Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten mac vill bli snygg igen, eg. Colour Classic

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns egentligen inget bra forum för följande fråga men då macen är liten så får jag tränga in den här:

Det är så att mitt *bokstöd* som egentligen är en Apple Colour Classic 2 behöver snyggas upp lite, vill få den gulnade plasten att se ny/nyare ut - går det och vad ska man skrubba den med - att ta Swinto är nog ingen bra idé så please ge mig ett eller flera seriösa tips... kan även tänka mig att skruva isär den i småbitar och sedan spreja den i svart eller silver - har du sedan koll på vilken fläkt som den råkar ha så passar jag gärna på att byta den... ja den väsnas tämligen gräsligt.

jag skulle tro att klorin eller liknande skulle kunna bleka den lite..
jag föreslår att du först provar gnugga lite med svamp på baksidan/undersidan för o se effekten.
Om du blir nöjd med resultatet, skruva isär den och spraya på eller doppa den i en hink eller nåt.

sen måste du köpa en macmini och en lagom stor lcd-display o bygga in.

om du är händig med lödkolv osv så kan du eventuellt bygga in usb-mus och -tangentbord i de befintliga oldschool-grejjorna för o behålla retro-looken.

gjorde en liten snabb (och dålig) remake av macen du hade, och svart tycker jag hade blivit skitsnyggt.

originalbilden är från: http://slottet.mine.nu/~bollman/datorer/index.html

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-09 14:49

Här har man använt tandkräm att rengöra datorn med
http://www.99.se/1455001-post1.html

Tack Eva - tror du det går bra utan fluor ???

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-09 18:17
Ursprungligen av Olle@mac:

Tack Eva - tror du det går bra utan fluor ???

Det blir nog bäst med nån "Sensation Whites Formula"

Tycker det är helgerån att spraymåla den, tandkräm känns snällare.

Som du vet så har även jag varit med ett tag i Macvärlden så självklart har även jag en Classic här hemma. Den första modellen med skärm i s/v. Den har stått i källaren i åratal. Nu får jag lust att ta fram den, borsta upp den med tandkräm och se om den startar

Isopropylalkohol är annars ett tips, det kanske fungerar? Söt rubrik på tråden btw! Jag kan nästan se den lilla datorn framför mig.

Ursprungligen av Eva:

Som du vet så har även jag varit med ett tag i Macvärlden så självklart har även jag en Classic här hemma.

Jo det är jag inte omedveten om - att jag för en hel del år sedan blev med en Colour Classic berodde på att när jag skaffade mac så var den första en Powerbook 100, grannen däremot hade en Colour Classic och jag var grymt avundsjuk på att han hade en sådan, så när jag hittade en fräsh sådan på Tradera så slog jag till, den har fungerat som en blandning av prydnadföremål och bokstöd i minst 6-7 år.

Jag ska testa med tandkräm men också en blandning av ättika och bakpulver eller möjligen kan det funka med Alka-Seltzer som jag hittade ett tips om då det gäller att gör rent ingrodda toaletter. ( Nej det sista är inte ett skämt - fast där gäller 20 minuter innan allt skräp ska ha lossat ).

Citat: "Just drop in two Alka-Seltzer tablets into the toilet bowl and then wait twenty minutes, brush, scrub and then flush the toilet. The citric acid and effervescent action clean vitreous china toilets great!"

Och nej, jag SKA inte släppa hela macen i muggen

1
Bevaka tråden