Jag vet inte om dagens Macar är så mkt mer stabila än PC med XP. Men för en Macbook får man 2 pc-lappar, visserligen inte med samma spec men vem behöver all den kraften om man bara ska köra några enkla applikationer? Vi kommer att använda minst 2 datorer, troligen 3.
Alla liveinstrument får stryk, men min erfarenhet är att saker som fraktas i flightcase och hanteras av andra än deras ägare dör fortare. Min NordModular är helt uppfuckad, min G2X ser ut som om den varit i Stalingrad och vänt, alla samplers jag någonsin turnerat med har öppnats minst en handfull gånger för att skruva fast eller återinkoppla saker som skakat loss. Jag för min del är trött på att ständigt komma fram till soundcheck och bli tvungen att lösa bisarra åkommor i sista sekund. En laptop att bruka, en i reserv, det blir min framtida setup.
Dessutom kan man chatta med sin tös och göra roliga saker på hotellet eller i bussen med en datamaskin, vilket kanske inte är lika lockande med en stor synth som inte går på batteri.
Men visst, när det går snett blir det inte lika smidigt att starta om osv.