Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bekymmer med hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-12 15:09

Jag kan inte hitta min ena hårddisk efter att jag gjorde en ominstallation av Windows XP.
Jag har inte gjort några som helst ändringar hårdvarumässigt, installerade bara om Win och lade in på ena hårddisken (en SATA) och allt funkade fint, men en av hårddiskarna, en gammal IDE, går inte att hitta via Den här datorn.
Via enhetshanteraren hittar jag den och det står att det inte finns några problem eller konflikter med enheten, men via utforskaren eller den här datorn går den som sagt inte att hitta.

Disken går inte att hitta via Disk Manager (diskhanteraren på svenska?), och det gör ingen skillnad om jag ändrar enhetsbeteckningar på mina andra diskar och enheter, den dyker inte upp ändå.

Har googlat men inte hittat något som passar in på mina problem, även ställt frågan på andra forum men inte hittat någon som helst hjälp.
Hoppas någon här vet vad jag ska prova på

EDIT: Skulle vara lyx om jag slapp formatera om den, då jag till viss del tänkte att jag skulle använda den som backup när jag installerade om. Ligger en hel del bråte på den som jag vill komma åt med andra ord. Mina musikprojekt exempelvis

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-13 21:04

Ingen som har någon idé om vad jag ska ta mig till?
Hittar inga mer tips, och inga fler finns att fråga.

  • Medlem
  • 2008-01-14 03:44

Nädu, var faktiskt ut och googlade lite men hittade som sagt inget. Har du något partitioneringsprogram som skulle kunna ta sig en titt på eländet. Den kanske kan upptäcka några fel eller så. Annars är väl en filräddning det enda som kan komma ifråga. Något program som kan scanna av hårddisken i råläge och leta filer.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-14 16:35
Ursprungligen av TMB:

Nädu, var faktiskt ut och googlade lite men hittade som sagt inget. Har du något partitioneringsprogram som skulle kunna ta sig en titt på eländet. Den kanske kan upptäcka några fel eller så. Annars är väl en filräddning det enda som kan komma ifråga. Något program som kan scanna av hårddisken i råläge och leta filer.

Jag har provat lite diskhanteringsprogram och liknande men hårddisken kommer inte ens upp där. Det är endast i enhetshanteraren jag ens kan se att den existerar

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-14 08:33

provat att boota upp en linuxCD eller liknande (typ knoppix) och se om du kan kan få upp disken där och rädda datan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-14 16:33
Ursprungligen av Arete:

provat att boota upp en linuxCD eller liknande (typ knoppix) och se om du kan kan få upp disken där och rädda datan.

Jag provade med Ubuntu men fick ingen fart på det alls, gjorde nog något fel men ska ta en titt på det också.
Är knoppix något liknande? Kan man bränna skivor därifrån?

Om man vill leva livet på kanten, så kan man ju alltid formatera hårdisken och direkt efteråt plocka tillbaka all data med tex File Scavanger. Har funkat förr, men är väl inte helt 100.

File Scavanger måste jag rekommendera, funkar skitbra, även om processen att plocka tillbaka borttagen/formaterad data tar lååång tid,

Hey, kolla i Control Panel - Administrative Tools - Computer Management och tryck på Computer Management under Storage.
Ser du disken där och se till att för fan den INTE är Dynamic Disk utan skall vara Basic Disk!!!!!!!!

Jag råkade ut för detta engång vid ominstall, all data finns kvar men går ej komma åt utan att rescue-program (som jag köpte då). datan kan endast kopieras till annan drive, finns ingen fix för det. http://www.diydatarecovery.nl/irecover.htm

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-14 16:39
Ursprungligen av synthetic:

Hey, kolla i Control Panel - Administrative Tools - Computer Management och tryck på Computer Management under Storage.
Ser du disken där och se till att för fan den INTE är Dynamic Disk utan skall vara Basic Disk!!!!!!!!

Jag råkade ut för detta engång vid ominstall, all data finns kvar men går ej komma åt utan att rescue-program (som jag köpte då). datan kan endast kopieras till annan drive, finns ingen fix för det. http://www.diydatarecovery.nl/irecover.htm

Disken vill inte synas där heller
Jag får ta en titt på data recovery eller så.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-14 16:27

Tack för svar alla, ska ta mig en djupare titt på detta efter en tupplur!

1
Bevaka tråden