Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem ser du mest på 99mac.com?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Vad tror ni om att ta bort "antal inlägg" på varje medlem? Det känns som om det genererar en massa struntinlägg - finns många exempel på det varje dag.

Ja, det vore kanske bra - likadant de olika epiteten (veteran, beroende, etc.) ökar ju ´race´-känslan....men what the f**k... Låt folk skriva så länge de håller sig till reglerna om anständighet och trivsel...typ...

Anders

Citat:

Vad tror ni om att ta bort "antal inlägg" på varje medlem? Det känns som om det genererar en massa struntinlägg - finns många exempel på det varje dag.

Argumentet för titlarna och antal inlägg skapar en familjär community-känsla. Och det är ju trevligt.

Mer familjärt och mindre strunt?

[ 23 September 2002, 07:52: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

• Medlem
  • 2002-09-23 12:00
Citat:

Näää!!!

Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad en del utav er snackar om.."ta bort inlägg" "många som skriver strunt", "de drar ned på seriositeten på 99mac" osv.

Vad kommer allt det här ifrån?
Ett forum som 99mac är ett föredömme för många andra!
Det innehåller kunniga, mindre kunniga, newbies och mer, bra svar, roliga frågor, roliga/dumma svar, familijaritet, "buddy-känsla" bland många utav oss.
Är detta dåligt?

Menar tex. Adrian att vi endast skall prata på direktörsnivå om endast de tekniska förloppen under en datorhuv och skala bort det andra (vad det nu är...kanske kan Adrian specifiera för mig) tills allt blir kliniskt rent från mänsklig närvaro?
Menar du, Adrian att vi inte skall ha uppdelade länkar i forumet som vi har nu?
Exempel: "Allmänna forum"/"Livsstil" osv.

Och om man godtyckligt "rensar bort" inlägg som inte kanske exakt håller sig till överskriften på en tråd raserar man en suveränt forum som 99mac är.

Adrian säger att folk försvinner från 99mac för att det inte är seriöst nog (?).

1. Vad är inte seriöst nog?

2. Talade inte Mr. Martin om att 99mac har ökat över hans förväntan i antal besökare och inlägg?

3. Om det börjar skäras bort inlägg...är det inte troligare att folk blir mera undrande och irriterade än om det skrivs en och annan tråd (som det alltid görs i VARJE forum på nätet) samt därmed flyr fältet.

Tillsist är jag emot att hylla vissa nickar och sänka andra genom någon slags "rating-system".
99mac är väl inte till för inbördes beundran utan en platform där alla slags människor samlas under den gemensamma nämnaren Apple/Macintosh.

Regler finns, moderatorer finns, gurus finns.

Basta!

Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Menar tex. Adrian att vi endast skall prata på direktörsnivå om endast de tekniska förloppen under en datorhuv och skala bort det andra (vad det nu är...kanske kan Adrian specifiera för mig) tills allt blir kliniskt rent från mänsklig närvaro?

Direktörer kan oftast inget om datorer och teknik, jag tänkte mig mera på ingenjörsnivå i så fall...

Det handlar inte bara om tekniska förlopp, utan om mac på en hög nivå, dvs hög KUNSKAPSnivå, inte hög organisatorisk nivå. Om det sen handlar om att diskutera för- och nackelar med 64 bitars processor eller hur man får ut det allra bästa ur Oskarp mask i Photoshop spelar ingen roll. Ett ställe där nybörjare kan få seriösa och förklarande svar på frågor och där även de som kan en del hittar ny och matnyttig kunskap att använda i sitt arbete. Jag har för mig målet var något liknande i början. Vad som hänt är att det nästan blivit ett community och som sådant ett rätt trevligt ställe, nåt annat har jag inte påstått. Bara att man ibland tappar bort det första.

Citat:

Menar du, Adrian att vi inte skall ha uppdelade länkar i forumet som vi har nu?
Exempel: "Allmänna forum"/"Livsstil" osv.

Åh, för all del, nog behöver vi ha uppdelning alltid.

Citat:

Och om man godtyckligt "rensar bort" inlägg som inte kanske exakt håller sig till överskriften på en tråd raserar man en suveränt forum som 99mac är.

Det är ingen som funderat på att rensa bort inlägg, annat än om de bryter mot grundläggande regler (förtal osv). Det handlar snarare om att vi som användare ska försöka undvika att det spårar ur från början.

Citat:

Adrian säger att folk försvinner från 99mac för att det inte är seriöst nog (?).

Njae, jag sa att folk försvinner för kvalitén sjunkit. För mycket nonsens och för lite innehåll. Det har säkert tillkommit andra också som gillar stämningen och samvaron.

Citat:

1. Vad är inte seriöst nog?

- Att posta i fel forum.
Var och varannan tråd startas i Allmänt även fast det finns en tydlig uppdelning av ämnen, till exempel.

- Att posta ny tråd om samma sak.
Händer också hela tiden. Delvis orskakat av punkten ovan.

- Att inte skriva vettiga rubriker.
Hur många trådar har inte rubriken "Hjääälp!!!!"...

- Att ge fåniga svar på seriösa frågor osv...
Humor och glimten i ögat är förstås något bra, det är när det spårar ur som det blir oseriöst. Eller små personliga diskussioner om nåt helt annat inne i en tråd. Det är som med anmärkningar på felstavningar och annat - ibland kliar det i fingrarna på en att kommentera något som inte verkar kunna svenska, men samtidigt för det knappast diskussionen framåt.

Och så när det blir för OT förstås. Men alla trådar måste ju ha ett visst svängrum, så ett totalt förbud av OT-inlägg är inget jag tycker är bra.

Citat:

2. Talade inte Mr. Martin om att 99mac har ökat över hans förväntan i antal besökare och inlägg?

Många besökare är ju aldrig fel. Många inlägg är ju ett tecken på aktiva användare, problemet är väl när det är 15 användare som står för 98 procent av inläggen (jag säger inte att det är så här - det var ett exempel).

Citat:

3. Om det börjar skäras bort inlägg...är det inte troligare att folk blir mera undrande och irriterade än om det skrivs en och annan tråd (som det alltid görs i VARJE forum på nätet) samt därmed flyr fältet.

Det ska *inte* skäras bort inlägg.

Adrian:

Du skrev:
Det handlar inte bara om tekniska förlopp, utan om mac på en hög nivå, dvs hög KUNSKAPSnivå, inte hög organisatorisk nivå. Om det sen handlar om att diskutera för- och nackelar med 64 bitars processor eller hur man får ut det allra bästa ur Oskarp mask i Photoshop spelar ingen roll. Ett ställe där nybörjare kan få seriösa och förklarande svar på frågor och där även de som kan en del hittar ny och matnyttig kunskap att använda i sitt arbete. Jag har för mig målet var något liknande i början. Vad som hänt är att det nästan blivit ett community och som sådant ett rätt trevligt ställe, nåt annat har jag inte påstått. Bara att man ibland tappar bort det första.

I det mesta kan jag hålla med dig om i ditt inlägg. Men jag känner att det är lite väl petigt i dina anmärkningar.

Men det jag pastat ovan har jag bara följande att säga: Jag är mycket intresserad utav vad du vill föra fram här och delar din åsikt i att du vill ha mera kunnskapsfylligare svar och mindre urspårning.
Jag kan tyvärr erkänna att jag är en av de *syndare* som har spårat ur och kanske skämtat lite väl mycket i vissa trådar.
Däremot är jag helt och fast villig att bidra till att "höja" nivån på de trådar som behöver en mera seriös form.
Kanske skärpa till mig en del.
Försöka skriva i rätt forum (har försökt så här långt men jag kan hamna fel iblan som alla andra-även du?)
Att sätta en någorlunda god och relevant rubrik på en tråd bör givetvis vara självklart.

Summa: Om det behövs en liten skärpning överlag är jag inte den som är den.
Dock hoppas jag att vi kan behålla lite humor, dummheter och rara ämnen i 99mac i de forum som är menat att vara tillhåll för detta.

En viss korrekthet samt kunnighet är nödvändig men låt oss inte bli sterila och tappa barnet innom oss

Gambit

- Starta en omröstning då: om folk vill ha ett "ställe där de trivs, kan skoja lite & snacka skit utöver allt mac-snack" eller om folk vill ha "en benhård, trist men proffsig databas där djupa samtal om strukturen i processorer och Bill Gates betyg i skolan kan diskuteras"
*bah*

El Tollo:

Tror inte en omröstning är svaret på frågan.
Det ena utesluter inte det andra.

En liten allmän uppryckning kan vi alla må bra utav men vi kan också bevara vår community-känsla och vår humor/barnslighet samtidigt.

Det hela handlar väl om att inte för slappa och intetsägande då det gäller proffsiga inlägg där det behövs!

Inte sant?

Det ena utesluter inte det andra, är min mening.

Gambit

Precis det jag ville mena. Alltför onödiga kommentarer kan man faktiskt skippa.
Men det är oftast lätt att se om ett inlägg är direkt inriktat på en fråga eller ett samtalsämne.
Tror inte att "nya" macägare skulle känna sig så välkomna om det var alltför stelt här.

Jag tycker det är ganska bra som det är nu, och om nu vissa vill skriva sönder sina tangentbord är det faktiskt upp till dom.

[ 23 September 2002, 16:05: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Tollo:
Jag tycker det är ganska bra som det är nu, och om nu vissa vill skriva sönder sina tangentbord är det faktiskt upp till dom.

Ehehe, en sanning med *viss* modifikation

Visst är det väl så att fylla ursäktar alla dåliga inlägg.

Bevaka tråden