Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-09 23:00

zthee: Oj oj.. blir skoj att se.. någon dag ska jag också ta steget från plåtbitar, biltema-borr och tuschpennor(gerillastajl)..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-10 21:05

http://www.oldcrows.net/~patchell/matcher/matcher.html

Dum fråga: Men är pilen höst upp jord? Det borde väl vara så?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-10 21:05

http://www.oldcrows.net/~patchell/matcher/matcher.html

Dum fråga: Men är pilen höst upp jord? Det borde väl vara så?

Ja, det måste det vara. Det är ju plus där nere.
Lite ovant med jord där uppe och plus där nere.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-10 22:44

Ja, precis. Ovant att se jord som pil neråt också. Brukar använda den som neg. strömförsörjning när jag ritar scheman. Och jord som 3 streck..

Men då blir det till att matcha transistorer i morgon!

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-05-11 09:48

Funderar kring olika alternativ att strömförsörja mitt kommande modularbygge och behöver lite hjälp att räta ut frågetecken. Ett alternativ är att köpa en power one hbb15 http://www.power-one.com/resources/products/datasheet/lin.pdf
och sätta i extern låda. Hyfsat bra pris på ebay och 1.5A så jag behöver inte oroa mig på ett tag. Men...hur gör man bra kopplingar från den externa psu lådan till modulerna (ska göra serge båtar). Har förstått att strömmen ska kopplas som en stjärna typ

Då tänker jag att den externa lådan alltså har psun och terminal block och sen från terminal block till ett uttag för varje modul, som kopplas med sladd till en distrubution board i varje modul.
Och frågor:
- Vad exakt är ett terminal block och hur skiljer sig det från distrubution boards?
- Använder man vanliga din kontakter mellan externa lådan och modulerna?
- Jag kommer att använda banankontakter. Ska man då ha ett bananjack med jord från externa psun och koppla till varje modulchassi?

Jag är novis på det här med psu bygge så det är nog ett tag till jag kommer att sätta ihop det. Alternativt så hittar jag någon mer elkunnig som får sätta ihop grejerna....vill ju inte dö på kuppen!

Undrar också om nån har tips på bra labbaggregat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 10:04

Använd XLR mellan lådorna istället för bananjack. Då finns det ingen risk att någon kontakt hoppar hur när du håller på och spelar. Så kan du kopletera sen med ett bananjack för jord.

http://www.thehumancomparator.net/modular/psu.jpg

Nu har jag bara 1 XLR-jack på min PSU. Men min plan var att ha 1 jack för varje panel jag kör. På så sätt så hamnar de inte i serie med varandra... (Eller jo, det borde de väl göra - för alla utgångar på PSUkortet är ju i serie? Men det är så korta avstånd att det kanske inte spelar någon roll?).

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-11 10:25

XLR? är inte det lite farligt? om nån får för sig att koppla ni micken där
annars är det ju en bra idé, men jag skulle nog använt nån annan kontakt. typ:

ingen aning vad den kallas.

EDIT: från http://www.bugbrand.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=2_22&products_id=46

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 10:28
Ursprungligen av Pehr:

XLR? är inte det lite farligt? om nån får för sig att koppla ni micken där

XLR finns som med flera poler. Ta en 4-polig XLR så minimerar du risken att koppla fel.

Själv har jag inga XLR-kablar i min studio. Så risken att jag kopplar fel är rätt så minimal.

Och varför skulle jag sätta in mikrofonen i PSUn öht?

Ursprungligen av zthee:

Använd XLR mellan lådorna istället för bananjack. Då finns det ingen risk att någon kontakt hoppar hur när du håller på och spelar. Så kan du kopletera sen med ett bananjack för jord.

Japp, XLR eller nåt annat robust. Uppdelning i stjärna till modulerna gör du bäst i modularkabinettet. Kan du inte använda ett stift i XLR:en för jord, Zthee?

En bra regel är att ha honkontakt på PSU:et och således hankontakt på sladden till modularkabinettet. Har man tvärtom kan det bli jobbigt om man råkar kortsluta pinnarna.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 10:37
Ursprungligen av zthee:

http://www.thehumancomparator.net/modular/psu.jpg

Huga, matningsspänning i XLR-kontakter känns alltid lika livsfarligt förvirrande. Jag planerar att använda banankontakter, dels för att de är robusta och säkra och lättanvända och labmässigt fina och ger god kontakt, dels för att det inte finns nån risk att jag skulle blanda ihop dem med kontakter för signaler!

Ursprungligen av zthee:

Nu har jag bara 1 XLR-jack på min PSU. Men min plan var att ha 1 jack för varje panel jag kör. På så sätt så hamnar de inte i serie med varandra... (Eller jo, det borde de väl göra - för alla utgångar på PSUkortet är ju i serie? Men det är så korta avstånd att det kanske inte spelar någon roll?).

Precis, dem ska man inte se som seriekopplade... de är snarare samma punkt rent elektriskt, och det blir parallell-/stjärnkoppling.

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-05-11 21:25

Ok, mkt bra saker här. XLR verkar smidigt. Stjärnuppdelningen måste nog bli i den externa psu- lådan eftersom jag gör en modulär modular ala´ zthee (en panel för varje båtlåda).

Var för övrigt hos min lokala plåtis som över telefon gav ett ca pris på 1000:- för 4st 432x178x80 alubåtar. Efter att ha kollat ritning och funderat blev priset 575:-/st + moms.....suck.

Ingen som har tips på ett bra labbaggregat som inte kostar skjortan?

lite googling ger att triangeln/pilen brukar betyda signaljord.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 23:59

Bitkrossarmodulen halvt om halvt färdig, lite små detaljer kvar bara, som att den verkar vända på halva vågformen(sinus i bilden), funderar på vad det kan bero på...

skit i det, lär ju låta rått och elakt i alla fall! BZZZZZ

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-13 01:13
Ursprungligen av Frebrik:

Bitkrossarmodulen halvt om halvt färdig, lite små detaljer kvar bara, som att den verkar vända på halva vågformen(sinus i bilden), funderar på vad det kan bero på...

Bilden ser ut som samplerate-reducering, inte bitreducering.
(med risk för att låta som en Schmitt-trigger)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 09:21
Ursprungligen av /mr:

Bilden ser ut som samplerate-reducering, inte bitreducering.
(med risk för att låta som en Schmitt-trigger)

Haha! Det stämmer, just den bilden visar bara samplerate-reducering, man kommer att kunna modulera både bit-djup och samplerate.
(Jag valde den bilden eftersom den ser ledsen ut... )

dar303, jo det låter rått och elakt så vi vill ha en switch så att man kan välja att vända skiten fel som i bilden, men då måste man veta vad det beror på. Jag tror att jag vet det nu, funderade lite på det i natt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 09:24

Du måste byta avatar nu! Ledsen sinus

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-13 09:24

Frebrik: Vad använder du i den kretsen? Invertera värdet på vad som går till DAC?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 13:11

Vad är ballast - antingen har jag alla panelerna som dekstop moduler.
Eller så kör jag med något liknande kabinett jag har nu - dvs så att en panel underst lutar lite, sen en i mitten och ytterligare en överst.. Eller känns det lite mossigt?

Funderar även på någon hopvikbar konfiguration. Men känner mig lite osäker på det.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-13 13:35

konkavt cabinett rockar. Fär gärna luta sig över också.
http://www.twelfthroot.com/studio/analogSM1.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 13:46

Ritade det här - lite inspirerat av det du länkar till Pehr....

• Medlem
  • 2009-05-13 13:49

Snyggt!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-13 13:51
Ursprungligen av Steve:

Snyggt!

verkligen!

Träsidor?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 13:53

Tackar!

Jag tänkte faktiskt 5mm alu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 14:05
Ursprungligen av zthee:

Jag tänkte faktiskt 5mm alu.

Helt rätt! Trä är för övervintrade träslöjdslärare som heter Jack och bara har 4 fingrar på ena handen...

Jag ångrar att jag inte byggde mina kabinett i aluminium eller ännu hellre titan eller magnesium. Dyrt, men snyggt är dyrt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 14:07

Argh! Nu gav du mig dumma idéer
Titan.. aaah.. magnesium.. drgl....

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-05-13 14:50

äh kolfiber ju!! eller härdat glas!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 14:51

Isf ska man gjuta hela modularen i kolfiber!
Kan bli värsta alien grejen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-13 15:16

marmor!

Bevaka tråden