Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag köpa för synth?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fast... med risk för att få 99.skäll, så menar jag att det egentligen inte spelar så himla stor roll vilken synt man kör med live..! I den situationen är det viktigare hur och vad man spelar. En gammal härk som Korg DW-8000 eller en Roland D-50 skulle säkert funka bra också! Kostar kanske en tusenlapp eller nån gnutta mer.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-27 12:09

D-50 tuggar sig inte igenom gitarrväggar särskilt bra om det är leads som ska ske. Jag vet då jag använder en själv. Att göra diverse oljud på en D-50 är sådär lagom lätt dessutom. DW-8000 vet jag inte så mycket om, gillar inte korg särskilt mycket.

  • Medlem
  • 2008-02-27 12:21
Ursprungligen av Clase:

Att göra diverse oljud på en D-50 är sådär lagom lätt dessutom.

busenkelt! -> aliasing & kantigt digtaldistat filter = oljud 4 sho!

[QUOTE="Clase;1470037"]D-50 tuggar sig inte igenom gitarrväggar särskilt bra om det är leads som ska ske.QUOTE]

Jag minns det som att den fungerade väldigt bra just tillsammans med gitarrer, inte minst för sololjud. Men nå, det var ju minnst 15 år sedan, kanske är mitt minne inte helt rätt där. Eller kanske det var mest just i den situationen och med de arren?

DW8000/EX8000 är faktiskt värd att kolla in. Kan låta väldigt intressant
Men utöver det.. om det är vanliga syntljud för replokalen/livespelningarna man är ute efter så känns hittills nord lead klart mest intressant tycker jag. Men om det ska vara till oljud så tycker jag att man inte ska kolla på en vanlig synt.. utan snarare någon enklare typ av sampler.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-27 12:52

Tack för alla tips!

Ska ju som sagt till sthlm i helgen och tänkte då gå och provspela lite och antagligen köpa nåt!
Känns som att jag börjar får lite kolla på vad jag ska ha men skriv gärna fler tips:)

Kawai K4 var en annan gammal favorit för många i industri-svängen, lär väl idag kosta ungefär som en kväll på krogen.

Jaa.. K4 är en höjdare! Men den är ju verkligen riktigt jobbig att göra ljud på även den.

Det finns v'l en K4 på Vendolin och då får man med en MIDI-mixer som kan funka som en programmer åt den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-29 10:21

Eller så kan man köpa en blockflöjt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 10:31

Yamaha SY-77....

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-05 23:06

Det blev en alesis ion till slut!:)
Den gav lite mer wow- känsla när jag provade den än dom andra syntharna. Tyckte om Microkorgen med men tyckte den var lite bökigare att ratta. dessutom kändes den rätt plastig tyvärr:/

Är än så länge nöjd med min Ion och ser fram emot att lära känna den lite bättre!

Tack för alla tips!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-05 23:14

Sedär ja! Mycket klokt val tycker jag.

Bevaka tråden