Vilka kunder ska Apple vända sig till?
På privatsidan skulle en ny Performa/LC 630 med möjlighet till TV m.m vara intressant. Naturligtvis ska den säljas med ett förinstallerat programpaket (iLife-paket och AppleWorks).
Power Macen behöver en ny låda och en uppdelning mellan maskiner med 3 PCI-platser och större modeller med 6. En desktop-Power Mac (7500-liknande) vore välkommen. En rejäl toppmodell med maximala prestanda bör erbjudas.
Klontillverkning av MRP (Macintosh Reference Platform) är på sikt nödvändig. Fler företag måste kunna sälja Macar vilket dessutom ger fler modeller och större valmöjligheter.
Angående försäljning: eftersom Siba/onoff/Elgiganten m.fl INTE säljer kvalitetsprodukter (nej, Compaq/Packard Bell/LG/Proson och liknande är inte det som Apple bör säljas ihop med) ska Macen inte säljas på dessa ställen.
Min erfarenhet är att dessa stormarknader är odugliga vare sig man ska köpa en dator eller en hemmabioanläggning och eftersom sortimentet består av "billighetsmaskiner" tycker jag inte alls att Apple passar in där.
Det är direkt skadligt för Macen att "säljas" i dessa affärer. Vi har ju sett hur det fungerat hittills när Apple försökt "sälja" Macar hos t.ex offoff.
De som fortfarande anser att Apple ska sälja sina datorer hos stormarknader får en uppgift av mig: meddela mig när ni hittat lite intressanta produkter (t.ex Toshiba SD-520, Harman/Kardon DVD 25, Sony STR-VA333ES och liknande) så kan jag fundera igen. Hittar ni bara LG och Sonys instegsmodeller (som det är i Malmö) får ni fundera på om Apple verkligen är samma sak.
(Tyvärr använder Apple LG-komponenter i vissa modeller och det bör de upphöra med omgående).
Apple bör istället inrikta sig på Apple Stores och Apple Centers, samt "Apple Corners" i utvalda butiker. De sistnämnda måste vara bemannade av kompetent personal.
Som andra skriver behövs en ny LC som billig instegsmodell. Det vore också trevligt om Apple börjar tillverka CRT-skärmar (med Sony-rör), skrivare (StyleWriter och LaserWriter), samt scanners (OneScanner). Digitalkameror (QuickTake) vore också trevligt. Ett komplett tillbehörsprogram skulle verkligen vara bra.
Däremot, glöm stormarknaderna.