- agoraph0bia
- Medlem ●
- 2008-02-03 06:08
Ok, som sagt - jag tjackade en laptop (Asus F3JA) som funkade klockis i 24 timmar innan ljudet försvann ifrån högtalarna men funkade utmärkt med lurar.
"Inga problem, jag har spelat BF2 i sisådär 5 timmar sammanlagt, lekt runt med Reason 4.0, kollat på massa filmer och installerat nya codecs och liknande så en omstart löser det"
När datorn startar upp så tar det cirkus 10 minuter innan den ens kommer in i WinXP och när jag väl kommer in så är allt som bortblåst. Bakgrundsbilden har ändrats och den har fått tillbaka sitt hemska WinXP "blåa" tema.. Sedan kommer det upp en liten "varning"-skylt som det står; "Profil/erna är skadade och WinXP har återställts"..
Inga problem, en reboot till brukar lösa det när WinXP jeflas (hade ungefär samma problem med min stationära dator. Samma problem -> 10-15 minuter innan den kommer in i WinXP och inställningarna jag gjorde innan jag startade om den är borta samt att allt är som "WinXP ur paketet" dvs. inga inställningar eller liknande finns kvar.
Sedan startar jag om datorn igen efter stresstestat CPU:n eftersom jag tyckte den lät lite skumt. Inga problem alls tills den skulle boota upp WinXP då den totalt vägrade och gav ut sig sitt typiska PC-speakerljud ala nu är det kört.
Den stänger av sig själv och bootar upp sig själv igen denna gång kommer den in i WinXP och sedan dog den igen och jag fick inte igång datorn men jag tankade ner "UltimateBootCD" och lyckades kicka igång den. Stresstester, RAM-tester och alla diagnosverktyg ger inga som helst utslag på fel förutom Fujitsus HD-diagnosverktyg som klagar på skadade sektorer och när jag söker igenom med ett annat program så bekräftar det denna.
Dom första 3% av min HD är helt sabb och genererade både nästan 300 error-fel och en del missljud ifrån HD:n. Jag har garanti och sånt kvar på burken _men_ inte på HD:n.
Så.. Ere bara tjacka en 2.5"-IDE disk och köra recovery-skivorna jag fick med för att installera om allt? Vilken disk skall man tjacka? (Den som sitter i nu heter; "Fujitsu MHV2120BH PL") och det verkar vara en standard 2.5"-disk med 5400RPM.
Skall man satsa på en snabbare och större disk? Vart i Stockholm kan man tjacka en sån disk idag? Bara skruva upp och trycka dit som i en stationär disk? Eller kan man kanske rädda disken som sitter i min burk? Stänga av sektorer eller något sådant hitech som jag gjorde på min första stationära PC med en defekt disk.
Så summakardemumma;
1. Går det reparera skadan med någon programvara? (Just nu går programmet; Salvation scan and restoration program for Large-Capacity HDD 3.0) om inte se punkt 2.
2a. Vilken disk rekommenderas? Känner att smärtgränsen går vid 1000:- (och det skall självklart generera så snabb och så stor disk som möjligt)
2b. Kan denna inhandlas denna söndag så när man får sitt ljudkort kan leka loss direkt med musiken?
3. När jag fick igång datorn igen (jag har alltså lyckats ta min in i XP en gång till innan jag fick igång diagnosverktygen) så var det samma problem med ljudet -> ljud i lurar men inget ljud i högtalarna. Några tips? Det funkade klockrent när jag fick datorn men nu funkar det inte alls.. Kan det bero på två olika drivrutiner som stör varann? Det är någon HighAudio-drivrutin samt en "SB"-drivrutin.
Hela ljudproblemet började när jag installerade Reason-demot föresten då jag ställde in HD-drivrutinerna och fick sköna 5ms och inget brus alls..