Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laptop-problem!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, som sagt - jag tjackade en laptop (Asus F3JA) som funkade klockis i 24 timmar innan ljudet försvann ifrån högtalarna men funkade utmärkt med lurar.

"Inga problem, jag har spelat BF2 i sisådär 5 timmar sammanlagt, lekt runt med Reason 4.0, kollat på massa filmer och installerat nya codecs och liknande så en omstart löser det"

När datorn startar upp så tar det cirkus 10 minuter innan den ens kommer in i WinXP och när jag väl kommer in så är allt som bortblåst. Bakgrundsbilden har ändrats och den har fått tillbaka sitt hemska WinXP "blåa" tema.. Sedan kommer det upp en liten "varning"-skylt som det står; "Profil/erna är skadade och WinXP har återställts"..

Inga problem, en reboot till brukar lösa det när WinXP jeflas (hade ungefär samma problem med min stationära dator. Samma problem -> 10-15 minuter innan den kommer in i WinXP och inställningarna jag gjorde innan jag startade om den är borta samt att allt är som "WinXP ur paketet" dvs. inga inställningar eller liknande finns kvar.

Sedan startar jag om datorn igen efter stresstestat CPU:n eftersom jag tyckte den lät lite skumt. Inga problem alls tills den skulle boota upp WinXP då den totalt vägrade och gav ut sig sitt typiska PC-speakerljud ala nu är det kört.

Den stänger av sig själv och bootar upp sig själv igen denna gång kommer den in i WinXP och sedan dog den igen och jag fick inte igång datorn men jag tankade ner "UltimateBootCD" och lyckades kicka igång den. Stresstester, RAM-tester och alla diagnosverktyg ger inga som helst utslag på fel förutom Fujitsus HD-diagnosverktyg som klagar på skadade sektorer och när jag söker igenom med ett annat program så bekräftar det denna.

Dom första 3% av min HD är helt sabb och genererade både nästan 300 error-fel och en del missljud ifrån HD:n. Jag har garanti och sånt kvar på burken _men_ inte på HD:n.

Så.. Ere bara tjacka en 2.5"-IDE disk och köra recovery-skivorna jag fick med för att installera om allt? Vilken disk skall man tjacka? (Den som sitter i nu heter; "Fujitsu MHV2120BH PL") och det verkar vara en standard 2.5"-disk med 5400RPM.

Skall man satsa på en snabbare och större disk? Vart i Stockholm kan man tjacka en sån disk idag? Bara skruva upp och trycka dit som i en stationär disk? Eller kan man kanske rädda disken som sitter i min burk? Stänga av sektorer eller något sådant hitech som jag gjorde på min första stationära PC med en defekt disk.

Så summakardemumma;

1. Går det reparera skadan med någon programvara? (Just nu går programmet; Salvation scan and restoration program for Large-Capacity HDD 3.0) om inte se punkt 2.
2a. Vilken disk rekommenderas? Känner att smärtgränsen går vid 1000:- (och det skall självklart generera så snabb och så stor disk som möjligt)
2b. Kan denna inhandlas denna söndag så när man får sitt ljudkort kan leka loss direkt med musiken?
3. När jag fick igång datorn igen (jag har alltså lyckats ta min in i XP en gång till innan jag fick igång diagnosverktygen) så var det samma problem med ljudet -> ljud i lurar men inget ljud i högtalarna. Några tips? Det funkade klockrent när jag fick datorn men nu funkar det inte alls.. Kan det bero på två olika drivrutiner som stör varann? Det är någon HighAudio-drivrutin samt en "SB"-drivrutin.

Hela ljudproblemet började när jag installerade Reason-demot föresten då jag ställde in HD-drivrutinerna och fick sköna 5ms och inget brus alls..

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-02-03 09:26

Det finns nått som heter Hirens boot cd... ...TPB.. med hd regenerator... den kanske kan fixa.. du bör prova att nollformatera disken... köra HDregenerator! HDREGENERATOR tar en stund att köra och Nollar hela disken. FDISK osv innan installation!

Men det absolut bästa är en ny hårddisk.. då den andra inte kommer att vara pålitlig!

Jag hittade just Hirens boot cd och gick igenom en liknande process.. Disken vägrar iaf vara med och nu skrapar den och låter ännu värre så det är väl bara mos.

Ja, blir en ny disk.. finns det någon rolig butik öppen idag i Stockholm där man kan tjacka en disk?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-02-03 09:49

Finns ju en del mer eller mindre galna metoder att få snurr på en disk typ frysa den ett tag eller värma lite i en ugn... men mitt råd är en ny!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-02-03 09:55

http://www.netonnet.se/?gclid=COOF7PrRp5ECFQEkQgodGzw6dg

Kanske har netonnet lagershop i stockholm öppet söndagar??

Det är inte så att disken sitter glappt och inte har kontakt!?! Kanske inte så troligt men kolla?

Ingen glapp! Det har redan undersökts.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-02-03 10:43

Självfallet!!

Netonnet är det öppet då?

Jo verkar så!!

http://www.netonnet.se/?gclid=COOF7PrRp5ECFQEkQgodGzw6dg

Hurhmp, om jag har förstått det hela rätt så är HD:n fortfarande under garanti ifrån ASUS så jag skall kontakta dom imorrn om det hela. Känns onödigt att tjacka en ny disk när man kan få en ny på garanti.

Jag har haft en skitvecka med allt som går sönder runt mig.

Idag så ville inte brännaren vara med på andra laptop:en -> skulle glo på en DVD-film och allt bara hackar fram och ljudet låter som.. någon hackar det också, det har den aldrig gjort förr! Så skulle jag bränna av en backup på HD. Första DVD-skivan gick finfint sedan har det gått 10 stycken DVD-skivor för den vägrar bränna klart dom och får error.

Så skulle en kompis komma förbi och installera våran nya tvättmaskin som vi köpte i veckan eftersom vi var trötta på att folk snor våra tvätttider i tvättstugan. Vi fick den riktigt snabbt och den var riktigt fin vid första inspektionen men när jag skulle bära in den i badrummet så såg vi att troligen Posten har haft Destruction Derby-race med sina truckar för baksidan är helt intryckt så då måste den in på garantin..!

Sjukt värre!

Men någon som har tips på varför DVD-läsaren/brännaren total vägrar spela upp DVD-filmer (originalgrejer också så va fan..) och varför den slutar/vägrar bränna ut DVD/CD-skivor? Det har gått åt alldelles för mycket sådana idag när jag lekt runt med andra burken..

Nu ska jag blunda en timme eller två

En post ifrån "BurnAware"

Device
Drive letter: E
Vendor: TSSTcorp
Model: CD/DVDW TS-L532M
Firmware version: HR08
Cache size: 2MB
Mechanism type: Tray
Max read speed: 24x (3600 KB/s)
Max write speed: 24x (3600 KB/s)

Read
CD-R/W, DVD-R/W, DVD+R/W, DVD+R DL

Write
CD-R/W, DVD-R/W, DVD+R/W, DVD+R DL

Write modes
DAO, DAO/96PW, DAO/CD-TEXT, SAO, TAO, Packet

Features
Simulation, Lock, Eject, Buffer protection, Writes CD-TEXT, Reads CD-TEXT

Disc
No disc

--

Skumt att den påstår att den har en max read och max write på 24x, jag är ganska säker (läs 99%) att den skall läsa i 48x och bränna i 3Xx nånting..

Helvetiska teknikprylar som brakar ihop men så länge garantin tar hand om allt sådant.. men iaf..

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-02-03 13:52

OLYCKOR kommer om 3 brukar det ju sägas... och detta var 1..2..3 så nu vänder det nog!

Ja, det är faktiskt sant! Och att jag har vart monsterförkyld dom senaste dagarna har nog inte hjälpt till i att öka på irritationen över grejerna som har vart trasiga.

1
Bevaka tråden