Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pro Tools vs Logic...

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ni som inte arbetar med musik (ex radio). Vilket av Logic och Pro Tools föredrar ni?

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2008-05-20 21:21
Ursprungligen av Chaosstar:

Ni som inte arbetar med musik (ex radio). Vilket av Logic och Pro Tools föredrar ni?

Björka som skrivit inlägget över ditt jobbar med radio.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-20 21:35

Kör man verkligen med sådana här extremfeta multitrack-program när man gör radio? Är inte det arbets/kunskaps/jidder-belastande overkill?

Halloj igen o hej Conny!

mjg...ja....varför inte? Du vill ju ha ett program som kan göra dom moment som situationen kräver. Att du kan multitracka behövs ju inte, men vad gör det att programmet klarar det oxå? Vi gör mestadels reklam, musik, men oxå en del inslag och program. Vi gör ju inga livesändningar eller något sånt, utan levererar färdigproducerade ljud. Så för oss handlar det om att kunna göra "allt" och det ska oftast produceras väldigt snabbt. tex har Kunder som regel svårt att förstå sånt som "nästan" är färdigt. Så dom kraven förs såklart över till din arbetsmiljö och dig själv. Så dina verktyg behöver vara kraftfula, flexibla och kreativa. Det är ju inte så konstigt.

Företaget jag sitter på har som nav PC och Protoolsmiljö. Jag jobbar med mac och kompatibiliteten mellan plattformarna fungerar perfekt för oss. Om jag skulle få önska skulle vi helt gå över till Logic, men så blir det säkert inte. Finns såklart fördelar att som produktionsbolag köra båda operativen främst för att "standarden" ser olika ut i större delen av mediabranschen. Fast vi håller oss nog bara till PT o Logic o soundminer o soundforge allt annat roligt =). Ljud är ju kul och program är kul!

Fast JCDC...kör Logic du. Det är mitt hjärtliga tips. Du har ju mac - friläge!

Lars

Tänk radioteater t.ex.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-20 22:45
Ursprungligen av Chaosstar:

Tänk radioteater t.ex.

Aha. Jag gissar proTools - eller något specialsystem som vi aldrig hört talas om

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-05-21 07:47

En grej man lätt glömmer bort är att PT är relativt billigt att uppgradera till nyare versioner, uppade till 7.4 för 550kr... logic kostar väll flera tusen, cubase likaså...

: )

Ursprungligen av enapa:

En grej man lätt glömmer bort är att PT är relativt billigt att uppgradera till nyare versioner, uppade till 7.4 för 550kr... logic kostar väll flera tusen, cubase likaså...

: )

Steinberg tar dock inte betalt för .X uppgraderingar, bara heltal...

Logic kostar runt 500 också, det är bara från tex 7 till 8 som blir dyrare, och det är det ju på PT med...

Bevaka tråden