Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smidigaste live-samplern?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-24 11:59

Det verkar ju vara nord-wave, eller? Alla ljud sitter på minneskort så man slipper laddnigstider, allt sitter inbyggt i en keyboard, bara att koppla in och köra, inbyggda effekter mm. Vad har Nord Wave för brister?

Vad finns det för alternativ? Jag vill ha det så smidigt som möjligt.

Allting med flashminne. Emulator E4k med minneskort. E-synth. De kostar ingenting nuförtiden. Annars Roland Fantom eller Korg Triton, fast båda är lite knökiga att jobba med. Vi köpte först den ena och sen den andra fast det slutade med att samplingsfunktionerna inte användes för att det var för mycket jox. Det kanske har blivit bättre med senare versioner dock. Våra ligger mest och gör smör och bröd i dessa dagar.

Nord Wave verkar busbra men dyr och lite irriterande med bara 2 "slots". Fråga PF, han testade väl den i senaste Studio?

Själv tänker jag långt om länge börja köra på laptop med Ableton Live och Kontakt, mer behövs inte. Man får en helt adekvat PC-laptop för typ 5k nu och med avdragen moms + avskrivning blir det en struntsumma. Pajar den köper man en ny. Det gäller bara att akta sig för Vista. Det funkar inte riktigt ordentligt ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-24 12:55

Jag har ju funderat på Mac och MainStage som ingår i Logic Studio. Det är Mac och Logic jag kör nu, så det hade ju varit ganska smidigt. Det enda jag inte gillar är att ha en laptop på scen. En dator kan krångla, det tar lång tid för den att starta upp mm. Men visst är det en kostnadseffektiv lösning!

Jag vet inte om dagens Macar är så mkt mer stabila än PC med XP. Men för en Macbook får man 2 pc-lappar, visserligen inte med samma spec men vem behöver all den kraften om man bara ska köra några enkla applikationer? Vi kommer att använda minst 2 datorer, troligen 3.

Alla liveinstrument får stryk, men min erfarenhet är att saker som fraktas i flightcase och hanteras av andra än deras ägare dör fortare. Min NordModular är helt uppfuckad, min G2X ser ut som om den varit i Stalingrad och vänt, alla samplers jag någonsin turnerat med har öppnats minst en handfull gånger för att skruva fast eller återinkoppla saker som skakat loss. Jag för min del är trött på att ständigt komma fram till soundcheck och bli tvungen att lösa bisarra åkommor i sista sekund. En laptop att bruka, en i reserv, det blir min framtida setup.

Dessutom kan man chatta med sin tös och göra roliga saker på hotellet eller i bussen med en datamaskin, vilket kanske inte är lika lockande med en stor synth som inte går på batteri.

Men visst, när det går snett blir det inte lika smidigt att starta om osv.

"Han spelar ju inte på riktigt. Ser du inte Laptopen?"

Man kan ju alltid gömma den. Med en controller kan man ha den stängd och styra vad man behöver.

När jag var mer aktiv och hade spelningar körde vi alltid med en gammal Atari Mega2 + 20MB HD på scen. Även om det fanns en risk att den skulle krångla känndes det friare än bakgrundstape. Och det hände mycket oftare att gitarrsträngar gick av eller sladdar glappare. En laptop är nog väldigt mycket stabilare än den stapeln vi konkade runt på och jag kan inte komma ihåg att vi hade något haveri under en spelning.

Ett rejält klaviatur åket nog i backen oftare än en laptop bara pga vikten också? Speciellt om någon annan bär som sawtooth påpekar.

1
Bevaka tråden