- Daniel Sjöholm
- Medlem ●
Mindre än ett dygn har gått sedan vi lade upp vår omrösting "vilken av dessa tillverkar gör bäst prylar" och redan har det uppmanats här att tokrösta på Apple.
Thats life, omröstningen är ju ändå bara på skoj med glimten i ögat.
Men vi tyckte att det var kul att se vad M3s läsare har för favoritmärke. Det tråkiga är ju att nu kommer massor med röster från folk som inte läser M3 (Även om jag vet att några av er gör det). Apple-communityn blir ännu en gång sedd som fanatiska mac-nissar med skygglappar.
Tråkigt för jag vet ju att så är det ju inte...
Applecommunityn är ju mycket smartare än så.
Hade detta varit en "mac vs pc"-omröstning hade jag förstått att det skulle uppmanas på diverse forum att rösta för mac eller pc, men nu är det ju inte en sådan omröstning. Här handlar det om prylar, oberoende vilken dator du gillar (läs:älskar).
På M3 gillar vi dessutom Apple. Som någon här upptäckt utsåg vi Ipod till förra årest coolaste produkt av de drygt 350 prylar vi testat och Imac G4 Superdrive kom på 6:e plats.
Medan ni ändå är på vår sajt och röstar och kommenterar passa på att läsa den här krönikan: http://m3.idg.se/ArticlePages/200301/22/20030122150602_BIO958/20030122150602_BIO958.dbp.asp
Här på redaktionen har vi sju datorer, 4 pc och 3 mac. Vi jobbar allihop med båda plattformarna och prylnördar som vi är ser vi det som ett privilegium att få jobba med båda två. Vi ser för- och nackdelar med både pc och mac
Diskussionen om vår nördpanel har tyvärr också tagit lite löljliga proportioner. Nördpanelen består av just nördar, ingen av dessa jobbar här på M3 utan är med för att de är specialintresserade av ett visst område (Och har ofta roliga svar på frågorna). Frågorna är alltid ställda med glimten i ögat och svaren därefter. Nördpanelen är lite lättsam kul läsning i M3, vilket ni som faktiskt läser M3 redan vet om och har påpekat här på forumet.
Hursomhelst, vi på M3 gillar Apple och mac-användare (de flesta i alla fall, vi gillar pc och pc-användare (de flesta i alla fall).
Om du tror att du skulle gilla att läsa en pryltidning, skicka ett mail till mig så ska jag personligen skicka ett gratis ex av M3 till dig. Förutsatt att du är medlem på 99mac.com.
Ha nu en riktigt prylig helg, nu ska vi ägna resten av dagen åt att testa nya Ipoden. Den rockar kan jag avslöja, men det visste ni väl redan
Daniel Sjöholm
daniel.sjoholm@idg.se
Chefredaktör
M3
/edit: lade in en skärmbild av omröstningen
Skrevs ursprungligen av Daniel Sjöholm
På M3 gillar vi dessutom Apple. Som någon här upptäckt utsåg vi Ipod till förra årest coolaste produkt av de drygt 350 prylar vi testat och Imac G4 Superdrive kom på 6:e plats.
¨
...samtidigt testar ni horder av bärbara PC. Inget kriterium att den testade maskinen skall vara fräck eller unik. Däremot inget test av PB 17", som är både fräck och unik...
Och NATURLIGTVIS hade ni med PB 12" i det stora jämförande testet av ultralätta bärbara i tidningen som damp ner i brevlådan igår? Näää, varför skulle ni det, det är ju ingen PC...
Nu är detta ingen stor smolk i glädjebägaren; Jag anser fortfarande att M3 är den bästa tidning man överhuvudtaget kan få hem i brevlådan, mac-tester läser jag i MacWorld. Därmed inte sagt att just *jag* gärna skulle se fler Mac-relaterade tester även i M3...
Gerillakrigsföring om vi ska prata datorkrig.
Undra vilka som har skygglappar.
Det finns fanatiker i alla läger, men skygglapparna sitter stenhårt på många av mina Wintel-vänner. Dom ser inte ett alternativ alls. Mac finns inte för dom. Det är rejäla skygglappar.
Sen visst behöver man inte "missionera", det gör jag aldrig. Jag poängterar ibland hur Mac beter sig i vissa situationer, men jag försöker inte omvända mina vänner. Inte mitt problem om dom inte hajjar att Mac faktiskt är en hygglig produkt.
Däremot media, i allmänhet, är mer eller mindre emot Apple/Mac och det syns, det får redaktionell plats, vilket är lite tråkigt.
Edit: förövrigt ska jag nog be att få en tidning, om den är lite som T3 (vilket det känns som) kanske det är en riktigt bra tidning?
Oj, jag hade faktiskt ingen aning om att m3 var en prylblaska. Trodde det var en musiktidning.
Jag vill gärna ha ett nummer, verkar intressant!
Skrevs ursprungligen av Daniel Sjöholm
Mindre än ett dygn har gått sedan vi lade upp vår omrösting "vilken av dessa tillverkar gör bäst prylar" och redan har det uppmanats här att tokrösta på Apple.
Thats life, omröstningen är ju ändå bara på skoj med glimten i ögat.
Men vi tyckte att det var kul att se vad M3s läsare har för favoritmärke. Det tråkiga är ju att nu kommer massor med röster från folk som inte läser M3 (Även om jag vet att några av er gör det). Apple-communityn blir ännu en gång sedd som fanatiska mac-nissar med skygglappar.
Hade detta varit en "mac vs pc"-omröstning hade jag förstått att det skulle uppmanas på diverse forum att rösta för mac eller pc, men nu är det ju inte en sådan omröstning. Här handlar det om prylar, oberoende vilken dator du gillar (läs:älskar).
Medan ni ändå är på vår sajt och röstar och kommenterar passa på att läsa den här krönikan: http://m3.idg.se/ArticlePages/200301/22/20030122150602_BIO958/20030122150602_BIO958.dbp.asp
Här på redaktionen har vi sju datorer, 4 pc och 3 mac. Vi jobbar allihop med båda plattformarna och prylnördar som vi är ser vi det som ett privilegium att få jobba med båda två. Vi ser för- och nackdelar med både pc och mac
Diskussionen om vår nördpanel har tyvärr också tagit lite löljliga proportioner. Nördpanelen består av just nördar, ingen av dessa jobbar här på M3 utan är med för att de är specialintresserade av ett visst område (Och har ofta roliga svar på frågorna). Frågorna är alltid ställda med glimten i ögat och svaren därefter. Nördpanelen är lite lättsam kul läsning i M3, vilket ni som faktiskt läser M3 redan vet om och har påpekat här på forumet.
Hursomhelst, vi på M3 gillar Apple och mac-användare (de flesta i alla fall, vi gillar pc och pc-användare (de flesta i alla fall).
Om du tror att du skulle gilla att läsa en pryltidning, skicka ett mail till mig så ska jag personligen skicka ett gratis ex av M3 till dig. Förutsatt att du är medlem på 99mac.com.
Ha nu en riktigt prylig helg, nu ska vi ägna resten av dagen åt att testa nya Ipoden. Den rockar kan jag avslöja, men det visste ni väl redan
Daniel Sjöholm
daniel.sjoholm@idg.se
Chefredaktör
M3
Jag förstår vad du menar. Brukar själv bläddra i M3 lite då och då, och jag tycker det är en riktigt trevlig tidning faktiskt.
Trots att webbfrågan var ställd med glimten i ögat till läsare av M3, vore det ju kanske trevligt för er del om man fick ett representativt resultat. Att ni gillar Apple visste jag men när folk, som inte ens läser tidningen, går in och tokröstar på Apple blir ju resultat helt snedvridet för er del. Det representerar ju inte riktigt vad era läsare tycker. Jävligt töntigt att det ska bli på det här viset. Jag switchade över från PC för något år sen och jag måste säga att finns bra många fanatiker bland macanhängarna. Är inte så säker på att PC-fanatikerna är värre.
Skrevs ursprungligen av Linus
Edit: förövrigt ska jag nog be att få en tidning, om den är lite som T3 (vilket det känns som) kanske det är en riktigt bra tidning?
M3 är som T3 fast med bättre kompetens på testare & journalister.
En annan skillnad:
Typisk bild i T3: Halvnaket fruntimmer på stor bild, hållandes liten knappt synlig mobiltelefin/handdator/superpryl.
Typisk bild i M3: Stor detaljrik bild på vacker mobiltelefin/handdator/superpryl.
Gissa vilket jag som prylnörd föredrar...
Jag läser inte M3, men om ni testat 350 prylar, då innebär det alltså att det är rätt få Mac-prylar? iMac G4 Superdrive och iPod, det är två prylar. Då är det 348 prylar kvar som inte är Apple.
0.57% av de testade produkterna var Apple-relaterade och resten PC-relaterade?
Ja ni verkar verkligen gilla Apple :rolleyes:
Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
Jag läser inte M3, men om ni testat 350 prylar, då innebär det alltså att det är rätt få Mac-prylar? iMac G4 Superdrive och iPod, det är två prylar. Då är det 348 prylar kvar som inte är Apple.
utan att ha läst M3 känner jag mig nödd och tvungen rycka ut till dess försvar.
1. jag såg ingenstans att de övriga 348 prylarna var ickemacprylar, bara att Apple hade två på 10-i-topplistan
2. Om M3 är en pryltidning så är det väl inte orimligt att Apples andel av prylar på marknaden inte är större än 2 på 350 (eller 0,57 procent). Jag gissar att det finns en hel del prylar som varken är mac- eller pc-relaterade, eller som passar till båda plattformarna.
Jag tar gärna ett ex, jag gillar prylar!
Baron
Apple-communityn blir ännu en gång sedd som fanatiska mac-nissar med skygglappar.
Det är "ni" (alla som inte använder Mac) som säger det om oss. Vi kallar oss inte Fanatiska mac-nissar med skygglappar. Det säger ni bara för att få undan diskutionen om vad som är det verkliga problemet.
Varför gör vi det här? Det är inte frågan om varför, det är frågan om Varför inte? Vi Mac ägare känner oss utstötta på grund av den bristande vetande om våran platform av journalister och tekniska tidningar. All publicitet vi får tycker vi är god publicitet. Gå inte och trampa ner oss för att vi försöker kliva upp med anledningen att ni trampar ner oss.
För övrigt så är jag ändå inte förvånad över erat respons till utgången till denna poll. Om omröstningen handlat om vilket dataspel som är bäst så skulle ni med stor sannolikhet finnas i samma scenario fast med ett specifikt spel istället (även om det troligtvis inte är möjligt). Då tror jag knappast ni skulle gå och klaga på deras forum över hur saken som dom gjort stärker bilden över hur fanatiska counter strike-nissar med skygglappar dom är.
Jag läser dock inte eran publikation, så min åsikt kan ni inte ta så hårt.
Skrevs ursprungligen av Baron
utan att ha läst M3 känner jag mig nödd och tvungen rycka ut till dess försvar.
1. jag såg ingenstans att de övriga 348 prylarna var ickemacprylar, bara att Apple hade två på 10-i-topplistan
2. Om M3 är en pryltidning så är det väl inte orimligt att Apples andel av prylar på marknaden inte är större än 2 på 350 (eller 0,57 procent). Jag gissar att det finns en hel del prylar som varken är mac- eller pc-relaterade, eller som passar till båda plattformarna.
Jag tar gärna ett ex, jag gillar prylar!
Baron
Men om vi nu tycker att det är Apple som gör bäst prylar så ska vi då förbjudas att uttrycka vår åsikt i en omröstning som handlar om just detta?
Stäng ner siten för prenumeranter som Macworld har gjort väl, då har de inga problem med att vi andra kan uttrycka oss i deras omröstning som var riktad till deras läsare. De ingår ju i samma koncern som MacWorld.
Apple-communityn blir ännu en gång sedd som fanatiska mac-nissar med skygglappar.
"Kära Mac-vänner..." Nog nu med denna inställsamma smörja. Jag tror att vi klarar oss utan att bli klappade på huvudet: "Dutti ponke."
M3 skriver oerhört sällan om Mac, och då ofta i nedlåtande ordalag: "Ja ja, men den här produkten finns bara för Mac", "Mac-marknaden är bara 3 procent av marknaden för persondatorer", "Det finns så få spel för Mac", "Varför ska man ha Mac när alla program finns för Windows?" osv.
Det är väl vad man kan göra med datorn, programmen och utrustningen som räknas, inte vilket operativsystem eller vilken processor som sitter i burken?
Låt Apples Powerbook 15 tum gå ett par stenhårda ronder mot exempelvis en IBM Thinkpad eller en Toshiba Tecra i motsvarande prisklass. Låt iBook och Powerbook 12 tum slåss mot bärbara PC på samma prisnivå.
Testa kameror, musikspelare och program på Mac också, inte bara på Windows. Testa saker i ett större sammanhang: hur grejorna, programmen och tjänsterna fungerar i praktiken med Mac OS respektive Windows, helt opartiskt, utan en massa tyckanden.
Den viktigaste frågan måste väl vara "Hur fungerar det?"
Vidga vyerna lite. Titta upp ur Windows-perspektivet. Datorvärlden är som säkert är bekant så mycket mer än bara Windows, Windows, Windows.
Inte för att jag tycker att webpolls är något precist vetenskapligt instrument. Men, det verkar som många missar Daniels poäng. Webpolls är ett trubbigt instrument, men det man i bästa fall kan lyckas med att spegla dom åsikter som finns hos dom som i vanliga fall besöker hemsidan i fråga. Typ, vilket produktföretag gillar M3s läsare bäst. Eller om vi på 99mac ställer en fråga kan vi också få en bild av hur just vi tycker. Detta kastas ju helt omkull om någon på sweclockers uppmanar alla PC-fans att surfa hit och rösta i någon omröstning. Det förstör så att säga det lilla värdet omröstningen kunde ha.
Det här med röstningen var väl bra.
Alla vet ju att röstningar och statistik aldrig kan stämma Nu fick ju M3 en massa gratisreklam se det positiva och ta vara på det.
Jag har aldrig läst eller tittat i M3 men om det är en pryltidning så vill jag ha mycket om "MACprodukter"
Internetworld har jag slutat med för där är det 98% om winprogram och länkar som jag inte har så stor nytta av.
Tur att 99mac finns men för mig börjar det nästan bli mani Måste hela tiden gå in och kolla på "nya inlägg"
Kommer aldrig igenom mina kursböcker så att jag kan använda mina program.
På tal om röstning snart skall vi rösta om EMU hur mycket lobbying är det där??
Skrevs ursprungligen av nixon
Jo tjena... jag tycker att Apple gör dom bästa prylarna av dom uppräknade tillverkarna... Varför skall jag då inte rösta på Apple?... Pansonic kan jag utdömma till god tvåa...
Om man brukar besöka deras hemsida så skall man såklart rösta som man tycker. Det är ju klart som korvspad. Men, om man bara besökte deras hemsida idag för att rösta efter en uppmaning, ja då tycker jag man förstör deras omröstning. Jag ogillar att PC-troll hänger här på 99Mac och föröker "läxa upp oss". Jag tycker att att ovanstående kampanjröstningar är en mild form av Mac-trollande. Det är själva trollandet jag ogillar. Det är principen jag pratar om. Inte hurvida Apple gör finare manicker än LG.
Jag har en B&O TV som är 14 år men den slår det mesta ändå.
Men jag röstar iallafall på APPLE.
Beror mycket på att jag bytt från tröga windows till något som passar mig.
Sen får man en massa bonus iTUNES m.m. .
Jag är pryltokig men har lärt mig
( nästan ) att läsa på och jämföra och sen köpa det som verkar bäst inte billigast.
Nudelsoppa några veckor sen kan man kanske köpa rätt pryl.
"Är det synd om Mac-användarna?" känns väl lite nedvärderande...
Svaret, skulle jag vilja säga, är: "Nej, varför skulle det vara det? Sen när är det negativt att ha ett system som funkar."
Sen behöver man väl inte göra så stor grej av det hela. Synd dock om folk får fel uppfattning om Mac genom att läsa nördpanelen.
Skrevs ursprungligen av Olof N
" läsa nördpanelen.
Nörd engelska nerd
http://www.mcphee.com/goodies/nerdtest.html
Betyder att man är fastlåst inbunden till vissa specialämnen.
Eller man struntar i det sociala livet och ägnar sig åt fakta som ( producerats av gamla besservissar med stark position )
inte alltid vetenskapligt.
Man måste ha distans.
Det är inte alltid det gamla invanda som är bäst.
någon startade en tråd som heter "får man svära i kyrkan?" - jag tycker det här går lite hand i hand. vad vinner mac-communityn på att 'vi' (jag har inte gjort det) 99mac:are beteer oss så här?
väldigt mycket sweclockers över det hela... (när börjar mail-bombingen?)
jag älskar mac, men hatar tjafs. tjafs tjafs. tjafs är bara vad det är. bränn av ett garv och konstatera att väldigt många wintel-användare faktiskt är lurade - av sig själva - att de valt rätt plattform. är man inte nyfiken när man skaffar dator och tar reda på vilket system som passar ens behov bäst, ja då får man skylla sig själv.
kan vi inte gotta oss i att vi faktiskt vet bättre? oavsett om macen är dyrare trots hälften så hög prestanda och dåligt spelutbud. VI VET att vi inte är lurade.
Don´t worry be happy.
Kognitiv psykoterapi utgår ifrån att människan präglas, påverkas av sina samlade erfarenheter. Viktiga aspekter är vår livshistoria, specifika livshändelser, sociala faktorer. De erfarenheter vi bär med oss bildar livsregler eller grundantaganden, som handlar om synen på oss själva - omvärlden - framtiden.
Ibland kan dessa livsregler visa sig vara mindre väl fungerande och kan då leda till olika former av psykiska lidanden.
Arbetet i terapin fokuserar på våra känslor, tankar och hur vi förhåller oss till våra problem. Målsättningen är att finna strategier, som är mer ändamålsenliga för individen.
Skrevs ursprungligen av Pirre
Don´t worry be happy.
Kognitiv psykoterapi utgår ifrån att människan präglas, påverkas av sina samlade erfarenheter. Viktiga aspekter är vår livshistoria, specifika livshändelser, sociala faktorer. De erfarenheter vi bär med oss bildar livsregler eller grundantaganden, som handlar om synen på oss själva - omvärlden - framtiden.
Ibland kan dessa livsregler visa sig vara mindre väl fungerande och kan då leda till olika former av psykiska lidanden.
Arbetet i terapin fokuserar på våra känslor, tankar och hur vi förhåller oss till våra problem. Målsättningen är att finna strategier, som är mer ändamålsenliga för individen.
Vad snackar du om?
Om M3 inte vill att det skall finnas en möjlighet för oss fanatiska mac-fundamentalister att "tokrösta" borde man väl låta omröstningen vara sluten (kanske för prenumeranter)? Det kan ju knappast vara vårt fel att vi gillar Apples prylar och att vi tar chansen att visa det? Eller har vi "röstat" fel? Kanske är det där skon klämmer. :rolleyes:
Don´t worry be happy.
Nu fattar jag absolut igenting. Vad har detta klichéspäckade psykologsvammel med Mac och Windows eller Apples produkter att göra? Det var väl någon slags ironi kanske?
Skrevs ursprungligen av mondo65
Nu fattar jag absolut igenting. Vad har detta klichéspäckade psykologsvammel med Mac och Windows eller Apples produkter att göra? Det var väl någon slags ironi kanske?
Gå ner på Bavaria eller Pelikan och släng i dig några pilsner så kommer du kanske ifatt:)
Ironi Jaaaaa!
Skrevs ursprungligen av ace4711
Om man brukar besöka deras hemsida så skall man såklart rösta som man tycker. Det är ju klart som korvspad. Men, om man bara besökte deras hemsida idag för att rösta efter en uppmaning, ja då tycker jag man förstör deras omröstning. Jag ogillar att PC-troll hänger här på 99Mac och föröker "läxa upp oss". Jag tycker att att ovanstående kampanjröstningar är en mild form av Mac-trollande. Det är själva trollandet jag ogillar. Det är principen jag pratar om. Inte hurvida Apple gör finare manicker än LG.
Hur ofta måste jag besöka M3s sida för att vara moraliskt berättigad att rösta? En öppen omröstning är öppen för alla. Punkt slut.
Skrevs ursprungligen av PJW
Hur ofta måste jag besöka M3s sida för att vara moraliskt berättigad att rösta? En öppen omröstning är öppen för alla. Punkt slut.
Jag tycker kampanjuppmaningar att rösta på webbundersökningar förstör själva tanken med undersökningen. Idén att låsa undersökningen till endast medlemmar tycker jag är sämre än att ha en fungerande hedersmetoden. Men, om folk kampanjröstar så blir väl flera webbsidor tvungna att låsa sin undersökningar. Jag tycker inte det skulle vara någon positivt utveckling.
Bara för att saker och ting är tekniskt möjliga och lagliga, gör dom inte lämpliga.
Jag skall inte försöka göra det här till en lika stor fråga som världssvälten. Men, jag tycker Daniel har en poäng att kritisera oss för vårt kampanjbetende.
För övrigt skulle ingen bli gladare än jag om fler fick upp ögonen för Apple och Mac OS X. Jag tror dock att det rabiata betendet är kontraproduktivt. Jag tror att ödmjukt visa vad man gillar hos sin dator är mycket effektivare än att hatiskt tycka illa om den andra plattformen.