Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF 2008 - den officiella keynote-tråden

Tråden skapades och har fått 379 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-15 20:21

hmm, jag som är på jakt efter extern hårddisk borde ju vara himla sugen på en Time Capsule... men... varför kunde dom inte ha med en FireWire 800 kontakt på den, trådlös i alla ära, riktigt skönt det, men FW800 skulle kännas skönt när man har lite bråttom (eller är det jag som tror fel när jag har känslan av att trådlöst inte kan slå FW800 i hastighet?)

Ursprungligen av Werzion:

hmm, jag som är på jakt efter extern hårddisk borde ju vara himla sugen på en Time Capsule... men... varför kunde dom inte ha med en FireWire 800 kontakt på den, trådlös i alla ära, riktigt skönt det, men FW800 skulle kännas skönt när man har lite bråttom (eller är det jag som tror fel när jag har känslan av att trådlöst inte kan slå FW800 i hastighet?)

Firewire är ju alltid firewire, men du kan ju skaffa en mindre hårdisk med firewire för sådant som behöver gå fort, och använda Time Capsule till resten.

Borde förstås ha postat här tidigare, om inte annat för att göra reklam för AppleMac's direktöversättning av Macrumors live-rapportering...hehehe

Jag har ont i magen! Så besviken blev jag för att jag måste dras med min Powerbook 12" tills de "#€%& på apple fixar en vettig ersättare!

Edit: Nästan så jag får köpa bjässen; MBP 15.4", fast det skulle ju vara oerhört dumt nu när det finns så många nya fina funktioner på MBA (för det är väl så vi kommer förkorta den )

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-15 20:31

är det så farligt att bära runt på en 17"?

(nej, jag har gjort det över ett år nu... fast visserligen, kanske därför föresten jag funderar på att köra OS X på en extern hårddisk, så men bara behöver bära runt på den istället för hela datorn jämt hehe)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 20:31

almolife: precis samma här... jag hade önskat uppdatering av macbook pro istället när tror ni detta kan ske?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-15 20:32

Jag har klartecken från frun att lägga en order på en Air, men tvekar lite...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-15 20:32

Mac air lär vara cool denna trenden med tunna apparater har funnits länge... för många års sen var det mobiltelefonerna som blev enormt tunna, men vad fick lida? jo prestanda och funktioner.. efter ett tag började mobilerna bli tjocka igen, eftersom folk inte brydde sig om hur tunn den är, men för mig känns en mobiltelefon eller en mp3 spelare som en bra grej alltså att den skall vara tunn , för man vill inte ha något tjockt i fickan... MEN!!! en bärbar dator, det spelar inte så stor roll hur tunn den är, det handlar om arean MB och MBP skulle kunna bli mycket mindre om det inte vore för de tjocka ramarna, det hade vart en förbättring, tjockleken spelar ingen roll, inte för mig ivf, och hur bärbar är den om man måste ha en annan dator för att kunna installera program, eller sätta in externa enheter för den skall klara av de mesta?

känner inte ni att prestanda är värd att den är 2,2 cm tjock över hela ytan istället för "snett tunn" och med sämre prestanda?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 23:00
Ursprungligen av Esa:

känner inte ni att prestanda är värd att den är 2,2 cm tjock över hela ytan istället för "snett tunn" och med sämre prestanda?

Jo, men du missar att det finns massor med folk som mailar, surfar, lyssnar på musik och sitter i Word. Dessa bryr sig inte alls om hur snabb den är. Infact, de _förstår inte_ när man pratar om hastighet. Då har de redan slutat lyssna.

Hade en kollega som sa. -Den ska jag ha, perfekt så kan jag ta med mig den på semestern.
Jag: Kan du inte det med din 15"?
Kollegan: Nej, vill bara ha med tå väskor och nu får den perfekt plats i den lilla.

Ibland kan det vara nyttigt att tänka på folk med andra prioriteringar och hur insnöade vi alla här är. Då menar jag alla, att ens ta sig till ett datorforum är bevis nog.

Någon som sett någon info ifall den externa superdriven till Macbook Air fungerar med andra macar?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-15 20:34

Finns det nån video nånsntans på denna keynoten?

Ursprungligen av Kajan:

Finns det nån video nånsntans på denna keynoten?

Titta några inlägg högre upp (före ditt inlägg) i den här tråden...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-15 20:38

Är man ute efter prestanda finns MBP, billigt finns MB och nu MBA för dom som vill ha en mindre bärbar. Tycker den kompletterar den bärbara linjen bra. Kommer säkert att sälja som smör.

Alltså, det är så himla konstigt detta med att vi som sitter på powerbook 12" inte fått någon ersättare, jag hade varit på min tredje dator från apple om de spelat sina kort rätt.

1. 2004 - Powerbook 12"
2. 2006 - Macbook Pro 13.3"
3. 2008 - Macbook Pro Air 13.3"

Som vanligt kommer gnället.

Det enda jag kan gnälla över är att man får vänta till senare med att hyra filmer.

Någon påpekade att man enbart har 24 tim på sig att se klart filmen. För min del så ser jag gärna en film i ett svep inte sönderhackad över en längre tidsperiod - detta kanske möjligtvis funkar för tv-serier men snälla inte för filmer.

Sedan såg jag inte om iPhone fått Copy/Paste - vilket jag hoppats på.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-15 20:41

Vad händer sen då?

Får MacBook Pro samma tangentbord som MacBook Air?

Kommer MacBook att få samma skärm som MacBook Air?

Kommer MagSafe-adaptrarna att uppdateras och se lika ut för hela MacBook-familjen?

Kommer SSD att komma som tillval på MacBook/MacBook Pro? Borde kanske vara lite biligare med tanke på att den kan ta 2.5-tumsdiskar.

Frågor frågor...

Jag ska iaf ha en MacBook Air med SSD - de e säkert de!

Ursprungligen av mbp:

Det hoppas jag verkligen. Undrar om man kanske får se uppdaterade pekplattor också?

Ursprungligen av REP:

Ja inget nytt, men jag nämnde den tidens negativa reaktioner från PC vänner. Det går inte att stå still. Inga XP skivor (före SP1) var ens bootbara skivor! Apple var långt före med bootbara installationskivor.

Jasså? Jag har en bootbar Windows 95 skiva här hemma...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-15 21:12
Ursprungligen av ptolemy:

HHuumm Det krävdes först starta med en diskett och genom diskett få igång boota windows 95 skiva. Samma skit som första XP

Ursprungligen av ptolemy:

Det hoppas jag verkligen. Undrar om man kanske får se uppdaterade pekplattor också?

Går ju att göra bootbara skivor manuellt om man bränner en skiva med startrutiner på, men jag minns att de från Microsoft inte var bootbara.

• Medlem
  • 2008-01-15 21:08
Ursprungligen av mbp:

Vad händer sen då?

Tycker personligen att det skulle lyft designen rejält om MacBook Air hade fått vita tangenter, som iMacens tangentbord. Men den är sannslöst snygg i alla fall. Det svarta fyller väl sin funktion i.o.m. bakgrundsbelysningen.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-15 20:57

För mig blir det en Time Capsule. Har längtat efter den. Var nyligen på väg att köpa en Airport Extreme (har en express) + en extern hårddisk, men blev sur då jag insåg att TM inte funkar med det. Tack Apple!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 21:01

Köpte uppgraderingen för touchen. Funkade supersmidigt.

Dock funkar inte positioneringen.

Borde det inte komma en uppdatering till Macbook/Macbook Pro så att även vi kan göra de nya grejerna på trackpaden? Det känns som en ren mjukvarugrej. Någon som vet?

//Irre

Hrm. en fundering, varför är TimeCapsule och AppleTv två produkter egentligen borde väl kunna gå och skrapa ihop till en enda låda?

• Medlem
  • Gällivare
  • 2008-01-16 07:43
Ursprungligen av Cristoffer:

Hrm. en fundering, varför är TimeCapsule och AppleTv två produkter egentligen borde väl kunna gå och skrapa ihop till en enda låda?

Håller med - varför har man inte gjort ATV med 1 eller 2 stora 3,5' diskar så den rymmer lite media/backup + att man kan dela ut internet med den.

OCH INTE MINST! Varför inget Airtunes på de nya basstationerna?
Nu måste man köpa tre lådor och ställa bakom stereon.

MacBook Air var en höjdare, bara runt 5000:- mer än för en motsvarande Macbook är ju billigt! Men varför kunde de inte ha slängt in en till USB-port Jag har nästan alltid 3G modem och/eller KVM-switch/ElGato USB-TV inkopplat på min bärbara, dessutom använder jag ofta USB för att ladda telefon/headset mm - det blir samma ryckande in- och ut med grejor som med första iBooken...

Hypen med hyrfilmer/AppleTV/iTunes/iPhone är ju jättebra så länge man bor i USA - men tämligen meningslöst för Sverige i dagsläget, vi får fortsätta rackla med P990 och DC... Apple gnäller över skiv/filmbolag angående regioner och DRM - men de är inte själva ett dugg bättre, hade de varit det så hade de släppt iPhone olåst för länge sedan!

• Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-16 09:00

Det blev inte dyrt det här!:

MBA'n är ju den första och säkert behäftad med en del oegentligheter. Liten 'HD' och dyr dessutom om man ska plocka på det där extra, bl a externa apelaren som definitivt behöva om man har ADSL fram till kåken på landet.
Time Capsule är lite lockande men Extremen med vidhängande HD fungerar trots allt efter lite trixande.
AppleTV utan inspelningsbar HD känns mest som ett mellanspel i väntan på något mer komplett.
Och ingen iPhone som man slipper hacka för att den med säkerhet ska vara framåtkompatibel.

Det som presenterades vid gårdagens Expo verkar mest vara starten på en ny generation prylar.

• Medlem
  • Sigtuna
  • 2008-01-16 16:28
Ursprungligen av iBjorn:

Håller med - varför har man inte gjort ATV med 1 eller 2 stora 3,5' diskar så den rymmer lite media/backup + att man kan dela ut internet med den.

Därför att Apple m.fl. vill att du skall hyra filmer online..

Ursprungligen av iBjorn:

OCH INTE MINST! Varför inget Airtunes på de nya basstationerna?
Nu måste man köpa tre lådor och ställa bakom stereon.

Airtunes är inbyggt i ATV:

• Medlem
  • Gällivare
  • 2008-01-16 19:35
Ursprungligen av osgorth:

Därför att Apple m.fl. vill att du skall hyra filmer online..

Nja, det förklarar ju inte avsaknaden av fet disk + timecapsule på ATV:n (här gäller nog istället "sälja mer prylar = sälja time capsule + ATV)

Airtunes är inbyggt i ATV:

YES!!! Det där var bra nyheter, nu börjar jag på allvar fundera på en ATV

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-15 21:10

Tips för billigare Apple TV än på Apple Store...
http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=757009&product_id=1094537

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-15 21:15

Uppgraderade dom Macbook pro?

Bevaka tråden