Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

logic eller min dator...eller allt knasar

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-01-06 13:28

hej

har fått följande problem

Jag köpte 1 tb iomega disk för någon dag sedan, dit jag lade över det mesta av det jag hade på datorns hårddisk som inte var program.
Till datorn har jag också kopplat en 400 gb lacie disk, ett motu 828 mk11 firewirekort och en focusrite liquid mix.
Utöver de vanliga firewireingångarna så har jag köpt till ett extra pci-kort med 3 firewire 800 ingångar extra.
Datorn jag använder är en g5:a dual 1.8 med 1 gb ram. Jag har fördelat kablarna mellan de olika firewireingångarna så att det varken är allt på pcikortet eller på de vanliga ingångarna.
Jag har dessutom ställt i/o buffert size på max...1028...

Men till trots att iomega disken skall ha ett jämt flöde och använder sig av firewire 800 till skillnad från laciedisken så stannar logic hela tiden....antingen meddelar den att min disk är för långsam eller ger ett felkodsmeddelande att något stör uppspelningen....samma sak när jag skall bounca ner färdiga projekt...även projekt som endast är ett fåtal spår och som knappt har några effekter alls på.

När jag kopplade in en usb disk som jag har utöver detta i iomegadisken som även fungerar som en firewire och usbhub så slogs både liquid mix och mitt motu kort ut...fastän de båda är kopplade via firewire.

Flera låtar laddas inte heller av logic längre och programmet måste tvångsavslutas för att det har låst sig.
jag använder i övrigt ett uad projektkort för de flesta av mina effekter.

så...vad är felet? varför gör min dator som den gör? när jag köpte min liquid mix slogs också ljudkortet ut...och jag får igång det genom att slå av och på ljudkortet några gånger, byta firewireslot ett par gånger och starta om datorn...och när det väl funkar så kör det på utan några problem alls...tills nästa gång det bara lägger av..som i regel är när det ansluts något som skall ha usb eller firewire.

någon som har liknande erfarenhet?
finns det något sätt att optimera min dator (som inte är att köpa 7 gb intern minne till..för det har jag inte råd med för tillfället), för den har funkat finfint fram tills för bara ett litet tag sedan..men jag har inte gjort något speciellt med den..tvärtom..jag gör endast musik på den mer eller mindre och har slutat använda den till jobb eller liknande saker.

tacksam för alla tips jag kan få.
tack på förhand

värme

Luktar buggiga drivare till dina ljudkort eller överbefolkad firewirebus. Det tidigare känns mer troligt.. Vilken version av OSX kör du?

Tänk på att ett fw-kort = en fw-kontroller med tre kontakter på samma buss.

Så jag tror att du har för mycket prylar helt enkelt. Mitt Liquid Mix klarar inte av att dela med MOTU828 MK2 ens om jag ställer ned antalet instanser, bara spakar och knasar.

Måde lm och 828 behöver en egen kontroller skulle jag tro.

  • Medlem
  • 2008-01-06 15:18

peter..jo det var därför jag köpte till ett extra pci-kort...så kör jag motukortet på den ingång som kom med datorn från början och lm via ioemga som sitter i pci-kortets firewire.

Men jag skulle behöva mina 2 extern diskar samt motukortet & lm...går det att lösa på något sätt som får det att fungera mer smärtfritt?

jag har nyaste drivarna till lm, har osx 3.9 och det senaste motudrivaren som passar med. har provat installerat om allt utom os x 3.9

min dator har även blivit mördande seg...något bra tips på hur jag kan justera den så att den blir lite snabbare? (skall köpa till mer minne vid tillfälle men har inte pengar till det just nu)

Ursprungligen av gazt:

peter..jo det var därför jag köpte till ett extra pci-kort...så kör jag motukortet på den ingång som kom med datorn från början och lm via ioemga som sitter i pci-kortets firewire.

Men jag skulle behöva mina 2 extern diskar samt motukortet & lm...går det att lösa på något sätt som får det att fungera mer smärtfritt?

jag har nyaste drivarna till lm, har osx 3.9 och det senaste motudrivaren som passar med. har provat installerat om allt utom os x 3.9

min dator har även blivit mördande seg...något bra tips på hur jag kan justera den så att den blir lite snabbare? (skall köpa till mer minne vid tillfälle men har inte pengar till det just nu)

Mer minne lär göra susen,1GB är på tok för lite minne plus att du kan stänga av "onödiga" processer som spotlightinexeringen och om du stoppar in någon av hårddiskarna internt i datorn så lär det hela funka bättre.

  • Medlem
  • 2008-01-06 15:26

är liquid channel lika krävande som lm?
någon som vet?

Ursprungligen av gazt:

är liquid channel lika krävande som lm?
någon som vet?

Beror väl lite på hur mycket av LC's kapacitet du använder.

  • Medlem
  • 2008-01-06 15:52

simon..jo...byta upp internminnet står på att göra listan.men det blir ändå några tusen att byta...men jag kan inte lägga de pengarna just nu.

Att utöka den interna disken är också en bra idé. Hur stora diskar kan jag installera internt på G5:an utan att jag ekonomiskt måste gå på knäna resten av året? dilemmat är väl dock att när jag kollat förrut har det varit så grymt dyrt att byta till större interndiskar

just nu är jag bara sjukt less på lm....och vill bara sälja skiten..måhända att det låter bra men nu börjar jag tvivla på om det är värt allt besvär >(

Ursprungligen av gazt:

simon..jo...byta upp internminnet står på att göra listan.men det blir ändå några tusen att byta...men jag kan inte lägga de pengarna just nu.

Att utöka den interna disken är också en bra idé. Hur stora diskar kan jag installera internt på G5:an utan att jag ekonomiskt måste gå på knäna resten av året? dilemmat är väl dock att när jag kollat förrut har det varit så grymt dyrt att byta till större interndiskar
>(

En större intern disk och mer minne kostar idag inga större pengar en tusenlapp eller två kan du väl få fram om det innebär att du får mer arbetsglädje.

  • Medlem
  • 2008-01-06 16:20

definitivt

tack så mycket tipset, får jag besvära med en fråga till? jag kollade runt på 99 mac..men jag vet inte om fick någon egentlig klarhet. Något tips på interna minnen och interna hårddiskar till g5:an? (som inte är apples egna...eftersom de är löjligt dyra ....)

Ursprungligen av gazt:

definitivt

tack så mycket tipset, får jag besvära med en fråga till? jag kollade runt på 99 mac..men jag vet inte om fick någon egentlig klarhet. Något tips på interna minnen och interna hårddiskar till g5:an? (som inte är apples egna...eftersom de är löjligt dyra ....)

Kolla in på macoteket.se eller komplett.se de har liiite (nej mycket) bättre priser än Apple.

  • Medlem
  • 2008-01-06 22:38

tack tack för svaret..jag hade nog kunnat hitta det på 99mac om jag letade ännu mer noggrant...men mitt humör fick härdsmälta då cdläsaren på min macbook även lagt av >(

då lämnade jag allt som hette dator hädan för en stund

  • Medlem
  • 2008-01-07 07:19

Med risk för att verka helt okunnig (vilket jag iofs. är)
är det 4 minnesplatser i min dp 1.8? och den kan max ha 4 gb internminne?

Skulle jag sats på att köpa 4 ex av det här minnet?
http://www.macoteket.se/product_list...duct_id=871263

eller hur mycket minne kan jag stoppa i den?

Bättre att satsa på detta minne?
http://www.macoteket.se/product_list...duct_id=811691

Har fått för mig att det är en fördel att sätta in samma slags minnen i alla platser eftersom de är kopplade till varandra?

Länkarna funkar inte...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-07 08:05

Skummade igenom men hittar ingen egentlig frågeställning...?

Rätt mkt text to say the least.

Uppgradera OS X är väl en bra början. T ex.

  • Medlem
  • 2008-01-07 09:10

vill inte uppgradera. Förutom det här med firewire som uppkommit nu så fungerar allt som en klocka...och det känns som att ska jag uppgradera så kommer det vara saker som inte fungerar och så kommer det sluta med att jag blir bitter och inte orkar med det eller känner att jag måste uppgradera alla program jag har och alla pluggar och då fastnar jag i en uppgraderingsspiral som jag inte har lust eller råd med.
och jag vet inte om det hjälper ens....

men frågeställningen är hur ska jag göra för att kunna ha 2 externa diskar, 1 externt firewirekort och 1 focusrite lm tillsammans utan att firewiret skall balla ur så att ljudkortet inte längre hittas av datorn eller så att logic visar system overload meddelandet t.om på 1028 i buffersize på ljudkortet.

är det ens möjligt eller är det sälja focusriteenheten som gäller? Krockar den för mycket med de övriga firewireenheterna?

Ska öka internminnet i burken.....det är ett första steg..men jag fattar inte varför firewiret jäklas när jag köpt till ett extra firewirekort bara för att det ursprungliga kortet inte skall belastas så mycket.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-07 09:12

USB2-diskar istf firewire. Easy.

  • Medlem
  • 2008-01-07 09:18

länkarna var gällande 1 gb minne och ett 2 gb minne
båda passar g5:an, men jag funderar på hur de skall sättas in. Den kan väl endast maxxas till 4 gb internt? bäst att sätta dit 1 gb minnet på alla 4 kortplatser, så det sitter i jämna par? eller vad tycker ni som har koll?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-07 09:19

Kolla t ex www.everymac.com för tips om sånt. I nyare macar kan man vanligen sätta in minnen huller om buller känns det som.

  • Medlem
  • 2008-01-07 09:22

pf....provade att koppla in en usb utöver den här setupen..för jag har fått det att funka så pass att ljudkortet inte kopplas ur...men det spelar ingen roll..fastän det är usb så ballar ljudkortet eller lm ur i vilket fall som helst...till trots att de är firewire och jag kopplar dit en usb.

har usb 2 liknande hastighet som friewire 800? blir det fortfarande ett jämt flöde av information som skickas?

Kan det vara så att det är internminnet som spökar? att det är för lågt för att hantera sådär många enheter?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-07 09:50

1 Gb ram är tillräckligt egentligen, sedan ska du kunna köra 512 buffert utan problem. Focusrites drivare är ibland helt usla, kolla så du har senaste firmware + senaste drivare på allt. USB2 och FW400 är väl i princip jämförbara prestandamässigt, FW800 är snabbare. Men USB2 är fullt tillräckligt för hårddiskar om du ändå har problem med FW-trafiken.

Verkligen en lös teori morgonkvisten men:

Har du formaterat disken till det man ska ha: HFS+?
det är inte så att den är FAT32formaterad-default?

Det funkar ju med att koppla till FATdiskar på macen men inte tex i Protools. Funkar det att skriva till FATdiskar i Logic?

Om den nu ens är FATformaterad disk bör den nog formateras isåfall.

Hoppas du får rätt på det vad det än är, datorer ska bara funka och vara snälla varje dag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-07 10:12

/\/\ /.\ /\/\ /\/\ /.\

(Så döpte jag min hårddisk i många år, FAT ska man hålla sig borta ifrån!)

  • Medlem
  • 2008-01-07 10:27

ja borde formatera om disken...är bara rädd att jag ska tappa filer när jag flyttar så många saker...det är bara det.

men det blir nog det..att formatera den....sedan lägga över grejer där..och formatera de andra diskarna och sedan katalogisera allt som det skall vara...

har senaste drivaren på allt..men focusrites drivare är ju piss... >( funderar lite på ifall det går att köpa någon konverter från firewire 800 - firewire 400....för pcikortet har endast 800 utgångar..och det hade varit fint att lägga lm där...så att de inte nöter på samma firewirekort.

Men först av allt:

Har du kollat vad det är för format på den?

Högerklicka på hårddisken - Visa info
Där bör det stå MAC OS Extended (journalförd) och inte MS-DOS (FAT32)

Iallafall Protools under OSX funkar inte med FAT som sagt..
Det behöver inte vara detta felet, men det är bra att veta vilket format det
är på disken. Sen vet inte jag om Logic har problem med FATdiskar, det finns det nog nån annan som kan svara på. Men det känns som det stabilaste i Macmiljö är att köra HFS+

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-07 12:39

Kolla vidare med folket på 99mac, det finns nå't bra verktyg för att flytta alla filer så man inte sabbar någonting, låter som om du skulle behöva det. Men å andra sidan kan det ju räcka med att du får upp din Focusrite-enhet så är problemen ur världen?

  • Medlem
  • 2008-01-07 16:10

få upp som att kasta den upp i luften från balkongen? '

.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-07 23:56

Det är en alternativ lösning, kan ge mycket glädje men oftast bara en väldigt kort tid.

  • Medlem
  • 2008-01-08 08:47

hehe...men ett nyårslöte är ju iofs att jag skall börja leva mer för stunden

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-08 09:41

"Min granne står och kastar ljudkort", en tråd vi vill se på 99musik!

Bevaka tråden