Om du är villig att använda någon typ av program för att hålla reda på detta så finns det ju flera lösningar.
* Applescript som tex kör terminalkommandon eller andra kommandon för att flytta filer, zippa dem, byta rättigheter på dem, ändra deras färg.
* FileMaker med plugins för att hålla reda på projekt och status på utcheckning i nätverksmiljöer
* Applescript och FileMaker tillsammans
Man kan bygga olika varianter på lösningar, tex att projekmapparna zippas när de checkats ut, eller rödmarkeras, eller byter ägare/grupp osv, detta i kombination med direkt webbpublicering i FileMaker eller lite enklare, en egen FM-databas som öppnar den centrala, och synkar incheckning, utcheckning.
I Dreamweaver finns ju även en funktion som fungerar så att när man checkar ut en fil skapas en txtfil med samma namn men med filtypen .LCK som innehåller lite info om vem som checkat ut filen och när. Möjligtvis kan scriptet/FM fungera så också.
Som sagt, det finns flera sätt att bygga detta om man vill göra det själv.