Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Macens marknadsandel att öka eller minska?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 10:11

Detta kan inte sägas för många gånger:

Apple måste ha lägre priser på sina datorer, men även på sina reservdelar, för att verkligen kunna ta marknadsandelar.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-14 10:21

Apple måste bli bättre på annat också.Ibland kan man undra om inte marknadsavdelningen i cupertino är obemannad.

Apple har faktiskt bra grejer,speciellt på mjukvarusidan.Jag tror att Apple måste in på de stora varuhskedjorna.Där finns en stor potential bland kunder.

Men då duger det inte med en dammig,avstängd iBook i nåtot hörn.Och en massa slappa pc försäljare som inte vet ett smack om mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 10:32

Egna butiker - även i Europa och Asien - är lösningen!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-14 10:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Kanske,men då blir det bara isolerat till en,kanske två storstäder.Ett bredare utbud av försäljare tror jag mer på.

Det är hos de stora kedjorna kunderna finns.Det gäller att finnas och synas där kunderna finns.

Citat:

De egna butikerna i USA har, enligt vad jag läst, inte bidragit någonting till ökade marknadsandelar.

Vilka kunder ska Apple vända sig till?

På privatsidan skulle en ny Performa/LC 630 med möjlighet till TV m.m vara intressant. Naturligtvis ska den säljas med ett förinstallerat programpaket (iLife-paket och AppleWorks).

Power Macen behöver en ny låda och en uppdelning mellan maskiner med 3 PCI-platser och större modeller med 6. En desktop-Power Mac (7500-liknande) vore välkommen. En rejäl toppmodell med maximala prestanda bör erbjudas.

Klontillverkning av MRP (Macintosh Reference Platform) är på sikt nödvändig. Fler företag måste kunna sälja Macar vilket dessutom ger fler modeller och större valmöjligheter.

Angående försäljning: eftersom Siba/onoff/Elgiganten m.fl INTE säljer kvalitetsprodukter (nej, Compaq/Packard Bell/LG/Proson och liknande är inte det som Apple bör säljas ihop med) ska Macen inte säljas på dessa ställen.

Min erfarenhet är att dessa stormarknader är odugliga vare sig man ska köpa en dator eller en hemmabioanläggning och eftersom sortimentet består av "billighetsmaskiner" tycker jag inte alls att Apple passar in där.

Det är direkt skadligt för Macen att "säljas" i dessa affärer. Vi har ju sett hur det fungerat hittills när Apple försökt "sälja" Macar hos t.ex offoff.

De som fortfarande anser att Apple ska sälja sina datorer hos stormarknader får en uppgift av mig: meddela mig när ni hittat lite intressanta produkter (t.ex Toshiba SD-520, Harman/Kardon DVD 25, Sony STR-VA333ES och liknande) så kan jag fundera igen. Hittar ni bara LG och Sonys instegsmodeller (som det är i Malmö) får ni fundera på om Apple verkligen är samma sak.

(Tyvärr använder Apple LG-komponenter i vissa modeller och det bör de upphöra med omgående).

Apple bör istället inrikta sig på Apple Stores och Apple Centers, samt "Apple Corners" i utvalda butiker. De sistnämnda måste vara bemannade av kompetent personal.

Som andra skriver behövs en ny LC som billig instegsmodell. Det vore också trevligt om Apple börjar tillverka CRT-skärmar (med Sony-rör), skrivare (StyleWriter och LaserWriter), samt scanners (OneScanner). Digitalkameror (QuickTake) vore också trevligt. Ett komplett tillbehörsprogram skulle verkligen vara bra.

Däremot, glöm stormarknaderna.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-14 11:46

Vilka produkter som är intressanta är kanske olika från kund till kund.Eventuellt kan jag tänka mig att de produkter som finns hos stormarknaderna är produkter med tillräckligt stor efterfrågan.Men om man inte syns,så finns man inte.Och det räcker inte med att synas i Mac-kretsar.

Ska marknadsandelen öka så får man nog försöka synas lite mer.Switchkampanjen är säkert bra,men jag känner ingen som har hört talas om den.den finns ju bara på Apple´s hemsida.Som få icke macanvändare eller folk utanför mediabranschen besöker.Gå ut på stan och fråga om vad folk tycker om Apple´s switchkampanj.Varför går inte de populäraste switchfilmerna som reklam?Eller har jag missat dom?

• Oregistrerad
  • 2003-01-14 13:24

Om vi säger så här då:

Hur mycket vill Apple öka sina marknadsandelar?

Om ökade marknadsandelar är till priset av mer medioker kvalitet, mer snabbutvecklade gränssnitt osv, löper de inte risk att göra sin nuvarade kundkrets mycket besviken?

De kanske blir av med Jobs som hellre vill leka innovatör på ett annat företag.

Microsoft kanske blir sura och slutar utveckla Office och Internet Explorer för Mac.

Eller worst case scenario: Apple blir lika stora som Microsoft. Miljonerna ramlar in och därmed tunga Mammon-dyrkande kostymkonsultnissar som skall vinstmaximera ännu mer. Jobs, digital hub, estetik, innovation och annat tjafs åker ut på ända till förmån för snabbproducerat som säljer fort. Här skall massproduceras! Se´n sitter vi där med en kass plattform som heter Windows och en kass plattform som heter Mac OS. Fyf-n, vilken mardröm!

So be careful what you wish for...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 13:55

Ökade marknadsandelar behöver inte leda till sämre kvalitet nödvändigtvis. Och Apple klarar sig utmärkt utan Microsoft.

Ja Apple klarar sig utan Microsoft men gör kunderna det, Men kunder som vill ha Mac ?
Det handlar om att öka sin försäljning så måste man ha ett så stort utbud samt möjligheter.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

De egna butikerna i USA har, enligt vad jag läst, inte bidragit någonting till ökade marknadsandelar.

Det har jag också hört, har du någon länk till var vem gör den analysen? (Butikerna kan ju hjälpa till även om man handlar från sin billigare macleverantör.)

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-01-14 16:34

Jag tror att det mondo tog upp i toppen är riktigt. Visst är det viktigt vad vi macanvändare tycker.
Men viktigare än mycket annat är att Macar syns ute i de affärer som folk rör sig i. Inte någon enstaka på någon hylla utan alla modeller och med folk som kan sälja Macar. Inte någon enstaka Apple affär i Stockholm , Göteborg och ev Malmö. Utan i alla städer.

Jag har använt Mac sedan 87 och försöker naturligtvis få min omgivning att köpa Macar. Jag har också under några år sålt Macar. Men kan tyvärr bara säga att det är väldigt svårt att övertyga omgivingen att köpa macar. De flesta tycker att de är väldig snygga, trevligt OS (X), till och med häftigt m.m. Men när man väl kommer så långt som till priset så blir det nästan aldrig en Mac. Detta är vad väldigt många macanvändare ofta stöter på.
Den billigaste Macen tycker folk är för dyr.

Även om vi macanvändare tycker att värdet i en mac är mer än för en Wintel så är det ju inte det som folk tycks värdera.
Om man ser rent tekniskt på burkarna så kan jag hålla med de som säger att Macen är dyrare Wintel. Jag tror också priset måste ner innan man kan lyckas få fler att skaffa sig en mac. Det är nog ganska avgörande.
Det är vad folk tycker som styr deras val. Idag verkar Macen vara en lyxvara för de som gillar finish. Inte en läcker bruksprodukt.

Naturligtvis kan man vara nöjd med sin Mac och inte bry sig om vad omgivingen använder. Som en liten lyxpryl.
Men jag åtminstonde vill att vi blir mycket fler och för jag vill ha fler program (spel), fler drivrutiner, fler grejer som funkar till macen och att det blir billigare med macarna och kringutrustningen. Då kan jag köpa fler macar till mitt hem. Framför allt om man gillar att använda datorn som speldator.
Det tråkiga är att de som säljer kringutrustning tar ut ett betydligt högre pris för att det är till en mac.

Men jag har inte ännu givit upp. Hoppas att Apple på något sätt skall komma igen och med MacOS x är det ju en bra början på att återkomma.

Jag tycker att gnällspikarna har en viktig funktion för macens varande, om den är konstruktiv. Det är vår egoistiska skyldighet att påpeka sådant som vi tycker är fel, kanske inte mest för Apple utan för oss själva så att vi får den bästa produkten som finns och som vi vill ha. Och dit är det fortfarande en bit kvar till. Och utan oss trogna macanvändare hade inte Apple varit mycket idag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 16:43

För många år sedan gick jag in i en Mac-butik på Östermalm och skulle ha en sån där spiralsladd till Apple Extended Keyboard II.

"-Jaha, vad kostar den här sladden då?" sa jag.
"-145 kr plus moms." (eller vad det nu var)
"-Eh jaha... Då måste jag nog fundera lite..."

Killarna i butiken glodde på mig som om jag var en byfåne, men 145 pix är mycket för en vanlig sladd. De var väl vana vid att sälja prylar till fantasipriser till reklambyråerna vid Stureplan.

På den tiden fanns det ingen rim och reson i prissättningen på Mac-grejor, och så är det fortfarande. Priserna måste ner! Hör ni det Apple?

[ 14 Januari 2003, 16:45: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Precis, ett kit med såna där små gummitassar under PowerBook G4, som tenderar att fastna i bordet, kostar nästan 400 bagis, det är löjligt dyrt.
Jag vet ingen som inte tappat en eller flera av dessa gummituttar. Apple borde skicka med en karta med såna, eller hitta på en bättre lösning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 16:58

Ha! Man borde tillverka piratgummituttar till TiBook!

Bevaka tråden