Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Macens marknadsandel att öka eller minska?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 07:24

Personligen tror jag att marknadsandelen kommer att forstätta att minska så länge Apples datorer är dyrare och långsammare.

Om Apple ska lyckas med kampanjen "Switchers" måste de komma med något radikalt snabbare. Macen måste få rejält med kräm under huven innan det lossnar, och priserna måste ner.

Det är inte Mac OS X eller tillgången till program som oroar mig utan enbart Macens pris och prestanda.

Samtidigt som PPC börjar mogna ordentligt går x86 mot sina yttersta dagar. Intel vet det, AMD vet det. Apple skulle kunna samarbeta med andra företag på bred front (IBM, Motorola, AMD, Via osv) och skapa en öppen, hårt standardiserad hårdvaruplattform baserad på IBMs Power4 och Power4 Lite. Lite som CHRP (eller PReP, POP osv) i ny upplaga. Vad tycker nu andra? Är det en helt vansinnig idé?

• Medlem
  • 2003-01-13 08:37

Jag tror detsamma. Macvalet kan inte längre motiveras med stabilitet, trevlig användarmiljö och iApps då andra sidan har mycket snabbare datorer till mycket billigare pris. Som tur är har jag en rätt snabb mac..skulle jag köpa ny idag skulle det nog luta åt pc

Tror likadant, marknadsandelarna på datorsidan kommer minska. Detta som sagt mest p.g.a. pris/prestanda.

Även om även den slöaste Macen (precis som den slöaste PC´n) på marknaden gott och väl täcker de flestas behov av prestanda, känns det väl alltid bättre att säga att processorn är på 2,5 GHz istället för 1 GHz? Att det sedan kanske inte spelar någon roll för det jobb man utför blir liksom underordnat. Se´n är priset helt klart ett problem, speciellt när man vänder sig mot hemanvändare. Macarna ÄR dyra.

Frågan är vad Apple har i bakfickan som INTE är datorer. iPod är ju en så´n grej, och den har väl sålt rätt hyfsat (har iofs inte sett några siffror)?

Är det naturliga steget för Apple att ta konceptet med design, användarvänlighet och nytänkande till ytterligare prylar?

Och vad skulle det vara för prylar då?

Är Apples hemmamarknad (USA) lika fixerade vid hastigheten på processorn eller är de mer öppna för de verkligen kan använda sin dator till, hur hur enkelt det faktiskt låter sig göras med en från Apple?

I Sverige tycker jag det är mycket snack om hur snabb processorn är, hur mycket minne och hur stor hårddisken är. Inte vilka program ingår och vad datorn ska användas till.

Jag kan fortfarande motivera företaget att Mac är det bästa för trycksaksproduktion. Jag kan fortfarande motivera mig själv att Mac är det bästa för att göra dvd-filmer av semestern, bröllopet etc. och få en stabil, virusfri och rolig datormiljö hemma.

Men visst; billigare datorer är alltid trevligt.

/c

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 09:29
Citat:

quote: Är Apples hemmamarknad (USA) lika fixerade vid hastigheten på processorn eller är de mer öppna för de verkligen kan använda sin dator till, hur hur enkelt det faktiskt låter sig göras med en från Apple?

Jo, du har rätt, du ska hängas.

Men i praktiken väljer folk det som är snabbast och billigast. Windows spelar mindre roll tror jag. Det folk vill ha är KRÄM och enkelhet.

Apple måste hänga på, annars går det illa. Nu tror jag dock att Apple är fullt kompetenta att bygga snabba och prisvärda datorer. De har ju hållit på sedan 1976. Det kommer superdupermaskiner från Apple, var så säker, men det kan dröja.

Inget skulle glädja mig mer än att få slå alla Windows-drögar i skallen med en ultrasnabb Mac!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-13 09:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
Är Apples hemmamarknad (USA) lika fixerade vid hastigheten på processorn eller är de mer öppna för de verkligen kan använda sin dator till, hur hur enkelt det faktiskt låter sig göras med en från Apple?

I Sverige tycker jag det är mycket snack om hur snabb processorn är, hur mycket minne och hur stor hårddisken är. Inte vilka program ingår och vad datorn ska användas till.

Jag kan fortfarande motivera företaget att Mac är det bästa för trycksaksproduktion. Jag kan fortfarande motivera mig själv att Mac är det bästa för att göra dvd-filmer av semestern, bröllopet etc. och få en stabil, virusfri och rolig datormiljö hemma.

Men visst; billigare datorer är alltid trevligt.

/c

Även de flesta kontorsgöromålen fungerar lika bra/bättre på mac.Problemet är väl konfiguratioen av datorerna.Enkla billiga företagsdatorer och kraftfulla hemdatorer dvs i med de bästa grafikkorten för hemma bruk.Det är väll där de riktig bra 3D korten får mest motion.Det är inte dvdfilms produktion som dominerar i hemmen misstänker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 10:07

Precis. Apple behöver en billig och enkel kontorsburk (pizzakartong i stil med LC-serien) som kan ersätta eMac.

• Oregistrerad
  • 2003-01-13 10:42

iMacarna måste det bli fler av men priserna måste sänkas några tusen lappar om dom ska öka ordentligt.

???? Var är mössan ????

Flyttar till forumet Allmänt.

• Oregistrerad
  • 2003-01-13 12:22

Allvarligt talat så bryr jag mig inte om hastigheten så mycket. Folk tjatar om att Windows PCs är mycket billigare och snabbare och visst det är sant men vad ska jag ha en supersnabb dator till?

Jag använder Macar till att spela in musik på en professionell nivå och Macen jag använde senast (en Quicksilver 760 någonting tror jag. 700+iaf) var fullt tillräcklig.
Visst. Ibland när jag sitter framför en PC så kan jag reagera över hur snabbt Internet Explorer öppnar upp men allvarligt talat så bryr jag mig inte.

Det verkar som om de flesta här som klagar på att Macarna är ´mycket´ slöare tycker så för att dom får ut 50% mer frames i Quake på en PC.
Allvarligt talat så hade jag inte brytt mig om man fick ut 500% mer frames i Quake för jag har aldrig haft ett enda spel installerat på mina datorer och kommer aldrig att ha det.

Till och med Adobe Photoshop är nog snabbare på en PC än på en Mac idag men jag bryr mig fortfarande inte för de få sekunderna som skiljer spelar ingen roll.
Jag tror också att folk blir mer kreativa och lägger ner mer tid på att få någonting se snyggt ut när man sitter framför en Mac pga av Macens utseende.

Kunde inte sagt det bättre själv

Börjar bli lite väl tjatigt med alla möjliga trådar här och var om Mac:en är sämre, segare och dyrare. Tror att det flesta vet det redan...

Jag tror att andeln kommer att öka, främst på bärbara. Fler och fler vill ha snygga datorer. Alla vill inte ha svarta plastbitar med massa luckor och annat häng...

Kom med något nytt någongång alla gnällspikar!

[ 13 Januari 2003, 13:38: Meddelandet ändrat av: screwpull ]

Vem har eller var finns *beviset* för att Apples marknadsandelar minskar... för mig är detta en myt och inget annat - till råga på allt ointresant. Jag kan möjligen tro att dom senaste åren sålt färre datorer men det har alla andra tillverka också råkat ut för och är inte samma sak som minskade marknadsandelar. Dom är ju snudd på ensamma om att ha klarat sig tämligen bra under de år som HELA marknaden sviktat. En mer intresant fråga är vilka har possitionerat sig bäst inför den dagen då marknaden tar fart igen.

Olle

• Medlem
  • Huddinge
  • 2003-01-13 16:09

Apple måste satsa på personer som inte haft dator tidigare och skolor. Eftersom Mac OS är mycket trevligare kommer nya användare att välja Mac istället och skolor vill oftast ha stabila tåliga och billigare datorer, om Apple (som delvis sagts tidigare) sätter ihop 20 PowerMac/iMacar till ett bra pris och erbjuder skolor tror jag att det kommer att sälja.

[ 13 Januari 2003, 16:09: Meddelandet ändrat av: Björne ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Björne:
Apple måste satsa på personer som inte haft dator tidigare.

Windows XP är betydligt bättre än MacOS för nybörjare. Det är guider och hjälp så man kräks, stora bokstäver och tydlig färgmärkning.
Apples chans är snarare att vända sig till dem som har tröttnat på att dualboota sin pc mellan windows och linux.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 18:25

Håller med Thomas här. Mac OS X är för folk som ledsnat på Windows XP och som vill ha mer.

• Oregistrerad
  • 2003-01-13 18:43

Det finns ett och bara ett sätt jag mäter hastigheten på en dator. Tiden från det att jag påbörjar min uppgift till det att jag är klar.

Mac OS X i 400 MHz (hemma) sparkar skiten ur Windows XP i 1,8 GHz (på jobbet) i 9 fall av 10, enligt den mätmetoden.

Med risk att låta tjatig...

Jag har nu köpt mig en PC och jag har nu fått den prestanda jag behövt i Macen men bara fått vänta på eftersom det är så in i helvetes dyrt med nya Macar...
Jag betalar inte mer än 15.000 för en snabb dator idag, Mac eller PC spelar liksom ingen roll, bara burken har bra kraft så att jag får jobbet gjort...
Kan också tillägga så här i efterhand att jag ställt mig frågan "varför bytte jag inte tidigare..."

Sen så har jag kvar min iBook för enklare jobb och så, det klarar den galant...
Men att köpa en Mac för runt 30-35 tusen och inte få bra drag under galoscherna ?
NIX PIX !!!

Så är det bara...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-13 21:10

Hur många här är det som använder mac professionelt?Kan tänka mig en hel del medlemmar.Jag gör det inte.Jag har min eMac hemma för att surfa,redigera en del bilder(Foto som hobby),lägga upp familjens budget,spela lite och lyssna på musik när jag gör ovanstående.

Det enda jag saknar är lite bättre grafikprestanda,dvs något nyare grafikkort.Något annat saknar jag inte alls.Bättre system än det jag har får man leta efter,alt lägga upp mer pengar för en flådigare mac.Men någon PC,det behöver jag inte.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas Björk:
Windows XP är betydligt bättre än MacOS för nybörjare. Det är guider och hjälp så man kräks, stora bokstäver och tydlig färgmärkning.

Håller inte med. XP var en mardröm, inte bara för alla eländiga guider, utan speciellt för att guiderna är fullkomligt inkapabla att ställa en vettig diagnos. "Enheten fungerar", ja tack så mycket för den informationen när den inte funkar.

Man går igenom en massa korkade frågor om huruvida nätverkskabeln sitter i när man ska gå nån helt annan stans för att aktivera på nåt obegripligt kryptiskt ställe. (Jag kunde ftp´a till Macen långt innan XP kunde prata med den Windows´98-burk som den skulle ersätta.)

Nätverket var alltså klart trassligt att få igång. Det andra problemet var ljudet, och det var mycket värre. Inbyggt ljudkort på moderkortet, borde väl funka? Det var massor av misslyckade försök, installera, installera om, harva i guider och göra som de föreslår, starta om... Till slut gick det, när jag IGNORERADE alla guider och automatiska förslag och installerade manuellt. Blääää!

Och inbyggda bildskärmskortet hävdade den att inte ens existerade... tills jag drog ur det AGP-kort (tänkt som andra bildskärmskort) som tydligen stängde av det. Intuitivt? Självklart för nybörjaren?

Nej, att den tråkar en med värdelös information kallar jag inte användarvänligt. Macen är, som bekant, mer benägen att funka rakt av. OSX har väl ett par små fällor, speciellt att man måste slå på Appletalk manuellt innan man kan prata med gamla Macar, men det är inte alls lika mycket. XP känns fullständigt oöverskådligt medan OSX lyckas ganska bra med att presentera det viktigaste för att fixa det man behöver, och inte så mycket mer.

Jo... XP må vara bättre (nåja) och snyggare (eller?) än tidigare M$-släpp. Men det är fortfarande (i stort sett) samma gegga i botten.

Staplar man tillräckligt många färgglada klossar på en dypöl så syns den inte förren man börjar gräva (utveckla... ), men tro mig... den finns där fortfarande.

OSX är ju däremot baserat på det eminenta NextSTEP, och även om man har staplat aldrig så många färgglada klossar även på den så finns krukan med guld kvar på botten...

Är jag trött? Kvar på jobbet? Utvecklar en windozeapplikation?
All of the above? Jajjemensan...

[ 13 Januari 2003, 22:10: Meddelandet ändrat av: thorman ]

• Oregistrerad
  • 2003-01-13 22:06

Tja om du, min vän (12 Moons), nu på fullaste allvar anser att Mac OS och Windows är ungefär lika lättarbetade, effektiva och genomtänkta system, så är ju svaret självklart: Köp en Windows-maskin, det hade jag gjort.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thorman:
Jo... XP må vara bättre (nåja) och snyggare (eller?) än tidigare M$-släpp. Men det är fortfarande (i stort sett) samma gegga i botten.

Staplar man tillräckligt många färgglada klossar på en dypöl så syns den inte förren man börjar gräva (utveckla... ), men tro mig... den finns där fortfarande.

OSX är ju däremot baserat på det eminenta NextSTEP, och även om man har staplat aldrig så många färgglada klossar även på den så finns krukan med guld kvar på botten...

MacOS X är inte baserat på NextStep utan på Mach plus BSD, och WindowsXP är NT (vilket är erkänt mycket stabilt och bra) och är inte alls byggt på Microsofts tidigare konsument-OS (Win9*) som du tycks tro.

Så det var inte många poäng du fick där.

Citat:

quote: MacOS X är inte baserat på NextStep utan på Mach plus BSD,

Sant. Detta betyder ju naturligtvis att OSX inte har hämtat någonting från NextSTEP. Verkligen. I synnerhet inte konceptuellt...

Citat:

quote:
och WindowsXP är NT (vilket är erkänt mycket stabilt och bra) och är inte alls byggt på Microsofts tidigare konsument-OS (Win9*) som du tycks tro.

Tja... Sedan jag började utveckla för windows har kedjan varit NT3.51 -> NT4 -> W2K -> XP...

Erkännas ska att varje steg inneburit förbättringar. Erkännas ska också att NT-familjen är och har varit (hyfsat - knappast Solaris-klass om man så säger...) stabil. Men bra (ur ett utvecklarperspektiv -- personligen har jag främst Linux och Solaris att jämföra med)? Nix. Alldeles för mycket skräp i implementationen.

DOS (med påbyggnader Win3.1 -> W95 -> W98 -> Me) har jag inte utvecklat för... Det duger inte till särskilt mycket, och har aldrig gjort (trots att stärre delen av världen envisats med att köra det ändå). Följaktligen har ingen heller velat betala mig för att utveckla i den miljön.

...innan du gnäller igen: Jodå, jag vet att det är skillnad på 16- och 32-bitars exekveringsmodeller...

Citat:

quote:
Så det var inte många poäng du fick där.

Jag är inte ute efter att samla poäng. Inte heller vill jag starta ett religionskrig (det leder aldrig till något konstruktivt).

Däremot uppfattar jag ditt inlägg som en förolämpning, vilket jag (trött och grinig) inte kan undgå att besvara.

[ 14 Januari 2003, 00:24: Meddelandet ändrat av: thorman ]

Jag tror den kommer att öka. Både antalet i användarbas och procentuellt jmf. med konkurrenterna.

Jag tror inte att alla behöver den snabbaste av maskiner för att klara av det som de gör framför sin maskin. Däremot så måste maskinen upplevas så snabb att vanligt användande inte innebär väntande. "Här sitter man framför sin "supercomputer" och tittar på en snurrande boll i en evighet för att visa innehållet i en mapp", som en AD uttryckte det.

Men jag tror att Apple skulle må bra av att ha ännu en nivå i sin produktlinje. Alltså ovanför nuvarande power-linjen. Dessa maskiner får gärna vara dyra. Det är inte poängen att de ska lyfta Apple genom försäljningssiffror, men de ska se till så att när en fotograf testar sina raw-filer så SKA Apple´s maskin spöa konkurrenterna.

De får gärna vara dubbelt så dyra som dagens snabbaste Macar, bara de är absolut utan tvekan snabbast.

Fyra värdeord i strategin får bli
+ Snyggast
+ Snabbast
+ Smartast
+ Stabilast

Sedan tror jag att Apple måste hitta nya sätt att arbeta med sina återförsäljare. De försäljare som jag har stött på använder ofta exakt samma försäljningsprat som om de sålde wintel-burkar. Vad de ska säga vet jag inte.

Nu får ni ju lägga av!
Jag har kört PC i alla år (nu XP) och jag har blivit nyfiken på Mac eftersom jag trodde att de var bättre på allt.
Och så kommer ni och påstår att de är sämre på det mesta.
PC med XP är skitbra. Kraschar aldrig, enkelt, smidigt och lätt att anpassa efter egna önskemål.
Givetvis måste OS X vara bättre. Varför finns det överhuvudtaget annars?
Om jag lägger 30+ papp på en 15" G4 PB så förväntar jag mig ju en super-killer till dator.
En titanklädd hunn som brutalt massakerar min penibla PC (1Ghz/256/30) och får den att skämmas.
Inte en "nästan-produkt".
Eller lever jag i en fantasivärld?

• Medlem
  • 2003-01-14 01:14

Om du köper en 15"Pb så finns du inget motsvarande på Pc-sidan

Pelleman:

Citat:

quote:Nu får ni ju lägga av!

Med glädje. Men jag har en deadline imorgån, så inte än...

Citat:

quote:
Och så kommer ni och påstår att de är sämre på det mesta.

Nja. Vad ska man säga? Volym ger låga priser... Det är svårt att slå PC om man jämför beräkningskapacitet / investerad krona. (Men kör då Linux, BSD eller något annat kul på den... ).

Citat:

quote:
PC med XP är skitbra. Kraschar aldrig, enkelt, smidigt och lätt att anpassa efter egna önskemål.

XP ser bra ut, ja. Kraschar sällan. Är inte roligt att utveckla för (jämförelsevis!).

Citat:

quote:
Givetvis måste OS X vara bättre.

Givetvis. Det är ju vackert. Som de flesta UN*Xar är.

Citat:

quote:
Om jag lägger 30+ papp på en 15" G4 PB så förväntar jag mig ju en super-killer till dator.

Det får du.

Citat:

quote:
En titanklädd hunn som brutalt massakerar min penibla PC (1Ghz/256/30) och får den att skämmas.

Jo, den lär väl slå den konfigurationen hur man än mäter. Men... prestanda är så mycket mer än MHz och frames/s i Q3.

Plus att en dator är mer än bara prestanda.

Citat:

quote:
Inte en "nästan-produkt".
Eller lever jag i en fantasivärld?

Isåfall gör vi båda det.

För att återgå till tråden: Jag tror fullt och fast att Apple kommer att ta marknadsandelar. De har börjat tilltala allt fler ´nördar´ (jag är en ), vilket är ett nytt segment. Men... En caveat: Nördmarknaden är nog ingen direkt volymmarknad...

[ 14 Januari 2003, 01:24: Meddelandet ändrat av: thorman ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thorman:
De har börjat tilltala allt fler ´nördar´ (jag är en ), vilket är ett nytt segment. Men... En caveat: Nördmarknaden är nog ingen direkt volymmarknad...

Förhoppningsvis är väl en del nördar ute på it-avdelningar på företag och kanske tillochmed blir it-chefer en vacker, regnig dag.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:

Citat:

MacOS X är inte baserat på NextStep utan på Mach plus BSD, och WindowsXP är NT (vilket är erkänt mycket stabilt och bra) och är inte alls byggt på Microsofts tidigare konsument-OS (Win9*) som du tycks tro.

Så det var inte många poäng du fick där.[/QB]

Well, NextStep har/hade en Mach-kärna och är baserat på BSD. Vilket du kan läsa om här.
http://www.daemonnews.org/200104/bsd_family.html

Så det var inte så många poäng du fick.

[ 14 Januari 2003, 14:18: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 06:05

Mata inte trollen.

Bevaka tråden