Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka musiken i iPhone med flera datorer?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-17 21:32

Hej

Jag har ett litet problem med min iPhone, kan bara använda den på en dator. Bocka jag i rutan "Manually manage music and videos" fungerar allt som det ska och jag kan lägga in den musik jag vill på den.

Men pluggar jag in iPhonen i en annan dator är den kryssrutan inte ikryssad, och kryssar jag i den där så kommer en dialogruta som säger att iPhonen är synkad med en annan dator, vill du radera all musik och videos och synka med denna?

Vad gör jag för fel? För man måste väl kunna iPhonen med musik från flera datorer utan att redera allt innehåll?

MVH
Andreas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-17 22:44
Ursprungligen av Epoxus:

Hej

Jag har ett litet problem med min iPhone, kan bara använda den på en dator. Bocka jag i rutan "Manually manage music and videos" fungerar allt som det ska och jag kan lägga in den musik jag vill på den.

Men pluggar jag in iPhonen i en annan dator är den kryssrutan inte ikryssad, och kryssar jag i den där så kommer en dialogruta som säger att iPhonen är synkad med en annan dator, vill du radera all musik och videos och synka med denna?

Vad gör jag för fel? För man måste väl kunna iPhonen med musik från flera datorer utan att redera allt innehåll?

MVH
Andreas

Nej, Apple har spärrat den funktionen för att man inte ska piratkopiera musik.
Däremot ska Contacts från Adressboken kunna laddas ner från fler datorer.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-17 22:50

Hmm, det är ju helt värdelöst. Alla andra gamla iPods fungerar?

/a

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-17 22:53
Ursprungligen av Epoxus:

Hmm, det är ju helt värdelöst. Alla andra gamla iPods fungerar?

/a

Nej, det har väl alltid varit så?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-17 23:23
Ursprungligen av kenjon:

Nej, det har väl alltid varit så?

Nej det har det inte, jag har även en iPod 30gb video, och den kan jag synka både hemma och på jobbet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-17 23:31
Ursprungligen av Epoxus:

Nej det har det inte, jag har även en iPod 30gb video, och den kan jag synka både hemma och på jobbet

hm, jag har gen 1, gen 2, gen 4, nano1, nano2, shuffle1, shuffle2, touch och iphone, har nog inte lyckats med någon av dem.
Har jag synkat en och kopplar in en annan dator säger den att den är redan synkad, och om jag vill radera....
Jag har dock bara kört MacOSX, men det borde inte vara någon skillnad.

Edit: glömde mini

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-18 09:57

Hehe, då vet jag inte hur jag lyckats hacka den Med synka menar jag att jag kan kopplia i den och dra över låta, inte att den automatiskt synkar alla låtar.

Har iofs iPoden inställd som hårddisk, kan det vara det som skiljer?

/a

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-18 10:02
Ursprungligen av Epoxus:

Hehe, då vet jag inte hur jag lyckats hacka den Med synka menar jag att jag kan kopplia i den och dra över låta, inte att den automatiskt synkar alla låtar.

Har iofs iPoden inställd som hårddisk, kan det vara det som skiljer?

/a

OK, att dra över låtarna har jag inte testat. Jag brukar göra en playlist för iPod, och synka den.
Och det är rätt som du säger, Touch stödjer inte disk mode Det kan vara skälet....

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-02-18 11:20

Om du vill synka iPhone med flera datorer så kan du installera SwapTunes från Installer, det ska kunna göra detta.. Har själv aldrig testat då jag har all musik på en dator.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-18 13:07

Ahh, kanon, ska testa det ikväll!

Dock fungerar SwapTunes så att du kommer få 2st musikbibliotek på din iPhone, dvs att om du "swappar" på telefonen och går in i iPod-delen så listas låtar/videos från ena datorn bara...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-18 20:43

Fungerade bara med 1.1.2 Tycker det är helt värdlöst av apple att spärra detta, särskillt när de har tillåtit det förut. Aja, det är väl bara att hoppas de fixar till det i kommande versioner...

Håller helt med.

För mig vill iTunes radera hela iPhones library varje gång jag klickar i eller ur en kryssruta för att synca låtar eller ringsignaler eller vad som helst. Inte bara när jag vill koppla den till min bärbara.

(Detta med iTunes "reglerna" är nog nr 2 på min lista över iPhones svagheter... strax efter det försänkta hörlursuttaget.)

Jag har något liknande problem som du eimermusic, jag undrar om en icke-jailbreakad telefon uppförs sig likadant? Jag vill kunna synka ladda min iPhone från min bärbara utan att förlora iTunes biblioteket (som kommer från min Mac Pro). Jag har inte lyckats med ännu....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-20 16:58

jag vill inte synka. jag vill kunna dra och släppa låtar manuellt från två eller flera itunes bibliotek/två datorer - en där hemma och en på jobbet. det går inte eller?
att köra swaptunes och ha två separata bibliotek - om det nu är så det funkar - vill jag inte köra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 15:20

Jag undrar precis samma sak. Upptäckte detta idag först då jag kom till jobbet. VIll kunna ladda över musik manuellt från jobbdatorn och hemma.. Sick!

har det kommit någon lösning på detta "problem" ännu?

jag vill gärna kunna synka iphonen till både min laptop och stationära pc.

finns det inga inställningsfiler man kan kopiera mellan? så att man alltid flyttar dessa filer från den senast använda datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 20:49

Låtarna ni har på jobbet, vill ni inte ha dem i biblioteket hemma? Vad är det som är bra med flera bibliotek?

Jag har alla låtar i ett bibliotek hemma som jag synkar telefonen mot. Detta bibliotek kan jag komma åt från jobbdatorn om jag skulle vilja synka telefonen på jobbet. Jag har internetanslutning både hemma och på jobbet...

vad du kan gora ar att ladda ner TouchCopy 3.07, funkar for PC...
touchcopy kopierar din musik och filmer till datorn

Jag satt hemma hos ett par polare och jammade häromdagen och ville kopiera över jammet till min iPhone, men fick inte.
Det är HELT värdelöst av Apple att göra på det här viset och jag blev fruktansvärt besviken.
Det har alltid fungerat på min iPod Video (som Epoxus skriver ovan, har samma modell).

De har ju stängt ned hela friheten med den egenskapande musikvärlden, och sen säger de sig själva vara ett företag för kreativa människor. Riktigt riktigt störande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 09:00

Jag har aldrig kunnat synka på fler datorer med någon av mina ipods. Jag har använt Senuti för att komma åt musikbiblioteket. Vet ej om det funkar på iphonen dock. För att lösa problemet ovan kan man använda appen airshare, där du kan använda iphonen som hårddisk - eller också att mejla musiken till iphonen.

Någon lösning än!? Jag har t.ex. Adressbok, Program, Ringsignaler, Bokmärken som jag vill synka från min jobbdator (macbook pro) till iPhone. Sen vill jag bara kunna dra in lite låtar och kanske lite bilder på iPhonen från min mac mini mediacenter! Har ingen musik på jobbdatorn. Någon som har en vettig lösning! Att lägga in låtar från flera iTunes till en iPod var inga problem med min gamla iPod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 14:36

LongSunnyDay: Det liknar hur jag har det. Jag har en laptop med bokmärken, adressbok, kalender, etc. Sedan har jag ett mediabibliotek i iTunes på en MacMini hemma.

I Laptopen har jag ersatt mappen "iTunes" i Musikmappen med ett Alias till iTunes-mappen på MacMini. Då jag ska synka min iPhone gör jag såhär:
1. Se till att iTunes INTE är startat på MacMini.
2. Koppla in iPhone till laptopen. iTunes startar på laptopen och mountar nu musikbiblioteket på MacMini.
3. Synkning sker som vanligt.
4. Avsluta iTunes på laptopen. VÄNTA några sekunder tills biblioteket är uppdaterat på MacMini (syns i nätverkstrafiken i aktivitetshanteraren) INNAN laptopen sätts i vila.

Det går långsammare att synka på detta vis men det är helt görbart. Jag kan till och med synka på jobbet genom att öppna en SSH-tunnel för AFP till min MacMini hemma. Men då går det rejält slött...

Jag har två iPod Touch som jag synkar mot två Mac-datorer hemma. De har fått nästan identiskt innehåll. När det poppar upp en dialogruta som säger ungefär att "iPoden är synkad med en annan dator, vill du radera all musik och videos och synka med denna ?" tar jag bara bort den rutan med. Skulle den sätta igång att synka ändå av någon anledning trycker jag även där överst på . Jag har också prickat i att jag vill "Hantera musik och videor manuellt" (finns på 1:a sidan).

Mina två Macar har olika innehåll och skulle väl kunna jämföras med en hemdator resp en arbetsdator. Har ni kryssat i "Auktorisera dator..." under affär i båda datorerna ? Pröva att också kryssa ur tex program som ni vill ha in i iPhonen, synka och kryssa i programmet och synka. Då brukar just det programmet komma in.
Det här fungerar för mig iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-26 10:59

Hemdelning

itunes har nu en ny funktion som heter hemmadelning. Här kan man enkelt dela musiken mellan olika datorer.

Ursprungligen av susse:

itunes har nu en ny funktion som heter hemmadelning. Här kan man enkelt dela musiken mellan olika datorer.

Okej?
Har det egentligen med vad som diskuteras i tråden att göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-26 12:51

Med PhoneView kan man väl göra lite som man vill med det som man har på sin iPhone/Touch, tror jag.

Lösning!

Kom över den här länken. verkar vara en bra lösning
tekniken.nu - Synka din iPhone med iTunes på flera datorer

PhoneView är ett underbart program för syftet att lyfta över musik till andra datorer. Tyvärr ger det inte samma funktion åt andra hållet. Det är ett "one way software". Rent generellt så vill inte Apple tillåta detta. Så man är fortfarande hänvisad till vissa hacks. Tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-12 11:00
Ursprungligen av Tobias Schelin:

PhoneView är ett underbart program för syftet att lyfta över musik till andra datorer. Tyvärr ger det inte samma funktion åt andra hållet. Det är ett "one way software". Rent generellt så vill inte Apple tillåta detta. Så man är fortfarande hänvisad till vissa hacks. Tyvärr.

Jo, men det går att flytta musik från datorn till telefonen också.

Bevaka tråden