Hej alla!
Dagens version av FMP tillåter oaa att arbeta med tabeller och filer på ett helt annat sätt än förr. Vi kan ha alla tabeller i en fil, eller ha en tabell i varje fil som förr eller så kan vi välja att separera struktur från data och ha layouter och manus etc i en fil och data i en annan. Hur tänker ni andra kring det här när ni skapar en databaslösning idag?
När det här funktionen var ny kastade jag mig jublande över möjligheten att separera data från struktur. Det gör det ju oerhört mycket enklare att leverera uppgraderingar av lösningarna är tidigare. Samtidigt känner jag nu när jag jobbar med en lösning där behovet att uppgradera på distans inte finns på samma sätt att jag brottas lite med hur jag ska strukturera lösningen. En fil med alla tabellerna i eller dela upp på flera filer?
Att ha alla tabeller i en enda fil är ju vansinnigt praktiskt, men känns på något vis lite farligt. Blir den oreparabelt korrupt är ju allt rökt, men samtidigt borde en bra backup-rutin förhindra att det blir så illa. Vet någon förresten om det finns skillnader i prestanda mellan att ha allt i en fil jämfört med att dela upp tabellerna på flera filer?
Ser fram emot att höra vad ni andra har för idéer kring det här...