Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag köpa för synth?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-23 17:09

Har tänkt att köpa en synth för att använda med bandet men också hemma tilsammans med datorn. Vi spelar rock/hardcore och tänkte använda den till att göra diverse oljud tillsammans med kaoss pad 3an. Problemet är att jag inte vet vad jag ska köpa.

Har kollat på alesis micron och ion men också microkorg.
Vill ha något som är lättanvänt med tanke på att jag är helt ny på syntar och för att det ska vara smidigt att använda den live då jag också sjunger. Vill inte behöva gå in och bläddra i menyer för att hitta ljud osv.

Är någon av dessa synthar något ni rekommenderar?

Microkorg är fin för man väljer lätt patch med stora knappar. Micron vet jag inte.

Jag har inte testat Micron, men jag tycker att Microkorgen är en riktigt trevligt liten manick. Jag har microkorgens storebror MS 2000 vilken jag verkligen gillar, kanske inte är kapabel att ge det mest varma analogljud man kan önska men den har ett eget ljud och jag gillar den. Microkorgen har är en förminskning av Ms 2000 och den är mycket enklare att sköta.

Ett minus med Microkorgen är dess små tagenter men blir man van att spela på dem är det nog inget problem...

Jag tror att det finns många jämförelser mellan just Micron och microkorg googla runt lite och kolla även videos på youtube.com så kan du få se vad andra tycker och lyssna vad de olika maskinerna är kababla till.
Har du möjlighet att testa någon av dem i en musikaffär så är ju det ett stort pluss med...

Mvh

  • Medlem
  • Avesta
  • 2008-02-23 23:11

Micron har åtta röster och låter, enligt mig, bättre än microkorgen. Microkorgen har bara fyra röster men är nog lite enklare att ratta ljud på.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-23 23:32

Korg R3, som ersatt MicroKorg kanske är något?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-24 00:16

Den tror jag också på, kolla in den.

Citat:

diverse oljud

Vad för typ av oljud hade du tänkt dig?

Microkorgen har ju inbygd vocooder vilket ju kan vara lite kul när du sjunger också.

Annars har ju Novation K-Station också vocoder och massa rattar på köpet dessutom, vet dock inte hur den låter..

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-02-24 19:15

k-station är bra synth men har lite för lite klav för
att det skall gå och spela större saker på den.

annars rekomenderar jag personligen microkorg.
dessutom är den enklare att redigera än micron.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-24 19:34

Jag vill varken rekommendera någon av dessa syntar för livebruk. Framför allt inte ihop med gitarrer då det behövs rejält med riv för att höras och en hel del polyfoni för att det ska gå att arras snyggt ihop så det kompletterar gitarrer samt bas på schysst sätt.

4 röster på en microkorg går bort direkt om du tänkt lägga en pad eller något atmosfäriskt. Såvida du inte spelar med båda pekfingrarna enbart.

Jag tycker du bör spana in något från clavia. Se om du kan hitta en Nord rack och komplettera med ett midiklav som du tycker passar. Clavia har inga trista menyer på sin Nord Lead/rack-serie och har gott om rattar. Upplägget på dem är enkelt och perfekt för livebruk enligt mig och de låter mycket bättre än annat som finns ute på beg.marknaden idag (och i affärer för den delen). Utmärkt synt för nybörjaren där du kan växa med synten dessutom.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-24 19:33

Jo en vocoder skulle vara trevligt:)

Vad är en k-station då?
Har kollat lite på x-station och xiosynth. Är de nägot bra?

R3an ligger lite utanför min ekonomi. Hade tänk mig att lägga max 5000 på synthen.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-02-24 19:41

nordrack har ju inte heller någon större polyfoni om man skall prata om det. men de är väldigt enkla att sköta och låter väldigt bra. 4-12 röster på nord lead/rack 1 och 16röster på nord lead/rack 2

däremot ser man sällan rackversionen till salu

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-24 19:42

Sedär...hittade en på Vendolin t o m.... Inte jag som säljer dock vill jag påpeka. http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=5307661

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-24 19:44

Tack för tipset Clase!

Jag är som sagt inte så insatt i synthar. Hur fungerar en synth i rack?
Hur kopplar man för att kunna använda den osv?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-24 19:54

Du styr den via MIDI. Midi är ett protokol som tillåter saker att kommunicera med varandra på ett enkelt sätt. Du kan jämföra midi med ett papper med noter på. Pappret låter ingenting, men sätt pappret framför en skolad musiker så kan han förvandla krumelurerna på pappret till musik, enkelt förklarat.

I praktiken så köper du ett billigt midiklav och kopplar midi-out till midi-in på nordracken. Från Nordracken kopplar du audio ut till ett PA eller hörlurar osv. Du spelar på klaviaturet och midi-signalerna går från klaviaturet till synten som sedan låter. Det är ett rätt enkelt system som många här på 99an använder dagligen.

Jag tror t o m din KP3 kan skicka midi så du borde kunna styra norden med den, kanske inte för pianospel men för att tweaka filtret åtminstonde.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-24 19:59

Låter ju inte krångligt direkt!
Skulle nog fungera finemang det med.

Ska till stockholm nästa helg och tänkte besöka musikborsen och jam för att provspela lite och jämföra. Är det något mer ställe man bör kolla på?

  • Medlem
  • Avesta
  • 2008-02-24 20:22

Jag tror stenhårt på micron. Lätt att ta med sig, fullstora tangenter, låter mkt bra, billig. Det enda dåliga är väl att den kan vara lite bökig att editera om man inte har skruvat så mycket synth innan. Annars finns den större ion med rattar istället för menyer, men den är lite dyrare.

Ursprungligen av mats88:

Jag tror stenhårt på micron. Lätt att ta med sig, fullstora tangenter, låter mkt bra, billig. Det enda dåliga är väl att den kan vara lite bökig att editera om man inte har skruvat så mycket synth innan. Annars finns den större ion med rattar istället för menyer, men den är lite dyrare.

Stämmer till punkt och prickar. Micronen är väldigt kraftfull, men det tar mer tid att skapa egna ljud med den jämfört med microkorgen. Microkorgen var min första synth och det är en jättebra synth, Nu har jag en Micron som jag tokgillar men jag saknar fortfarande min microkorg. KÖP EN MICRO KORG

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-24 20:37

Har tittat lite på micron, ion och microkorg.

Tycker som ni säger att micron verkar lite bökig att ratta på. Något som kan vara lite jobbigt vid livebruk. I övrigt verkar den helt kanon!

Ion finns beg till ungefär somma pris som microkorgen så jag funderar på vilken av dom man ska ta. Eller om man ska följa Clases tips och köpa en synth i rack istället-

Jag lägger min röst på Nordlead2 eller An1x.
Har Nord stiger i pris? Jag hade ett helvete att bli av med min Nordrack2 med PCMCIA för 3500..PCMCIA måste man ju bara ha....

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-24 23:00

Vad är PCMIA?

Ursprungligen av Micek:

Vad är PCMIA?

Stavfel...menar PCMCIA.
Är ett flashminne så du kan spara fler än 40 ljud.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-24 23:58

Jag är inte säker, men jag tror det är en expansion som ger synten 12 röster.

Om du var sugen på en Microkorg, så köp åtminstonde storebrorsan om du vill ha en. MS-2000 har samma ljudmotor, men fler rattar och en modulations-sequenser.

http://www.99.se/musikprylar-s-ljes/236411-korg-ms2000r.html#post1467937 -här är en jättebillig! Rackversionen dock...

  • Medlem
  • 2008-02-25 13:39

Köp en Virus kb, kostar lite, lite mer än 5000 kr men du kommer inte att ångra dig!

Ursprungligen av Adde:

Köp en Virus kb, kostar lite, lite mer än 5000 kr men du kommer inte att ångra dig!

Svåra att hitta men de är grymt bra...själv har jag min KC.
Finns ju en kille som kört några Jarre-låtar på bara KB: http://www.perkristian.net/music/PerKristian_VirusKB-Equinoxe5.mp3

Hans beskrivning:
Here is my little test to see how close I could get to the original Equinoxe 5, just by using the Virus KB. I've made the MIDI file and all the patches that is being played. The whole thing is recorded in one shot using multimode. The Virus KB loose some sounds at the most extreme parts, but does a pretty good job for being just one synth! You don't need hundreds of synths to get the job done, just a Virus

Jag hr inte testat med Ion i band, men jag tror att den har ett ljud som kan vara tungt nog att knö sig förbi gitarrer och annat bös.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-26 18:21

Någon som har fler åsikter om Alesis Ion?
Har kollat in en begagnad för 4000...

Jag har själv varit intresserad av en Ion ett tag, men har tyvärr ingen erfarenhet av den. Mitt val blev en Virus KB vilken verkade ge mer för pengarna. Men det verkar vara en väldigt intressant synth...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-27 00:04

Alesis Ion är en jättebra synt. Jag har vart nära att köpa en flera gånger för att ha som arbetshäst i studion. Den låter verkligen jättebra och kan mycket. Det som gör att jag inte rekommenderar den är för att den är väldigt djup och något av en meny-synt, trots att den har så många fina knobs. Alla funktioner som de klämt in i den gör också att om du som nybörjare inte känner till byggstenarna och vad de gör ordentligt, så kommer den inte riktigt till sin rätt om du tänkt skruva ljud helt från schratch enligt mig.

Däremot om du nu skaffar denna så tror jag inte att du kommer bli besviken. Du ska nog veta att du har ett par rejäla skor att växa i dock, så om den inte gör det du känner att du vill ha ut ur den, så är det antagligen du som inte kan bygga ljud ordentligt på den. Ha det i åtanke så att du inte börjar sukta efter massor av andra syntar och drömmer om ditten och datten. Ion har alla byggstenar och filter som behövs för att du ska bli mer än nöjd enligt mig. Detsamma gäller Virus i stort sett.

Anledningen till att jag främst rekommenderade Nord Lead var för att den är lätt att förstå och passar en nybörjare väldigt bra, utan att det känns som att du köpt ett budgetmärke. Du kan liksom leka med de tuffa grabbarna med en sådan, trots att den inte är så hipp på 99an och lätt faller i skuggan av Nord Modular G1, som många här, inklusive mig själv gillar.

Sumeringen är ganska självklar av mitt inlägg ändå. Nord Lead kommer du långt med och är något av en automatväxlad bil. När du lärt dig köra och om du är intressad av rally kommer du vilja ha en riktig sportbil med massa fancy funktioner. Då byter du upp dig till en Ion som ger mer utrymme för ännu mer personligt körande. Resten av metaforen klurar du nog ut själv.

Oj vad mycket säljsnack det blev... valet är självklart ditt.

Bevaka tråden