett annat land (tror dock att EU i det fallet räknas som ett land)

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-07 11:39

Intressant. Visste inte att Adobe godkänner detta. På CAD-sidan är det värre, det vet jag. Vet inte vad som skett på sistone, men för några år sedan gick det iaf inte att överlåta en 3DS MAX-licens. Detta gäller även t.ex. EWQSL:s samplingsbibliotek.

Någon som vet hur det är med Logic?

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-07 11:50

Privata licensköp

Kan ju tillägga att det finns rättsfall i EU där konsumenter med framgång hävdat att licensavtavtal med programtillverkare är oskäliga och därför ogiltiga enligt EU-rätten

http://ec.europa.eu/youreurope/nav/sv/citizens/consumer-protection/unfair-terms/index.html

Avtalen är ofta bindande enligt USA-rätt, men det betyder inte ett smack i EU.

Observera att det gäller konsumenter, näringsidkare som köpt program har inte samma skydd mot oskäliga avtal.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-13 02:23

Andra CAD verktyg tex high end PCB, ASIC verktyg är det samma sak med,
där *hyrs* licenserna på olika tids basis och det kostar fruktansvärt med stålar,
det är så dyrt att tillockmed tillverkare som Ericsson, Motorola och andra elefanter
tittar sig omkring efter andra program varor de kan kjöpa som vanliga licenser till
tex för en låt säga för 50kkr st i hundra pack, vilket är välldigt billigt i dessa samanhang.:cool:

Adobe tillåter som redan sagts överföring av licenser. Såvitt jag vet gäller detta även Microsoft.

1
Bevaka tråden