Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Benchmark ifall ngn är intresserad...

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-02-27 15:33

http://www.geocities.com/sw_perf/

Jag kommenterar inte innehållet, men det är ett försök att jämföra olika processorer genom att sammanställa inskickade eller publicerade resultat.

Jättebra för oss som RC5-ar ständigt!

Trist att Apple får stryk i nästan alla kategorier av processorer som kostar en bråkdel så mkt.

Fast det känns inte så vetenskapligt utfört direkt.

Ciryon

  • Medlem
  • 2002-02-27 16:11

Det var väl ungefär som jag hade tippat. Macen är i genomsnitt lite snabbare per Mhz än både AMD och intel, men den som tror att en G4 500 är lika snabb som en Ghz pentium har nog ätit lite mycket Steve-kakor. Nåja, jag bryr mig inte nämnvärt.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-02-27 16:32

Märkligt att en P3 1000 är snabbare än en P4 1000 i en del test.
Men vad är RC5???

RC5 är en krypteringsalgoritm.
Mäts förmodligen med distributed.nets program.

Stfm: Så du menar att de tester jag och andra gjort bara är bullshit? Var lite försiktig i dina antaganden som är byggda på dina förutfattade meningar.
Ställ upp en G4 400 och en Pentium 1200 MHz och kör t.ex. Bryce 5. Kör en rendering på ett objekt och berätta för mig vad som hände? Den dator som enligt MHzantalet är 3 ggr mindre än den andra...den spöar skiten ur PC:n

Tror du att alla sådana här tester är skitsnack och lögner?

[ 27 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

  • Medlem
  • 2002-02-27 17:15

"Så du menar att de tester jag och andra gjort bara är bullshit? Var lite försiktig i dina antaganden som är byggda på dina förutfattade meningar."

Jag menar ingenting.

Alla processorer är bra och dåliga på vissa saker, förutom Apples som är bra på allt. Alla benchmarks som inte pekar till Apples fördel är ovetenskapliga och missvisande!

Apples processorer är under alla omständigheter minst dubbelt så snabba som AMD och intel helt oberoende av vilken hastighet de har. Ljusets och Apple datorernas hastighet är konstant och de senares hastighet är konstant minst dubbelt så snabba som allt annat.

-----
Jag har aldrig provat Bryce.
MIN G4 400 är BETYDLIGT långsammare än min Athlon 900 på precis allt jag provat, förutom vissa Photoshop funktioner där de är jämförbara. Jag tänker inte bevisa detta på något sätt, och om din G4 är snabbare än min vet jag inte.

Jag struntar fullständigt i hur det ligger till "egentligen". Jag är nöjd med att ha två datorer, som jag tycker gör olika saker olika bra.

  • Medlem
  • 2002-02-27 18:02
Citat:

Skapades ursprungligen av: Erling N:
Märkligt att en P3 1000 är snabbare än en P4 1000 i en del test.
Men vad är RC5???

Det är inte märkligt alls. Förutom ökad minnesbandbredd är p4 långsammare än p3, på mycket.
Märkligt är det däremot, pga att jag inte tror att det har gjorts några 1ghz p4. Var såg du det förresten?

Hade en G4 400 och en PIII 1Ghz. G4:an var snabbare i : Unreal, Logic Audio (fler pluggar) , Cubase, Photoshop. Mest överlägset var när man gjorde musik. Fan vad man fick kräm ur G4:an.
Nu har har jag ingen PC men en QS 867:a Tjong!

  • Medlem
  • 2002-02-27 19:37

Att din G4 400 var snabbare i Photoshop än en 1ghz pentium förvånar mig faktiskt. Min Athlon är ju lite snabbare än en pentium, men jag klockade den faktiskt mot min G4. G4n var inte snabbare på något, men däremot ungefär hälften så snabb på flera saker. Antingen har jag en äckligt snabb Athlon, eller en ovanligt slö G4. Det finns ju ganska dåliga PC, som kanske är långsamma dessutom...

De andra programmen vet jag ingenting om, men det medföljande grafikkortet är långsammare än det jag har på PC:n (det får man säga, eller?), så det är ändå svårt att mäta t ex Unreal.

Det är lätt att trampa folk på fossingarna här. Jag har inget intresse av att få min PC att verka bättre än den är, men heller inte hitta på skrönor, i stil med att en G4 400 är 3ggr så snabb som en 1,2ghz pentium. Under otroligt unika situationer kanske den är snabbare, men inte överlag.

Och till sist: Jag struntar fullständigt i vilken som är snabbast, FAKTISKT. Om någon kan skrämma min G4 att bli snabbare, så blir jag bara glad. Den var dyrare i inköp än PCn, så den betyder mer för mig.

Jag upptäckte ett misstag jag gjort. Ingen har påstått att en G4 400 är 3ggr så snabb som en 1,2Ghz. Ursäkta.

[ 27 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: stfm ]

Jag är nog den som kan minst om processorer i denna diskussion, men borde inte det spela någon roll om man använder OS X eller 9 på en G4 processor, eller påverkar inte OS ett programs prestanda....

Annars brukar ju de flesta mätningar man ser få lite bättre resultat på G4an.....eller....

Citat:

Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Ställ upp en G4 400 och en Pentium 1200 MHz och kör t.ex. Bryce 5. Kör en rendering på ett objekt och berätta för mig vad som hände? Den dator som enligt MHzantalet är 3 ggr mindre än den andra...den spöar skiten ur PC:n
Tror du att alla sådana här tester är skitsnack och lögner?
[/B]

Jag körde Bryce 5 på min QS 733 med 512 MB minne och körde en testfil från http://www.knucks3dstuff.com/benchmarks.html.

Mitt resultat på min Mac var 8:30. Jag har inte postat resultat på http://www.knucks3dstuff.com/results.html men det verkar stämma överens med vad andra Macägare har fått. Bästa resultatet verkar en PC-kille ha fått med 3:20 med sin Athalon 1.3 GHz. Så, detta brycetest verkar snarare peka på ett övertag för Athalon mot PPC med faktor 2 för varje MHz, snarare än vad du fick. Jag skall se om jag kan köra samma test på min PC också. Bänkmärken är intressanta. Enligt *detta* brycetest så piskar PC-skallarna våra burkar rejält.

[ 27 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-02-27 23:13
Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
Det är inte märkligt alls. Förutom ökad minnesbandbredd är p4 långsammare än p3, på mycket.
Märkligt är det däremot, pga att jag inte tror att det har gjorts några 1ghz p4. Var såg du det förresten?

testa länken överst på sidan OGR, men jag skulle ha skrivit 1400 P4,
Jag har nu hämtat glasögonen.
/Erling

[ 27 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

http://www.lowendmac.com/myturn/01/0910.html

There have been a number of articles published on Low End Mac discussing the "Megahertz Myth" and how nice it would be if there were cross-platform benchmarks that would really let the truth be told. I´m here to suggest that perhaps the Macintosh community might want to be cautious about pushing for such things, unless it´s willing to accept the consequences. Although I´m not saying that this would necessarily be the case, I do think there´s a distinct possibility that should some sort of industrywide standard for personal computer benchmarking be adopted, the Macintosh could lose -- possibly badly.

Läs hela artikeln, den är rätt intressant. Det kommer dessvärre att se rätt brunt ut på prestandafronten ett tag till, och vi kan bara hoppas att G5orna kommer snart.

[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

  • Medlem
  • 2002-02-28 01:35

Som en direkt följd av den nedåtgående trenden inom reklam/ media och att jag har för mycket tid att slösa på meningslösheter, kan jag presentera:

Athlon 900 and G4 400 Photoshop Shoot-Out.

Testet genomfördes helt ovetenskapligt, med hjälp av en väggklocka med sekundvisare. Jag kan mycket väl ha tagit fel på en hel sekund någon gång, så ta siffrorna för vad de är.

Testet gick till på följande sätt; En bild på 25,8 mb drogs genom en rad vanliga procedurer i Photoshop. Inget märkvärdigt, utan saker man kan tänkas använda. Sedan lade jag på en fullständig Gaussian blur på slutet, så bilden såg ut som ett grått fält. Jag hoppade över (glömde) att mäta hur snabbt bilden öppnades...

uppstart Photoshop:

A 6s G 14s
--------------------
Nu kommer det riktiga testet:

Saturation 25%

A 3s G 19s

Unsharp Mask 100%

A 14s G 28s

RGB-CMYK

A 37s G 40s

Noise monochrome ordered 25%

A 15s G 39s

Image size 50%

A 23s G 18s

Här gjorde jag en undo, på båda.

Gaussian blur

A 71s G 80s

----------------------------------
Summa med uppstart:

A 169s G 238s

Utan uppstart:

A 163s G 224s

Från skrivbord till färdig bild, så skiljer det alltså 69 sekunder, till Athlons fördel (41% snabbare). Om man redan har programmet igång blir det bara 61 (37,5% snabbare). En minut, alltså.

Värt att notera är att G4 lyckades skala en bild till 50% 5 sekunder snabbare än Athlon, däremot var uppstarten av programmet, saturation och Noise inte så bra. RGB till CMYK är jämförbara.

Observera att dessa resultat gäller hemma hos mig, det kan bli annorlunda hos dig... men, eftersom jag utfört dem själv så kommer jag avfärda alla spekulationer om huruvida de stämmer eller inte.

Häpp!

PS Jag tycker nog att G4 klarade sig ganska bra, den är trots allt lite äldre. Några paralleller till andra Athlon eller G4 vågar jag inte dra...

PS2 Athlon har 256mb PC133 minne och kör Windows XP Pro. G4 har 608mb (don´t ask) PC100 minne och kör OS 9.2.2... Minnesmängden spelar nog inte en avgörande roll, även om Athlon körde en del mot disken (men det gör ju windows alltid). Hårddisken på Athlon har jag aldrig lyckats konfigurera riktigt, så den är rätt slö. En sak som talar mer mot Windows än mot själva hårdvaran, misstänker jag.

Vore roligt att höra hur OS X versionen fungerar.

[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: stfm ]

Citat:

Testet genomfördes helt ovetenskapligt, med hjälp av en väggklocka med sekundvisare.

Du vet väl att du har en timing-funktion i Photoshop?

  • Medlem
  • 2002-03-01 16:10

Va? Nej, det vet jag inte. Hur får man fram den?

Glöm det, jag hittade den. Smart. Intresset var ju inte översvallande, men jag kanske gör ett mer noggrant test ändå...

[ 01 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: stfm ]

  • Medlem
  • 2002-03-01 16:54

Hmmm. Photoshoptest verkar inte vara speciellt pålitligt. Jag får lite olika siffror varje gång jag kör det, inte dramatiskt men helt klart olika. Jag tror jag lägger ner det här. Skit samma vad som är snabbast, bara det fungerar.

Många G4/400 levererades ju tyvärr m. 5400 varvs hårddiskar så det är ju inte så konstigt att uppstartstider o.s.v är sämre än PC´n som antagligen hade minst en 7200 varvs hd eller kanske t.o.m en SCSI hd. Minne & hårddiskar spelar en betydligt större roll vid Photoshop än vad de flesta kanske tror. Att vissa filter drar enorm nytta av G4 Altivec kommer nog inte heller fram i vissa av PC-bias testen. Själv påstår jag inte att G4 processorer är världens snabbaste , men de duger fortfarande till tuffa uppgifter som musik & videoredigering m.m. Där Intels & AMDs processorer faktiskt inte skär senapen.

Motorola har ju skött G4 processorn rätt dåligt, med alldeles för långt emellan nya lanseringar. Men förhoppningsvis så har Apple & Motorola rett ut allt strul.
Och kan gå vidare , Motorola har ju nyligen gått ut med att de kommer att kunna 100 - faldiga klockfrekvensen på G-processorer inom 5 år. Om de lyckas med detta så kan vi nog räkna ut Intel.

Apropå AMD så kan det ju vara intressant att veta att Motorola stött AMD med både pengar & forskningshjälp. Smart sätt att satsa på alla hästar. Är osäker om samarbetet fortgår dock. AMD har ju inte varit det mest lönsamma företaget sen Intel började dumpa sina priser.

  • Medlem
  • 2002-03-02 15:00

"Där Intels & AMDs processorer faktiskt inte skär senapen."

En senap som skurit sig, är inte en bra senap.

Om mitt test hade PC-bias, så var det helt oavsiktligt (Apples tester har med all säkerhet inte PC-bias). Jag tycker inte de flesta filter tillför så mycket och de som tycker det använder dem oftast inte på typ 400 bilder, utan någon enstaka gång. Då spelar det mindre roll om det går snabbt eller inte, tycker jag. Jag lade in Gaussian blur för att jag trodde det krävde mycket processorkraft. Jag tycker inte att det är så konstigt att PCn hade övertaget, pga att alla komponenter i den är nyare, snabbare och "bättre"(med undantag för hårddisken, som är rätt risig).

Men, som sagt, så verkar inte Photoshop vara ett bra redskap att mäta prestanda med pga varierande resultat. Förmodligen är godtyckliga uppfattningar som folk har mer värda. Speciellt för individen. Om man tror och tycker att ens dator går bra så gör den det.

STFM , "skära senapen" är en direktöversättning av det mer bekanta "cut the mustard" något som markerar det som skiljer t.ex leksaker från proffsverktyg.

Att AMD & INTELs processorer inte utmärker sig för musik & video är i och för sig inte bara INTELs & AMDs fel , självklart beror det lika mycket på Microsofts sena uppvaknande. Men det är ju pinsamt att det levereras Intel baserade PCs på 1.6 GHZ som inte ens klarar att visa DVD utan att hacka.

Det är förövrigt skillnad på att skära senap och på senap som skurit sig.

När du skriver att de flesta inte använder filter i photoshop mer än någon enstaka gång så menar du defintivt inte grafiker & fotografer som utnyttjar 1000 tals filter i veckan.

Vad var det för HD i PCn ? 5400 7200 el. SCSI ?

  • Medlem
  • 2002-03-02 17:42

"När du skriver att de flesta inte använder filter i photoshop mer än någon enstaka gång så menar du defintivt inte grafiker & fotografer som utnyttjar 1000 tals filter i veckan."

He, he... Joru. Vilka tusentals filter ser du i professionella tryckta medier i veckan? Jag vill ha en lista på minst 1500!

Nä, men allvarligt så är jag professionell formgivare och har arbetat som fotograf. Naturligtvis kan jag inte tala för andra, men jag tycker att de flesta filter är extremt tacky och kan bara göra saker sämre. Däreomot ändrar man ju färginställningar och dylikt, om det är ett filter vet jag inte...

Det är en IDE ATA-100 7200 IBM, som sitter i PCn... Pga av en kombination av VIA™, Microsoft™ och otur™ är den långsammare än en ATA-33 5200. Go figure.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jazper:
Att AMD & INTELs processorer inte utmärker sig för musik & video är i och för sig inte bara INTELs & AMDs fel , självklart beror det lika mycket på Microsofts sena uppvaknande. Men det är ju pinsamt att det levereras Intel baserade PCs på 1.6 GHZ som inte ens klarar att visa DVD utan att hacka.

Jag övertygad om att man på den andra sidan kan hitta en dator som splar upp DVD utan att droppa frames för ett billigare pris än en Mac. Sanningen är att Motorola ger dålig valuta för pengarna jämfört med Intel och framförallt AMD. Prestanda/krona är för dålig helt enkelt. Jag kan tänka mig massa skäl för att föredra OS X framför Windows *, både tekniska och politiska. Dessvärre blandar vi Macintoshägare ofta ihop OS-diskussionen och processordiskussionen till en smet. Det kan man behöva göra om man vill jämföra plattformar mot varandra, t ex. Men, om vi bara skall prata om AMDs och Intels fördelar jämfört med Motorolas så tillför det inget, det bara lägger ut rökridåer.

Jag hoppas verkligen, för hela branschens skull, att Motorola (eller IBM) får ihop en bättre konkurrent till AMD/Intel erbjudanden. Men, i väntan på att det inträffar kommer jag inte ljuga för mig själv för att skaffa mig en mysig känsla av att min Mac är Snyggast, Snabbast, Billigast och Bäst(tm). Jag är nöjd trots att jag vet att man kan köpa en PC som är både billigare och snabbare på det mesta, för min Mac är snyggast och dom flesta dagarna bäst för mig. Det räcker.

STFM , inser att Photoshop & grafiskt arbete inte är din starka sida , i princip alla bilder som publiceras/trycks har gått igenom ett flertal plugins/filter.För att bl.a uppnå maximal tryckkvalite. Självklart menade jag inte 1000-tals olika filter utan den totala användningen av ett mindre antal filter/plug ins.

Självklart är även färginställning ett filtrerande av bilder. De flesta pluginsen är ju snabbinställningsr av sådant man kan göra manuellt i Photoshop , men vitsen med plugins är ju att spara tid.

Angående 7200 rpm hårddisken i PCn så måste den ju ändå vara snabbare än Macens på 5400 rpm (vilket inte är så konstigt ) eftersom uppstarts-tiderna skiljde sig så mycket.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jazper:
Angående 7200 rpm hårddisken i PCn så måste den ju ändå vara snabbare än Macens på 5400 rpm (vilket inte är så konstigt ) eftersom uppstarts-tiderna skiljde sig så mycket.

Det där är inte alls sant. Jag tror att uppstartskillnaderna framförallt beror på skillnaderna i operativsystem snarare än RPM på diskar. Gamla Mac OS 9 är ökänt för att långsam i/o. Dessutom har OS 9 på PPC den egenskapen att om man kör utan virtuellt minne påslaget så laddar program något långsammare, eftersom all exekverbara kod måste laddas in vid uppstart. Jag misstänker att det är skälet att Apple hade för vana att skeppa maskinerna med lite virtuellt minne påslaget. Jag kan mycket väl tänka mig att stfm körde OS9 utan virtuellt minne, vilket dom flesta föredrar. OS X har självklart förbättrat en hel drös med saker, jämfört med OS9.

Om vi vill _veta_ kan vi ju ta och mäta uppstarttiden på ett antal likvärdiga programvaror på XP,OS 9 och OS X.

  • Medlem
  • 2002-03-02 23:53
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jazper:
[B]STFM , inser att Photoshop & grafiskt arbete inte är din starka sida , i princip alla bilder som publiceras/trycks har gått igenom ett flertal plugins/filter.För att bl.a uppnå maximal tryckkvalite.B]

Jag utmanar dig. Nämn dessa "filter". Jag känner till oskarp mask, som jag också använde.

[ 02 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: stfm ]

Ace självklart påverkades testet av PC´ns snabbare hårddisk , gjorde ett test på min G3/400 m. en 7200 varvs HD. Photoshop tog lite under 6 sekunder att starta upp under OS 9 och utan virtuellt minne.

Angående ditt tidigare inlägg om Motorolas dåliga valuta , så håller jag inte med dig. Motorolas processorer är faktiskt prisvärda men inbyggda i en Mac så får man ju betala för Apples namn , kvalitet och dess R&D-utveckling. Något som inte alla inser mervärdet av jag gör dock det och hellre stödjer man ju en firma som gör bra produkter och dessutom hela tiden utvecklar nya tekniker som APPLE istället för rena kopierings företag som DELL.

WoW!! STFM känner du till ett Photoshop filter som används ofta ??

Inte mycket till utmaning alltså.

Här är några "bildförbättrande" plugins/filter Damm & Repor, ytutjämning , ljuseffekter, kantskärpa , mera skärpa , 6 typers oskärpa , djup , digimarc och så vidare. Sedan har ju varje grafiker och bildbearbetare sina favorit "kreativa" filter , allt är ju tillåtet bara resultatet blir rätt. Totalt finns det en bra bit över 1000 plug ins till Photoshop .

WoW!! STFM känner du till ett Photoshop filter som används ofta ??

Inte mycket till utmaning alltså.

Här är några "bildförbättrande" plugins/filter Damm & Repor, ytutjämning , ljuseffekter, kantskärpa , mera skärpa , 6 typers oskärpa , djup , digimarc och så vidare. Sedan har ju varje grafiker och bildbearbetare sina favorit "kreativa" filter , allt är ju tillåtet bara resultatet blir rätt. Totalt finns det en bra bit över 1000 plug ins till Photoshop .

Bevaka tråden